Iller iFokus

Iller

Etikettavel
Läst 377 ggr
[tiiia]
0

en avelsfråga

har funderat lite på det här med genetik. Är det så att den viltfärgade genen är dominant? jamenar om t.ex en pastelliller och en viltfärgad iller får valpar kan det då bli pastellvalpar i kullen, eller är det viltfärgade dominant? och om en valp som har en pastellfärgad förälder och en viltfärgad men själv är viltfärgad, får en kull ihop med en pastell kan de då få pastellvalpar eftersom att båda bär på det anlaget? och vad händer om en tomte och en blaze får en kull tillsammans, vad blir valparna då??

är lite nyfiken på det där.

Weazel
0

Genetikk er ikke enkelt. Ta bare Speedy som eksempel: hans mor er pastell og hans far er viltfarget. Ingen av dem er tomte. Speedy er silver tomte… Eller Arinya: mor er tomte med en litt ubestemmelig farge(hun skifter pelsfarge ofte, alt fra vilt og silver og midt imellom) mens far er Speedy. Arinya er mørk viltfarget med litt hvitt på halsen, det samme er hennes søster Sashenka. Så det er ikke godt å si hva slags farger man kan få i et kull.

[tiiia]
0

oj, som sagt, genetik är inte så himla enkelt då. lägger till en fråga till då :) om två pastellillrar bär på anlag för att bli viltfärgade och får en kull tillsammans kan det då dyka upp viltfärgade valpar i kullen?

Robinsnel
0

Slooota avla färger!!!! Avla friska illrar om det måste avlas.

holtz
0

Tror inte att det är Tiias mening att vilja avla fram färger direkt….Utan att det endast bara är av ren nyfikenhet och intresse!

Robinsnel
0

mm anade det, var bara tvungen o klämma ur mig det där…

[tiiia]
0

precis som Holtz säger, jag har inga planer på att ge mig in på avel, iaf inte de närmaste 10åren. Jag är bara nyfiken, dessutom kan jag påpeka lite fint att lillkillen vi har här hemma skall kastreras i typ januari o det blir inga illervalpar innan dess kan jag lova Skrattande

Däremot så tycker jag att Genetik och läran om djurens beteende är oerhört intressant. och genetik och avel hör ju ihop, så det är klart att jag är lite nyfiken, även om jag inte tänker börja föda upp illrar :)

men om jag någongång skulle börja föda upp så kommer det inte ske än på många många år, dessutom så skulle det enbart ske på illrar med lång stamtavla och med rådfrågningar hos vet och andra uppfödare. :)

så nu har vi kommit så långt. :) ngn som kan svara på mina frågor kanske? Flört

holtz
0

haha okej..tänkte att du kanske skulle starta nått som inte hade med tråden att göra, haha ;)

Robinsnel
0

kom igen! Snälla…?

[tiiia]
0

*puttar upp*

klarsferrets
0

ett ex är våran Angel Och Drucilla

Angel är Albino Och Drucilla är Pastell

Förra året fick dom 9 valpar varutav att det bleb 5 albino o 4 pasteller

detta året fick dom 3 Albino o 2 Pasteller

nästa år som är deras sista inann pansionen så tror jaf att Albino är starkare.

Men prat gärna med Amie. Anette H eller åsa här på forumet dom är oxå duktiga på vilka färger det ev kan bli.

Det som är viktigast är ju att illrarna man tänkt att para med är friska och inte haqr någon sjukdom bakom sig .

Men det vet du ju redan och vad som är bra är det du säger börja att ha kontakter med olika uppfödare på så vis kan du ploka godbitar från var o en.

Försök oxå att få en bra kontakt med den vetrinären du går hos regelbundet för om han/hon inte kan så mycket om iller nu så kan denna person börja att intresera sig och denne person har ju som sagt lättare att hitta olika medecinska o ev avels frågor.

Det blir lite rörigt att skriva ner vad jag vill men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Även om du nu inte ska börja förän om c:a 10 år så är det jätte bra att skaffa sig info om allt o läsa för det händer så mycket det blir både gammalt o nytt.

[tiiia]
0

*puttar upp*

[Luna]
0

När vi tog vår FÖRSTA kull 96 så hade vi en pastell pappa och en viltfärgad ganska mörk mamma.
I den kullen blv de både viltfärgade, albinos och pasteller.

Men nu med Smulan som mamma (pastell) och Lillen som pappa (viltis) Så blev de bara viltisar.
4 dog juh iofs direkt men jag tror nog dom också skulle blitt viltisar.

JossanH
0

man brukar väl säga att den viltfärgade genen är dominant, men jag tycker att det finns många viltfärgade som parats med andra färger som fått olika färger på valparna. tar tex tritons mamma och pappa. Pappan är vilt och mamman silvertomte. valparna blev vilt, vilttomte, silvertomte och pastell. Dexters föräldrar var mamman vilttomte och pappan dew. Dom fick silver, pastell och jag tror även albino. Vilken färg det blir beror nog mycket på om den viltfärgade illern har många andra färger bakåt i leden. För att det ska bli albino illrar måste båda föräldrarna bära på genen.

Parar du en tomte och en blaze så kan du få vilket som då man tror att dagens tomteteckning hänger samman med blazeteckningen. Många tomtetecknade illrar har ju små "spår" som skvallrar om blaze gener, tex vit svanstipp eller små vita strån i nacke eller på huvudet.

Det finns dom som kan det här mycket bättre än jag så jag överlåter till dom!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Madde
0

Intressant tråd tycker jag det var.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Missy
0

Då det gäller pälsfärger är det lite mer komplicerat än då det tex handlar om nedärvning av ögonfärg(som man brukar ha som enkelt typ exempel inom genetikens grunder) pga att det handlar om polygen nedärvning- beroende av ett flertal gener.

Nettan
0

Har jag förstått fel nu? Egentligen så kan man inte direkt säga vad det blir för färger. De bakomliggande generna kan slå igenom ändå och ge en annan färg än vad man kunde ha anat?
Jag tycker genetiken är luddig och har lite svårt att få grepp om den faktiskt.

Vad är det som gör att det blir tomtar ibland och ibland inte, när t.ex föräldrarna inte är tomtar?

bnoffan
0

Men genetik över huvud taget är alltid ett lotteri. Även om ett anlag är dominant så slår det inte alltid igenom. Det är bara större chans att det kommer att bli så. Ungefär som hos oss människor. Bruna ögon är dominant men ändå kan barnet få blå ögon. i usa fick ju 2 vita människor ett färgat barn för att tjejen hade en färgad släkting en bra bit tillbaka i släktledet. Så ibland kan genetiken spela oss ett spratt.

illernettan
0

Hej

1999 tog jag min första kull. Det var efter två pasteller. I den kullen fick honan till övervägande del pasteller.

2001 var det samma mamma men en annan pappa och båda pasteller. Där blev det sex valpar och alla pasteller varav en angora.

2002 var det en viltfärgad tomtehona och en viltfärgad hane som parades. 11 valpar blev det, 7 viltfärgade och fyra pasteller varav en angora.

2003 var det samma hona och hane som 2002 som parades. Där blev det sex valpar, fem viltfärgade och en pastell varav två angora.

Som ni ser så är den viltfärgade genen dominant hos dom här kullarna. Jag är ingen expert på det här utan lär mig mer och mer ju längre jag håller på. Vår hona kommer till våren att paras med en viltfärgad kille och där räknar jag med att det till övervägande delen blir viltfärgade valpar.(om det går vägen, vill säga)

#16 Nej, man kan inte med säkerhet säga vilken färg det blir på valparna. Men det är klart parar man pastell-pastell, viltfärgad-viltfärgad osv, så blir det oftast pastell eller viltfärgade. En hel del beror på vad som finns bakåt också. Det är mycket att ta hänsyn till.

#17 Jepp, visst är det ett lotteri, men ett väldigt intressant och lärorikt lotteri.

Anette

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

TottsiGirl
0

Håller med madde om att detta var en intressant tråd.. =)

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

[tiiia]
0

så även om föräldrarna är viltfärgade så kan det bli pasteller och albino och angora i kullen? wow som sagt, det är lite utav ett lotteri :)

Men låt oss säga att man har stamtavla på föräldrarna som går tillbaka kanske 10generationer och alla är pastell i hela ledet, kan det då dyka upp viltfärgade valpar också?

illernettan
0

#20 Vilken underbar hypotetisk frågaGlad

Utan att kunna så mycket om genetik, så är mitt svar ja på den frågan. Den 11 generationen kanske har viltfärgade anor som kan slå igenom.

Jag hoppas innerligen att någon som är riktigt duktig på genetik svarar på den här fråganGlad

Det är inte så lätt att få fram angora. Hur jag har lyckats vet jag inte riktigt. Jag har aldrig planerat att nu ska jag ha fram angora utan det har blivit några ändå. Det är klart, jag har ju hoppatsGlad

Vår Fizzelias farmor var angora. Fizzelias mamma och pappa var korthår. Vår Lurventufs har samma farmor i sin stamtavla och hans mamma och pappa är också korthåriga. Utan att ha för mycket fakta så verkar det som om det kan slå igenom när som helst.

Johannah: Är inte "Gunnar" angora? Och han är väl släkt på långt håll till vår Lurventufs?

Hillbiörns illrar finns på Facebook.

JossanH
0

har läst någonstans att på 10 korthåriga föds en angora om man nu parar för att få fram angora… Så chansen är väldigt liten. Om detta nu stämmer är jag mindre säker på..

jag kommer ihåg att dom visade på nyheterna för en massa år sedan om två mörkhyade personer som fått ett ljushyat barn. och då menar jag så ljus hy som tex britter har. Det visade sig att dom hade "vita" släktingar flera led tillbaka i deras släkt och den genen helt plötsligt slog igenom. Han trodde förstås först att hon varit ute på öventyr då ingen av dom visste om dom "vita" generna.

Som illernettan skriver så tror jag att det beror mycket på vilka färger som finns bakåt i släkten.

Ni som är intresserade av färgkombinationer och färger på valparna ska helt klart besöka denna sida: http://baltikum.dyndns.org/~fuglemat/index.cgi/fargekombo?f1=4&f2=1&fargekombo=search Där kan man söka på tex viltfärgad och albino och se vilka färger som blivit i de registrerade kullarna som är med i den databasen. Jätte kul!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[tiiia]
0

#22 tack för länken. den är helt suverän :P fast jag har noll koll på vad illerteckningarna/färgerna heter på engelska..

unknown

sable

sandy

silver

albino

dew

holtz
0

får ja ge mig på en gissning, även om ja inte heller egentligen vet säkert :P

sable- tomte

sandy- pastell

silver- silver