Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1473 ggr
elinn
0

Sår vid ögat

Elvis har fått ett sår precis vid ögat, inte i ögat men precis vid. Igår tyckte jag han var lite röd och irriterad på samma ställe men tänkte inte mer på det. Nu när jag tittade på honom så har han ett litet sår och det har kommit lite blod, som nu var torkat.

vet inte vad som hänt men eftersom jag tyckte att han var lite röd på samma ställe igår misstänker jag att det är något som irriterat honom och fått honom att klia sig där. Jag tror alltså inte allt det är någon annan som bitit honom.

Närmaste jourveterinär finns 10 mil bort och eftersom det inte är något akut med ögat så tänker vi avvakta tills på måndag (om det inte blir värre innan dess). Men finns det något jag kan göra för att lindra eventuell smärta under tiden. Sårtvätt, någon salva eller liknande. Hur gör man för att på bästa sätt minska risken för infektion i såret? Några förslag?

tacksam för svar!

Ska även ta fram kameran och se om det går att få en bra bild på honom.

"En orolig Elin"

Ceciliaolucifer
0

Nova fick ett sår som återkom hela tiden vid ögat, och tillslut gick hon bort i vad jag tror var lymfom. Inte för att jag säger att din kille har lymfom ;)
Hon fick en salva med antibiotika att stryka på.

Huvudsaken är att det är rent så kommer det att läka fint :) bara vatten blir bäst!

Skrattande

Aviendha
0

Stackarn.. Sårtvätt kan väl vara bra för att minska risken för infektion. Smärtstillande kräm finns ju, men det är säkert receptbelagt, och kanske inte något man ska greja med i närheten av ögat utan att veta exakt vilken sort man ska ha osv.

Du kanske kan ringa en veterinär och rådgöra så länge?

Faxlin
0

Elin använd det där sårtvätten jag hade med till dig förrut. Har du ingen sådan så hojta till så kommer jag förbi med en skvätt till dig när vi ska till Gävle i eftermiddag/kväll.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Menar du den i svarta flaskan? (Tror den var svart) Letade efter den på Granngården efter att du rekomenderade den förra gången men hittade den inte så jag har ingen. Letade igenom illrarnas skåp och hittade följande:

• Biocaine - antiseptic first aid lotion (från Medi-pet väskan)

Ska förebygga infektioner, reducera smärta och svullnad samt hjälpa till med läkningen.

• Opticlear - veterinary eyewash (från Medi-et väskan)

Iofs ögontvätt men den är steril, ska reducera irritation och klåda.

• Fuciderm vet. - gel för djur

Salva jag hade kvar sen Chiquita hade sår. Ett antibiotikum som tillhör en grupp läkemedel som kallas kortikosteroider (ingen aning om vad det innebär). Har inflammationsdämpande och klådstillande effekt. När Chiquita använde denna salva hade hon sår på kroppen och inte i ansiktet så vet inte om jag vågar smörja med denna salva. Utg.datumet var i februari så denna salva går kanske bort. Hur känsliga är salvor för användning efter utg.datum?

Eller är helt ekelt vanligt vatten bäst??

Fruttisen
0

#4 Socker fick ganska fula sår i nacken efter ha trilskats med en annan iller när hon var på semesterhem i vintras. Lät det faktiskt bara vara…och det har läkt ihop jättefint! Förvisso kan man nog dutta på nåt som underlättar läkningen..men varför försiktig då det verkar vara så nära ögat!

De verksamma ämnena i salvorna slutar fungera om de blir för gamla…!

elinn
0

Det just att det är så nära ögat som gör mig orolig. Vågar inte ha på något just därför men Åsa kommer hit senare idag och hjälper mig. Det tackar vi för Åsa! Du är guld värd!

Faxlin
0

#6: Inget att tacka för. Nu har vi fixat i alla fall. Inget du behöver rusa till veterinären för. Jag lovar.
Ge honom en massa pussar från mig. Tror jag kommer vara billig i hans ögon ett tag framöver :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

elinn
0

Nu har det gått två dagar och varje morgon så har han fortfarande en liten "klump" i såret (som varbildning) men jag tvättar varje morgon och förhoppningsvis så kommer det bli bättre.

Återigen TACK TACK TACK Åsa!!!!!!!