Hjälp snabbt! Frågor!
Msåte skriva så jag iten glömmer, jag måste veta svaren på dessa frågor!:
Det här är fallet:
Jag ska skaffa 2 illrar, dom kommer bo med mig på övervåningen som bara består att mitt rum vilket är väldigt stort för att vara sovrum, så det är det enda rummet dom ska få vara i förutom utomhus, så sätter jag en plywoodskiva för trappan. :)
1.Ska illrarna sova i buren på nätterna? Det tycker jag iallfall låter bäst, för annars kanske dom skadar sig medans man sover?
2.När man är i skolan då?!?! Detta fattar jag inte, jag är ju borta UNGEFÄR från 7.00 till 13-15.00, och då kommer ingen se till illrarna så mkt, kanske bara kolla att dom mår bra och klappa dom, men ingen kommer vara med dom, ska dom vara i buren hela den tiden eller i rummet? Dom kanske skadar sig…
3.Jag vill ju helst ha 2 honor, inte 1 för då kanske den blir ledsen eller uttråkad, så 2. Ska man helst kastrera honorna då, jag läste det på ett ställe annars kan det hända saker…
4.Ska man då sakffa 2 valphonor från samma kull eller? Blir det itne svårt at uppfostra 2 valpar samtidigt?
5.Det kommer vara mina första illrar, vill gärna sluka allt som finns om dom. :) Är det sant att det är svårt att uppfostra dom? Hur ska man göra för att dom ska bli som några jag såg, uppmärksamma, följer ens hand med godis som en hund, kommer på sitt namn, busig, kelig, vill bli klappad? Är dom felsta illrar så?
6.Hur ska man uppfostra en valp? Ska man hellre skaffa 2 vuxna som nybörjare?
7. Jag har 2 hundar & en katt, alla är jättesnälla men man vill ju iten riskera nåt. Ska man göra så att man introducerar dom och ser hur det går? Finns det nån här som har iller och hund/katt tillsammans?
7.Detta har jag tänkt skaffa, säg gärna om det finns nåt mer att skaffa:
Ferplast Illerbur Furet Tower (matskål, vattenflaska, hyllor och en hängmatta ingår)
Ferplast tillbehöver illrar L 373 Hylla (en extrahylla)
Ferplast tillbehör illrar FPI 4840 & 4844 Rör 95+99 kr (2 små rör)
Ferplast tillbehör illrar Sin 4886 Tält 120 kr (roligt sovrum/hus)
Ferplast Sele NY HAM 45 kr (x2)
Ferplast Tillbehör illrar L 370 toalett 69 kr x4 (flera i rummet)
Toa-Spade 17 kr
PPP Ferret Ear Cleaner 105 kr
PPP Ferret Shampo 79 kr
Super Pet Designer Ferret Bowl 84 kr (kanske inte behövs just denna, men jag vill lyxa till det lite :p plus att den ät tung och välter inte)
Lixit Ferret Water Bottle 86 kr (bra att ha en extra till för typ utställning)
James WellBeloved Ferret Complete Illermat 7,5 kg 438 kr (mat! :p)
Illermotorväg/6 meter böjbart rör 325 kr (verkar roligt, kan ha som "trappa upp til buren)
BeBop Bouncer Leksak 32 kr (kanske onödigt, man kan göra själv visst men jag vill ändå köpa den! :p)
Marshall´s Polar Fleece Bollar 52 kr (kanske onödigt, man kan göra själv visst men jag vill ändå köpa den! :p)
Kloklippare (sån där för katt kanske)
Skriv gräna ännu mer om illrar! =)
Frida
på bildenmina älsklingar

1) iller ska inte vara i en bur över natt det bästa är att ha dom lösa . Man måste se till att iller säkra.
tänk oxå på att sätt fast skivan ordentligt
2)en iller ska ha 5 kvm minst o sedan lägger du 1 kvm till varje iller
3) har du alldrig hafft en iller förut rekomenderar jag dig att skaffa bara en först o vänta ett år till nästa iller ( lättare att få dom bit fria o toa tränad,
4)har man ingen iller vana alls är rekomenerat 1 först o sedan vänta
5) en iller blir vad man fostrar den till det beror på dig tjälv hur mycket tid du lägger ner ( obs tänk på att jakt iller kan ta längre tid att få social än en tam iller som är född i köket ex)
6) det brukar vara lättare att ha en valp som första gångs ägare men det beror lite på en tjälv oxå
7) att gå fram varsamt när man har andra djur i hemmet är ett måste då det kan bli mycket bråk i början.
8) rekomenderar dig till att ta kontakt med ahms-illertorg hon är duktig på vad som är ett måste så man inte förköper sig för det är jätte lätt att man gör det till illern för det finns så mycket roliga o snygga saker, det mästa kan man fixa tjälv eller så har några föreningar så att man kan få köpa lite billigare .
hoppas du förstår vad jag skriver
1. En iller ska inte bo i bur och enligt lag så måste i så fall buren vara 5kvm stor för att den ska vara laglig. Köper du en valp kan du ju ha den i buren dom första dagarna medans du sover och inte är hemma tills du ser att ditt rum är illersäkrat, då kan du ha den lös hela tiden! Vill du inte ha den lös där du sover (vissa illrar har svårt att låta bli matte och husse under natten) så skärma hellre av en bit av rummet än att sätta illern i en bur!
2. samma här. Är du osäker på om illern ska skada sig så ha den i buren i början tills du vet att ditt rum är illersäkert!
3. en hona måste kastreras annars kan den dö av anemi (den löper ihjäl sig) om man inte ska använda den i avel… Vore jag som du så skulle jag börja med en iller och köpa en till när du lärt känna ditt djur och verkligen vet vad det är för djur du skaffat. Man får ofta ett mycket speciellt band med sin första iller för har den ingen annan än dig att ty sig till så kommer ni få en mycket fin relation som stannar kvar även om du köper en kompis till din iller.
4. ja, valpar kan vara mycket jobbiga att uppfostra och jag skulle personligen inte ha velat ha 2 valpar på en gång om det var min första iller. ofta kommer dom bra överrens med andra illrar så vänta ett halvår och köp sedan en kompis, för dom trivs oftast bäst av att vara 2. kanske vill du prova att köpa en hane då? Illrar av samma eller olika kön brukar gå fint ihop- du måste kastrera båda- men honor är dyrare i regel..
5. Du som har hund vet ju hur hundvalpar är!? Illrar är som hundvalpar som aldrig växer upp utan dom fortsätter att vara lika klåfingriga hela livet och du måste uppfostra den som om det vore en hund du hade. Då blir den trevlig och väluppfostrad! Ägna mycket tid med din iller från första sekund!
6. en iller som kommer till ett nytt hem kan bli som förbytt och testa den nya ägaren, men visst är det oftast lättare att ta hand om en väluppfostrad vuxen iller än en valp, men då måste du se till att den har haft det bra innan!
7. Det finns flera här inne som har hundar, katter och illrar ihop. Det beror mycket på individerna! Känner man sina djur väl så kan man lätt läsa av dom om dom är fientligt eller vänligt inställda till varandra!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Jag brukar ha mina i buren på nätterna eftersom dom väsnas så mycket. Endast då är dom i buren och jag tcyker att det har fukar bra, buren är ju inte så stor men en såndär grön ikealåda(bajslåda) matskål och filt och får ju plats, två styckna får plats där i om man sitte rihopkrypen…

Här kommer mina personliga svar på dina frågor:
1. & 2. Nej, illrarna ska inte sitta i bur! Dom ska vara lösa dygnet runt. Man måste planera och illersäkra innan man skaffar iller så att det inte finns något som illern kan skada sig på.
3. Om man inte ska avla på sina honor måste man kastrera dom. Annars kan dom blöda ihjäl av Fatal benmergsdepresion. Så räkna med nästan 2000kr om du ska ha 2 honor.
4. Jag skulle rekomendera att ta en iller valp i taget så att man verkligen har tid att uppfostra den ordentligt och senare kan man ta en till.
5. Svårt och svårt att uppfostra.. man måste vara envis. Du vet ju aldrig hurdan personlighet valpen som just du får hem har. Vissa kräver mer uppfostran och andra mindre. För att få en iller riktigt lydig att den kommer på inkallning och så så kräver det mycket mycket träning. Illrar är smarta men envisa.
Man kan aldrig säga om en iller blir kelig eller inte, jag har tex en iller som gillar att ligga i famnen och bli ompysslad, sen har jag en som absolut inte vill sitta stilla utan rusar på som ett ånglok konstant.
6. Att uppfostra en valp kräver mycket tid av ägaren. Man måste vara sten hård och visa vad som gäller från början. Vill man inte ha en bitig iller så ska den aldrig få bitas, utan så fort den biter så ska det vara NEJ. Vill man ha en iller som går på lådan så måste man visa hela tiden vart den ska om den går bredvid. Många rekomenderar att ta en omplacering ''vuxen'' som första iller. Då är det ju färdigt upplärd. Men det finns säkert både för och nackdelar med det.
7. Den här frågan får dom som har iller och annat djur tillsammans svara på. Då jag inte har illrarna och hunden tillsammans alls.
**Saker som man bör skaffa till sin iller:
**
Försäkring
Chip-märkning
Valpsjukevaccinering
(EU-pass, rabiesvacc.)
Förstahjälpen saker (mot förstoppning, hårbollar, dålig matlust osv.)
Mat och vattenskål (bäst att ha tunga keramikskålar så att illern inte orkar släpa omkring på dom)
Toalådor + Innehåll
Klosax
Öronrens
Mat
Godis
Sovplatser
Leksaker (Pingisbollar och rör är tex någontig illrar brukar uppskatta)
Sele (Rekomenderar Hagens illersele från AMHS-illertorg, dom är mjuka och bra för illern)
Transportbur
Det är vad jag kommer på just nu..
Kan ju berätta att min första iller gick på ca 10 000kr och då är illern inräknad på 2500kr.
Bra skrivet eM!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ok tack så mkt för alla svar!
-Borde jag då skaffa en vuxen eller en valp till att börja med? Och är hanarna lugnare än honorna?
-Hur mkt kostar han-och-honkastering? Vid vilken ålder?
-kan ni förklara detta bättre, vart hur och vad man ska göra?:
Försäkring
Chip-märkning
Valpsjukevaccinering
(EU-pass, rabiesvacc.)
- Vad du kan göra är att du tar kontakt med Klarsferrets via PM. Hon är tipsombud för agria och kan ge dig lite mer information försäkringen. =)
- Chippa en iller har jag bara gjort på en mässa och då var det billigt, betydligt billigare än hos vetrinären. Men det kan nog ligga runt en 200-400kr kanske.
- Just nu finns det inget vaccin, men det är på väg så i dagsläget kan vi inte svara på den frågan vad det kostar.
- Eu-pass behöver man bara ha om man vill åka till andra länder än just sverige och norge.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Ok tack! =)
precis madde…chippning hos veterinären kan gå på upp till 450 kr…. vaccinering (när det nu kommer ) brukar ligga mellan 200-450 kr…beroende på veterinär…ett bra tips e att ringa runt till veterinärer nära dig, vissa veterinärer tar inte emot illrar, vissa vaccinerar bara illrar men gör inget annat, så det kan vara bra att vara förberedd om nått skulle hända, så att du vet vem du skall vända dig till….försäkring ligger runt 500 kr per år…är du med i en illerförening brukar du få rabatt (beroende på förening)
ok… Är det bästa ett djursjukhus? Där kanske odm har bättre erfarenhet av illrar och både vaccinerar och märker dom?
det beror helt på vad det är för djursjukhus…Men kolla runt med de andra här på forumet, så kanske du kan få bra tips om bra djursjukhus el. veterinärer…var bor du?
Köper du dessutom iller nfrån en seriös uppfödare brukar den redan vara chippad när du får den…det kan vara skönt att slippa då det inte e en vacker syn 
Har ni några tips på bra och seriösa uppfödare i sotckholms län? Så nära Järfälla som möjligt. =)
Järfälla =)
De flesta gångerna får man åka en bit. Som längst har vi åkt 40 mil för och hämta en iller. Men det är det verkligen värt då vi har hittat en väldigt seriös uppfödare där våra illrar är försäkrade, chippade och vetrinärsbesiktade innan de lämnar hemmet. =))
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

#13 vadå järfälla?
hon bor i järfälla ;) letar efter bra iller veterinär + uppfödare i närheten

I Sthlm är Roslagstull en bra illerveterinär.
Kastreringen görs vid 6-7 månaders ålder och det kostar ca 1000kr att kastrera en hona.
Om du ska skaffa en valp eller vuxen är bara du själv som kan känna. Har du ork att uppfostra ett litet monster? Har du tid? Osv.
Om hanarna är lugnare än honorna så ska överlåta till någon annan, men jag skulle nog säga att det är individuellt. En hona kan vara lugnare än en hane och tvärt om..

JAG BOR OCKSÅ I JÄRFÄLLA!
Vart bor du nånstans i Järfälla?
Koolt! :p I jakobsberg, ska flytta till Barkarby sanrt men det är ungefär samma ställe. :) Du då? Kaske vi kan träffas så min mamma får se illrar? :)

Jag bor också i Jakobsberg :D:D:D:D:D ja det kan vii juu :d

Jag kan inte rekommendera roslagstull till någon som vill sina illrar väl. Dom missa en lunginflamation och tog det som luftrörskatarr. Istället för att ge fullspektrum anbiotika gav dom lätt. Den illern levde tyvärr inte mycket längre.
Bättre ta illern till upplandsväsby, tar inte mer än 20 minuter på pendeln/10 minuter i bil.
Ok tack…
Men Roxanne, då kanske vi kan träffas då så min mamma för se lite illrar så jag kan övertyga henne? :)

#23: Nackdelen med det är kanske att Roxanne inte har egen iller. Hon bara vill ha en egen iller. Lite som dig ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag bor vid Spånga annars, ganska nära Jakobsberg. Finns säkert fler i stockholmsområdet som ni kan titta på illrar hos.

Ja Svenska illervänner håller väl till mestadels i Sthlm. Dom brukar ordna träffar och sånt så gå in på deras sida och kika..

#4 Tänkte på det här med öronrens är det inte skonsammare med vatten eller olivolja!? Blir ju ganska starkt med rens…
#27….vatten ska man absolut inte ha i en illers öron…leder till iflamationer etc…(på samma sätt som att man ska vara försiktigt när man badar dem så de inte får i öronen)… många använder olja för att förebygga skabb…men personligen så gillar jag det inte….att få olja i öronen är inte roligt, illern hör sä,re och obehags faktorn är hög…å var tar oljan vägen sen? Har man öronrens UTAN alkohol är det ingen fara, däremot ska man ju inte pilla för mycket i öronen på dem…jag tar exempelvis mina pälsars öron varannan gång med öronrens varannan gång med enbart tops….
Aahh ok, :p
Men ska kolla på illrvänner då.

#28 aham
får ta o köpa en flaska igen då tror jag…oljan tas upp av kroppen/huden den är kallpressad vegetabilisk…
#21 Aj då! Det lär inte alls bra. Kan du berätta lite mer exakt vad som hände? Kan vara bra att veta.
Dock har jag hört en hel del "misstänkta" saker om Upplands Väsbys veteinär också…

(Jag är trött och har inte orkat läsa de andra svaren)
1 & 2) Iller ska vara lös under natten, rummet ska ju vara illersäkrat i alla fall och då kan de ju vara lösa under dagen också. Min Mix Max är lös hela tiden i mitt rum, jag går också i skolan mellan 8:00 - 16:00, och det har gått bra.
3) Det är många som skaffar illrar och sen kommer på att det är för svårt m.m. Så jag skulle vilja säga att du bara ska skaffa en iller ifrån början.
5,6) Dom blir ju så som man sköter dem, men de har ju också olika personligheter precis som människor så det beror ju mycket på hur din iller är. Jag tycker inte att det var så svårt att uppfostra Max, man får ha tålamod då det tar sin lilla tid och så får man vara bestämd. Gosa mycket och var så mycket som det går med den lilla bebisen…
7) Det går att ha iller och katt/hund ihop, men i början så ska man vara försiktig och ha dem tillsammans en lång tid när du är i närheten innan man kan ha dem tillsammans när man inte är med dem, tycker jag låter säkrast. Det är nog enklast att ha illern i koppel och kåte dem sniffa på varandra. Vänja dem vid att var nära varandra…
Ja e ny här på illerfokus…& ja hoppas att d ja skriver inte tas på fel sätt…Men..ett par frågor till dig ang bur..du har hundar & katt..Sover dom i bur på natten för att dom inte ska skada sig? & om du ska va i skolan mellan 7-13,15..Tycker du att d känns bra att lämna den lille hemma så länge?? Vill inte att du ska känna att d e ett påhopp ja gör.Vill bara att du ska tänka till så att du inte får ett "monster" som du inte kommer kunna hantera & d slutar med att den/dom blir omplacerade. Om du bestämmer dig för att köpa en liten..va NOGA!!! med vem du köper i från…Jag sitter just nu vet inte vad ja ska ta mig till..All info ja fått av "UppFödaren" om min lilla ..inte mycke som stämmer..Ska bli mycke intressant att se stamtavlan! Om ja nu ens kommer få den.. Så , lycka till om du nu skaffar en liten krabat..
Mvh Snagge & Nathalie..=)