frågor om illrar
hej! ja har lite frågor om illrar, skulle va stjyst om nån kude svara på dom,så här kommer dom:
1:kan pälsdjursallergiker ha illrar?
2.hu mmycket plats behöver dom?
3.vd äter dom?
4.är det "lagligt" att ha illrar som husdjur i sverige?
5.hur länge lever dom?
och 6:skulle gärna vilja ha tips på sajter om illrar.
tack på förhand
1:kan pälsdjursallergiker ha illrar?
Ja, precis som en pälsdjursalergiker kan ha hund. Man kan få allergi mot iller med, inte helt ovanligt faktiskt. Men det går ju att ta mediciner mot det i många fall om man är beredd att göra den uppoffringen.
2.hu mmycket plats behöver dom?
Mycket för att trivas. Minst 5kvm enligt lag, men gärna större.
**3.vd äter dom?
**
Illermat ;) Finns speciella illerfoder, men alla är inte bra bara för att det är en bild på en iller på framsidan. Vitalin rekomenderas av många. Annars kan man ge BARF (rått kött) vilket vore det mest naturliga
4.är det "lagligt" att ha illrar som husdjur i sverige?
Ja, så länge det är tamiller så. Det finns ett stycke i lagen om dem. kap. 7 (?) i L80. Här kan du läsa om vad lagen säger att man måste ha för att hålla tamiller. Följer man detta så är det lagligt.
5.hur länge lever dom?
Upp till 13 år finns det illrar som blivit, men tyvärr verkar medelåldern ligga på mellan 5-7 år.
och 6:skulle gärna vilja ha tips på sajter om illrar.
Den baskunskap som du verkar sakna (ta inte illa upp) kan du hitta här på detta forum. Läs alla artiklar, kunskapstrådar osv osv. Det är mycket man behöver veta och detta är en bra start. Sedan kan du utöka ditt sökande på engelska sidor och/eller andra forum i världen.
Paulina
Fråga ett kan jag iallafall svara på Och ja vissa kan ha iller som husdjur fast dom inte tål andra djur. Som jag tex är allergisk mot katt och häst men har inte visat någon syntom alls på illrarna och har haft dom nu i 5månader.
På fråga två: En iller behöverv nog ganska så stort utrymme. Märkte det på våra två då elmer måste ha mer utrymme än mercedez.
Men en iller ska väl ha minst 5kvm stort har jag för mig men det kanske bara om man har dom i bur vilket man inte ska ha dom.
fråga tre: Iller foder eller kött.
4: Det tror jag väl att det är, annars skulle väl det inte vara så många som har iller i sverige men är väldigt osäker på den frågan :S
5: har glömt bort så det får någon annan svara på
Nu har ju Aviendha svarat på dina frågor, men jag tänkte tipsa om en hemsida där man snabbt får en lättläst överblick om illrar: http://members.tripod.com/ferretmagic/prepare1.html
Sedan är ju iller.iFokus en riktig guldgruva som hjälpt mig väldigt mycket under mina månader som illerägare.
_No way! Yes way!

Skulle alla vi ha det om det var olagligt ;)
#4 Vem vet. I Norge finns det ju x antal reptilägare trots att det är olagligt för privatpersoner.
_No way! Yes way!
#2 tog 2,5 år innan jag blev allergisk mot iller… så det kan ta ett bra tag innan man visar symptom

När det gäller allergi så blir man "lätt" allergisk mot alla djur om man är allergisk mot ett djurslag. Så det finns vad jag vet ingen läkare som rekomenderar att man har pälsdjur om man är pälsdjursallerkiger, tyvärr.
tack för alla svaren
#6 Jo jag vet det tog 8år innan jag visade symtom på katter men även om jag skulle bli det mot illrar så skulle jag aldrig göra mig av med dom. Då tar jag mer än gärna allergi tabletter Älskar dessa djur=)