p-spruta
hej!
Är det någon som vet vad en p-spruta kan kosta?
någon som vet hur den kan påverka henne?
Jag har kollat med vet men får inget riktigt svar.
dom började prata om en injektion som håller i 2år någon som vet??
Vi har en vet här som kan en massa om illrar och så frågar hon i receptionen hur länge hon har gått i löp men en iller går väl bara i brunst det är väl inte samma sak som på en hund eller??
varför ska du ge henne p-spruta? Kastrera henne istället. Jag skulle aldrig ge skrollan p-spruta! Vetrinären ska annars veta vad det kostar.

(va ja vet)
Har ingen aning om va p-spruta kostar eller påverkar kroppen eller illern i övrigt.
Jag kan tänka mig att det dom menade med injektionen som håller i 2år, kan vara inplantatet Superlorin, som diskuterats lite om här inne innan. kolla om du kan hitta lite info. Annars finns det en del info på engelska sidor på nätet.
Har själv inte läst på nåt om hur det verkligen funkar på iller i syftet att ta dessa ur brunst. Men tror att det kan finnas andra här inne som kan hjälpa dej. Priset är typ samma som kastrering. kanske lite billigare på vissa ställen o lite dyrare på andra.
Det är sant att illrar inte löper så att dom blöder, som en hund.
för mig är löpa och brunst samma sak. kanske att jag mer skulle använda löpa på hona o brunst på hane. Men för mig är det olika ord på samma sak.

en liten fråga? varför inte låta henne träffa en KASTRERAD hane eller en anna hona? en del djur lyckas ta varandra ur löp. Om hon skulle bli skrenparad och godtar det som en parning så går hon för hoppningsvis ur brunt för stunden, blir skendräcktig, får sina "valpar" och KANSKE väntar lite med att gå in i brunst igen. Det kan köpa er lite tid, så ni hinner samla ihop pengar.

någon som har en kastrerad illerhane att låna ut??
P-sprutor är inte rekomenderade pga. en rad biverkningar. Jag vet på rak arm av två kastrerade hanar som faktiskt lyckats med parningar, men det är nog inte det vanligaste. Sen skulle jag personligen inte lita till att en annan hona/hane skulle kunna ta min löptik ur brunst.
Supreloraninoimplantat har just nu börjats användas här i Sverige som kemisk kastrering, och som trollet säger så sitter det upp till 2,5 år. Annars är det ju "bara" att kastrera.
Löp och brunst kan man kalla det hela, samma betydelse egentligen. ATt receptionisten frågar är för att vissa inte vill kastrera om hon gått för långt in i löpet/brunsten eller liknande.
Paulina

Jag skulle aldrig ge någon utav mina honor p-spruta. Finns alldeles för många biverkningar med det. Antingen kastrerar man eller använder sig av Superlion-inplantatet. Kostnaden är ungefär densamma men det finns olika hälsoaspekter med de olika varianterna.
#6 rolig felstavning :) Superlejon.. Kan man förvandla sin iller till ett superlejon med det?
(suprelorin ska det väl va..?)

#7 Sorry, migrän. Självklart ska det vara det.
Jag skulle aldrig ge en P-spruta till mina tikar. Gjorde detta på en av dom 02, hon blev inte sjuk eller så av den. Men när jag väl skulle ta valpar på henne, så tog det ca 1½ år efter sprutan innan hon gick in i löp igen (veterinären sa att den skulle verka i ca 6-9 veckor). När hon sen blev med valpar så var dom 3 hon dödfödda, dom var också mycket längre och hade mindre kroppsvikt än en normal valp. Det var först när hon var nära 3 år innan hon fick sin första och enda kull som var 6 valpar stor, och alla valpar var normalstora. Så jag skulle aldrig ge en av mina tikar P-spruta igen efter den erfarenheten jag fick.
På fotot är det Lina med sina 6 valpar som föddes 04.
#9 men om man inte ska avla på honan, Utan bara vill sätta i det för att det är bra mot binjursjukdomar, Då ska dte ju inte vara några problem eller hur

#10 ferretgirl skrev ju om p-spruta, nu skriver du om implantat. P-spruta hjälper inte mot binjuresjukdomar.
#11 okej har ingen koll på det där med p-sprut eller implanatet då dom säger att implantatet är p-spruta här:/

Det är absolut inte samma sak. En p-spruta är en injektion av ett medel och ett implantat är ett chip. Om veterinären inte har koll på det så hade jag bytt veterinär. Och som ägare är det bäst att läsa på ordentligt så man kan rätta veterinären när de har fel. Det finns massa trådar här inne om både implantat och p-spruta. Ska man inte avla på sin iller finns det ju ingen som helst anledning att ge p-spruta som bara skjuter upp en brunst. Då måste man ju ändå senare antingen kastrera eller ge implantat. Då är det ju lika bra att hoppa över det steget som i många fall är skadligt för illern och göra det som ska göras direkt. Sen om man väljer att kastrera eller sätta in implantat det är ju upp till var och en. Skillnaden är väl just hälsoaspekten. Sen håller ju inte implantatet hela livet utan måste göras om, kastreringen är ju en engångskostnad.
#12 Det är stor skillnad på p-spruta och implantat. Vet du inget om det så kanske du ska sätta dig in i det eller kastrera helt enkelt. P-spruta rekomenderas inte av någon jag vet om.
Det finns lite skrivet om implantatet här på forumet om du söker. Just nu vill varken verktygsfält eller sökfunktionen fungera åt mig =/
Paulina
#13 okej
#14 Våran tjej är kastrerad så inegn fara med det
Ville bara veta hur det var med p-spruta
#15 Okej, my bad! Trodde det var så att du letade alternativ för att hon började närma sig brunst =)
Paulina

Trodde också det.

Chipkastering är inte samma sak som p-spruta. P-sprutan ger tyvärr allt för många biverkningar på vilket djur det används på.
Jag halkade in i er tråd för att även jag sökte information.
Vad jag har hittat:
Chipimplantat - superlorin
Används i Sverige på hundar. varar i c a 6 månader.
Detta används bland uppfördare av katter i övriga europa har jag hört. På så sätt kan man ha mer en en avelshanne i katteriet utan rangstrider.Katten blir som en kastrat i c a 1 år. Den "fertila katten" blir som en kastrat i både sätt och utseende. Hankatter slutar att revirmarkera.
I övriga europa han man inte alls så mänga fall av juvertumörer, misstänker att de chipkastrar framför att ge p-piller och P-sprutor.
Jag har tyvärr svårt att få fram svenska fakta om detta.
Här är en bra länk på svenska om hur Suprelorin funkar.
Den har visserligen varit uppe i annan tråd på forumet förut men det skadar inte att lägga upp den igen.