Flyttar toalådan
Vi har lite problem med Ludde just nu och undrar om ni har någon bra idé om varför han gör som han gör och hur man ska förhindra det. Vanligtvis brukar han vara duktig på lådan, det är inte så ofta som vi hittar kiss och/eller bajs i hörnena i rummen. Men Luddes tendens att flytta undan toalådan och sätta sig i hörnet har ökat den senaste tiden, detta gör han då inne i sitt "sovrum" (dvs. en klädkammare, vi märkte ganska snabbt efter att vi skaffat honom att vi behövde avgränsa hans utrymme på natten pga. drivor med bajskorvar i vardagsrummet :p). Innan trodde vi att det kanske berodde på att han inte ville gå i lådan för att det låg bajs i den men inatt hade han lagt tre korvar i hörnet fast det inte fanns en endaste i lådan! Jag tror inte att det var för att han var understimulerad, han var uppe och lekte en rätt lång stund innan sängdags runt 21.30 igår. Vad tror ni? Och hur ska vi gå till väga?

Välkommen till illervärlden!
Här hemma har vi satt fast alla våra lådor i väggen eller i någonting som är tyngre och stadigare. Vi har vattenburenvärme i huset så alla lådor sitter fast i rören till elementen. Borrar bara hål i lådorna och sen använder vi buntband o sätter fast dom med. I lägenheten använde vi små skruvar och satte fast lådorna i golvlisten.
I illerrummet hade vi även andra lådor fastsatta i ett badrumsskåp med hjälp av buntband.
Jeg synes det blir litt tungvint å tømme toalådan. Jeg har skrudd ned noen skruer i gulvet rundt lådan. Dermed må man løfte den over skruene for å få den løs.
En annen mulighet er å kjøpe 2 like lådar, så fester du den nederste i gulvet eller veggen med borrelås eller skruer. Så setter du den andre lådan oppi, og vips kan du bare løfte ut den øverste lådan og tømme den. Ikke får ildern flyttet på den for den sitter jo fast oppi den som sitter fast i gulvet eller veggen.
Det hade varit jättebra att skruva fast lådan eller på annat sätt göra den o-flyttbar men eftersom jag bor i en hyresrätt är jag inte så säker på att det går för sig att borra i golvet…det finns heller ingenting att sätta fast lådan i som tex. element. Annars var det jättebra förslag :)
Om du har bestämt hörn för lådorna, varför inte fästa kardborre under lådan och på golvet där lådan ska stå. Ni kan lätt ta loss den för rengöring men illrarna skall vara bra starka för att lossa en låda som sitter med 2 remsor kardborre.

#4 Mmmm… här hemma är det töserna som bestämmer hörn och vi får väl skylla oss själva om vi inte ställa dit lådor innan dom bajsar!!!
Haha… jag kör med silvertejp! Numer räcker det med en liten remsa i överkant dom har tröttnat på att försöka kassera tejpen. Fick tejpa häst i början!
Hm, både silvertejp och kardborreband skulle nog också kunna fungera. Han gillar ju helt klart det hörnet så där ska lådan stå. Tack för tipsen!
Jag har både Musen (Miller) och Nanooq som flyttar toalåderna överallt här hemma. Har testat med silvertejp, detta har bara hjälpt tillfälligt sen flyttat dom på dom igen. Dom flyttar också på min symaskin, och den väger några kg tror det är 6-7 kg minst. Men dom flyttar den hur enkelt som helst.
Här dansar allt över golven toalådor ,matskålar, möbler, transportburar, mina skor, ställer man en borrmanskinslåda på golvet så ligger den nån annanstans efter ett par min mm,mm
Han missar inte mycket när det gäller toalådan iallafall
Jag tror jag ska testa med kardborreband då, det finns tydligen på biltema och claes olsson. För brukade Ludde välta vattenskålen och sånt, men numera är det bara toalådan som han flyttar. tack återigen!
#9 Dubbelhäftande kardborrband finns på hemtex :)

Vi bodde i hyreslägenhet oxå, därför använde vi små skruvar o skruvade fast dom i golvlisten.
Nu hyr vi hus, hade jag inte haft vattenrören så hade jag gjort lika dant