Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 318 ggr
-eM-
0

Illrar i sovrummet

Är det fler än jag som har illrarna i sovrummet?
Får dom vara uppe i sängen? Hur har ni löst det om dom inte får vara där?

Nu är det ju så att jag är inneboende hos mina föräldrar och tvingas ha illrarna i samma rum som jag sover. Ok, med tjejerna, dom kommer ändå inte upp i sängen. Men nu då. Jo nu när jag fått hem lilla Burton och han skuttar upp i sängen som en liten känguru har jag ett problem. Jag vågar inte sova i min säng! Som tur är mina föräldrar i Kina för tillfället så jag har taigit mitt täcke och mina kuddar och sover i deras säng, men dom kommer hem på onsdag så då är det slut på det. Hur ska jag göra? Vill inte vakna upp mitt i natten med en iller hänandes i ansiktet eller någon annanstans. Han är ju ganska busig han lilla och så fort han är uppe i sängen så håller han på med en massa bus.
Jag har en kontinentalsäng utan någon sängram. Skulle man ha det så skulle dom ju inte komma upp, men har varit och kikat på sängramar på EM och dom kostar ju lika mycket som en ny säng!

gameover
0

mina sover i sovrummet, fast dom börjar lära sig att man inte får väcka mig ;p

Chianti är dock inte lika duktig som Pälsen, men det tar sig.

När dom vaknar så är det sängen dom går till och ska busa där, då brukar jag rull aihop mig så att dom inte kan krypa in under täcket, håller dom på i ansiktet så brukar jag säga nej och lägger dom på golvet, så hålelr man på så tills dom lär sig att man inte får vara i ansiktet eller att det inte alls är kul att vara uppe i sängen överhuvudtaget. Ja, det har iaf funkat för mig på Pälsen, men hoppas att du hittar ett sätt att få lugn på Burton om nätterna ;)

Robinsnel
0

Jag förstår din oro.. Själv har jag blivit väckt av nyp i pungen, längesen dock..

Mitt tips är att fösa ner honom samtidigt som du fräser när han är busig i sängen när du är där. Det kan gå åt 15 ggr innan han ger sig, det gäller att vara envisast. Det är värt mödan även fast det kan vara ett jäkla slit i början när man blir väckt mitt i natten och så. Jag gick igenom det med Tuva, två jobbiga veckor, men helt klart värt det. De vill ju vara  med en när man är hemma, jag gillar inte stängda dörrar om jag kan undvika det. Enda stället de inte får va på är toaletten.

Tuva sover nuförtiden ibland en stund på täcket i vår säng under natten, det tycker vi alla är mysigt. Hon vet att det gäller att uppföra sig i sängen om man ska vara där när vi är där. Woodoo vill inte vara i sängen när vi är där, han kan nog inte riktigt lita på sig själv, och vill ju inte bita oss… de är mkt lugnare på morgonen när sovrumsdörren har varit öppen under natten.

Som sagt, var envis, tydlig och snäll. Uppmuntra kel.. Med tuva var det verkligen 15 ggr innan hon gav sig o hittade på nåt annat, varje natt. Orkar du gå igenom det blir du nog belönad. Hoppas det ordnar sig, jag håller tummarna. håll oss gärna informerade hur det går..

Sabina-old
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Max har alltid bott i mitt sovrum och han är så duktig så, till råga på allt så har jag även min säng på golvet (har alltså inga ben på sängen).

-eM-
0

Tack för tips!