Bogey är förkyld
Barnen har varit ordentligtförkyda hela veckan och nu är det tydligen både Bogey's och min tur. I morse låg han och huttrade med mig under täcket och sen låg han i min famn och sov större delen av förmiddan.
Sen lunchtid ungefär så kröp han upp i sin hängmatta i buren och har sovit där sen dess så när som nått toabesök. När han ibland vaknar till så både nyser och snörvlar han, men han är totalt ointresserad av nått annat än att sova, så han somnar om nästan på en gång.
När han låg i famnen hade jag koll på honom och kunde belöna honom för toabesök så då passade jag även på att erbjuda honom lite vatten, men när han sover i buren så är det svårare att hålla koll.
Jag har läst lite andra förkylningstrådar så förutom vatten och nackskinnstest är det nått mer man behöver hålla koll på? Till skillnad mot mig så verkar han i.a.f. inte hosta.
Hälsningar från ett förkylt Falun.
Stackare.. Nja, det är väl det man kan göra, att vattna och låta honom sova ut det. Sen kan det vara bra att hålla koll på maten med, så han inte matvägrar helt, då får han ju ingen energi. Antar att deras matlust kan sjunka med precis som hos oss. Dock har jag själv bara som värst haft en lite snorig och trött iller som hämtat sig snabbt.
Paulina
På lördagar brukar han få en liten bit kycklinglever till sin vinge. Vingen har inte rört, inget torrfoder heller men levern har han i.a.f. ätit upp. Alltid nått :-)
Lillplutten då. Ja, alltid något som sagt, levern var tydligen för god att motstå ;)
Paulina

Stackars grabben då. Det viktigaste är att se till att han verkligen får i sig vätska och så maten. Men vätskan är viktigast. Blir han uttorkad går det så fort utför.
Sänder en massa krya på er kramar från oss här i Ä-by
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Dottern lyckade lura i honom nåra ml vatten för ett litet tag sen m.h.a. en spruta. Sen fick han en liten skvätt laktosfri vispgrädde och det var ju gott trots att man är krasslig. Allt för den lilla pälsen :-)
Grädde kan väl inte vara helt fel i det här läget, både fett och vätska, eller?
#5 Om han får sprutdiarré av det så förlorar han ju mer vätska, så det kanske är en fin avvägning? Jag vet faktiskt inte, det var bara en tanke som slog mig.
Dricker han väldigt dåligt kanske vätskeersättning vore något?
Paulina
Han har aldrig fått diarre av laktosfri grädde förut så det borde väl gå bra. Bajset brukar bara bli ljusare och lite grynigt av det. Fast och andra sidan har han ju ätit och druckit normalt de gånger han fått det förut.
Får väl hålla lite extra koll på honom. Kanske ska tina lite kyckling och ta rätt på köttsaften. Den brukar vara populär när han är frisk så det kanske funkar. Allt för att lura i honom vätska.
Tycker han om lever så kanske han kan få lite till.
Sara
#8 Bra förslag, att jag inte tänkte på det själv. Han gilla kycklinghjärta också så jag ska lägga fram och tina lite av båda.
Sådärja, nu känns det lite bättre. Han åt upp både hjärtat och leverbiten- Jag hade dessutom hällt på lite vatten så det blev extra mycket köttsaft och han drack upp det mesta av det så nu är nog natten lugn i.a.f. Klämde lite i nackskinnet också och det verkar ok, och det blir ju inte sämre av vätskan han fick i sig nu.
Låter bra! Att han åt på kuppen gör inte saken sämre ;)
Paulina

Sara
En liten uppdatering.
89 Sådärja nu fick jag lite hjälp att skriva :-)
Vi fortsatte med att tina up lite godsaker som kycklingmage, hjärta och lever. Lät det tina i en liten skvätt vatten för att få lite extra köttsaft. Godsakerna föll i god jord och allt extra köttsaftvatten slickade han i sig, så igår började han röra sig lite mer än bara mellan lådan och hängmattan. Till skillnad från mig då, vars febers skjöt upp över 39 så jag lämnade inte gärna min plats under täcket i fotöljen.
Idag har han varit med lite på morgonen, gosat med lillmatte (studiedag för henne) och t.o.m. busat lite med henne. Just nu är han i köket och äter lite torrfoder så även om han nyser och snörvlar lite då och då så verkar värsta krisen vara över.
Själv ska jag ta mitt täcke och gå i ide i fotöljen igen, så får vi se om den jämrans flunsan kan ta och ge sig nån gång.

Låter bra att han är på bättringsvägen i alla fall. Då han börjar äta torrfoder nu så skulle jag ta liten paus med hjärta och lever det är inte bra att äta det för mycket för dem.
Hoppas du med kryar på dig snart. Inte skoj att vara sjuk.
Audiatur et altera pars

Stackars Bogey! Och ja, stackars dig med Uffe.
Hoppas ni båda kryar på er snart =)
Få se om det är nån som är vaken och kan svara.
Bogey är ganska pigg och visar tydligt att han vill gå ut, men han nyser och snörvlar fortfarande då och då.
Senast nu på morgonen hade han värdens nysattack, stackarn, och nosen känns lite varm. Barna får ju inte gå ut innan de är feberfria t.ex. och man vill ju inte att Bogey ska få lunginflammation, men just nu verkar han lite understimulerad och han vill så gärna ut.
Törs man låta honom gå ut en liten stund, eller är det bara dumt?

Har han feber är det ruskigt dumt att ta ut honom. Men samtidigt är understimuleringen bevis för att han är mycket piggare. Så försök att stimulera honom inomhus istället. För att gå ut är inte bra.
Audiatur et altera pars