Fördommar?
att så många har fördommar för illrar , alla jag känner typ har bara dåliga saker att säga jag tycker det är synd , min syster kan jag smått förstå hon vart rejält biten när hon var liten och det träffade i en blodådra så et sprutade blod , men alla andra :S Dom luktar dåligt dom bits osv osv , men samtidigt det gör väl alla djur hundar luktar ,katter luktar ,som min mamma sa dom bits, och jag sa men det gjorde carro också ibland min hund en omplacering som vaktade allt men det hade ingen betydelse, öäven när jag jobbade på travet och fick blåmärken över hela kroppen så var det ju för att hästen va busig elnligt mamma , Kan det va för att det är ganska ovanligt med illrar ? nu vet jag ju inte själv hur illrar luktar och hur mkt dom biter det beror ju på individen hur många av era vänner har fördommar? jag tycker fortfarande om dom och när jag läser negativa saker tar jag åt mig dom och tänker klarar jag av det i ca 10 år ? svaret blir ja Annars hade jag lagt ner illrar ,det är tur att jag har lite behärskning annars hae jag nog farit ikväll och hämtat hem en ;P
Fördommar finns, som de att illrar hugger om de ser en strupe, till att de stinker, bajsar överallt och bits konstant. Ändå skulle jag säga att det ligger ett gruskorn av sanning i det hela ändå.
Illrar luktar speciellt, och många uppskattar inte den doften, speciellt om illern är brunstig. Skunkar den så kan knappt den mest inbitna illerfantasten tycka att det är en trevlig doft.
Bits - Ja, de allra flesta måste ändå träna sin iller i detta, sen beror det mycket på individ med, men de allra flesta har fått testbett av en iller.
Sen att de är äckliga som skiter överallt - Hm, jo. Inte många som ärligt kan säga att de under de senaste 6 månaderna inte hittat en enda bajs utanför en låda.
Sen att folk tycker de är hemska för att de inte gillar "formen" på dem, precis som de ogillar råttor osv. är ju en annan femma. Illern ser ju ut som den gör, och det har vissa svårt med faktiskt.
Paulina
jo isf så är jag inte så pedant som alla andra är i min krets är , djurvän till tusen spelar ingen roll hur elakt ett djur kan va så älskar jag djuret iaf man får väl inse att alla kan inte va likadana , hade en hund carro som jag fick ta bort i sommras det var en omplacering som vaktade allt skor mat bord mobiler osv alla hatade henne och ingen såg den fina hunden som jag såg. hon var den perfekta hunden som alla drömmer om , om jag bara hade fått bort vakten från henne :( testae allt och tillslut fick jag ta bort henne pga det inte för att jag blev less utan för att hon mådde dåligt för det så till slut tog jag det jobbiga beslutet :(
Ja det är tråkigt att så många har fördomar om våra småttingar.
Sara
Suck, alla djur kan bitas till och med människor och alla djur luktar.
Här bits det på riktigt MYCKET SÄLLAN.. och luktar gör dom ju men jag och sambon känner det inte ens..
Det vil desverre alltid fins folk som har fordommer mot forskjellige dyre-arter. Som regel tror jeg det beror på uvitenhet og kanskje litt frykt.
Mange av mine venner lurte fælt på hva jeg skulle med ilder, da jeg fikk min første. Men i dag synes alle at ilderne mine er søte, selv om de ikke ville hatt dem selv. Kan ikke si at noen av dem har noen fordommer nå.
Har egentlig møtt flere som har vært nysgjerrige enn fordomsfulle.

Fördomar finns ju mot alla djur. Har tuffa illerägare som varit hemma hos mig som inte vågar peta på mina guldhamstrar för de tror de bits.
Har aldrig någonsin blivit biten av en hamster. I och för sig inte av en iller heller.
#6 säger du som är rädd för en fjantig mus :P
Min illrar har iaf en plan.. och den planen går ut på att besanna alla fördommar om illrar.
Så här ser arbetsfördelningen ut:
Stitch: Ägnar sig åt allmän förstöring på golvnnivå, genom att noga marinera parketten i kiss och bajs.
Buffy: Äter upp allt och alla (utom några få undantag, som inte inkluderar mig, är övertygad om att enda anldningen till att hon börjar äta kött är för att kunna göra sig av med min kropp när hon listat ut hur hon tar livet av mig)
Rickie: Ljuva kärleksbett där blodet sprutar
Molle: Har tagit stitchs marinering av parketten till en helt ny nivå.
Ludde: Allmän förstöring på nivåer över knähöjd, samt helhjärtat ge matte och andra som berörs minst ett hjärtslag om dagen.
Dweia: Mer organiserad förstöring på marknivå.
Daisy: Håra ner…. överallt!
Adria: Damen som får en att ifrågesätta innebörden utav ordet "kärleksbett". Vaddå kärlek???? Ägnar sig även at att bajsa i skrivbordslådan, på skrivbordet, och lite andra trevlig ställen matte inte upptäcker förräns det är försent.
Àmor: Luktar så illa som han bara kan
Avanti: Slår amor med tassen bakbunden, i vad jag börjar misstänka även är en tävling, i att lukta absolut värst. Seda ger han även de andra en hjälpande tass i förstörelsen genom att bajsa på precis ALLT!
Sedan pågår även viss lagaktivitet, som går ut på att få grannarna att tro att någon allra minst styckmördas här hemma ett par gånger i veckan.
Så fördommar undrar jag.. är de verkligen fördommar? ;)
#7 haha ;P vad gulliga dom värkar =)
Stackars Daisy inte lätt att vara angora ^^
jag blir alldeles chockad när jag läser era inlägg. jag (vad jag minns) har inte fått så dålig respons! för det mesta blir folk mest intresserade på ett positivt sätt. de tycker det är häftigt att de går på lådan och att man kan gå ut å gå med dom. visst, folk frågar om dom bits men när de väl är på besök hos oss så märker dom ju att så inte är fallet. Och ingen har någonsin klagat på lukten då jag vädrar en stund varje dag, skurar och tänder doftljus.
#10 jo här får jag inga dåliga komentarer oftast men jag vet ju om fördommarna hon frågar om, tror inte det handlade om vad man får för komentarer när man går ut, eller? Kanske missade något..
#11 om du menar mig så menar jag inte promenader är ju som sakt illerlös ;P mmenade att typ alla jag känner säger massa saker fast dom inte ens ha träffat en ;P
Det verkar som att fördommarna är generationsbaserade, som med många fördommar här i livet. De flesta som jag har träffat i min ålder (alltså 80-talister) har varit mest intresserade, ställt frågor och varit nyfikna. Men den så kallade "äldre generationen"= mina och min pojkväns föräldrar m.fl. är betydligt mer fördomsfulla och har alla de där klassiska idéerna om hur illrar är. Hehe den mest fördomsfulle vi har träffat på hittils var en gubbe med rullator som vi mötte när vi var ute. Han trodde Ludde först var en katt, sen när vi försökte förklara att han var en tamiller verkade han inte alls övertygad om att det ens fanns tama illrar…ja ja…:)