Iller iFokus

Iller

Etikettoff-topic
Läst 693 ggr
Sara
2009-02-27 17:04
0

Snokeri?

Vart går gränsen för snokeri?

Jag undrar hur det kommer sig att en del människor bara måste veta allt?

Exempelvis så kan folk höra av sig angående omplaceringar/valpar bara för att vara nyfikna och inte för att de vill köpa.

Personligen skulle jag bli vansinnig om folk hörde av sig till mig enbart i nyfikenhetssyfte om en omplacering/valp och det sedan visade sig att personen inte ens var intresserad av att ta en omplacering/valp.

Skulle personen sedan dessutom racka ner på mig ang mina avelsplaner, varför jag omplacerar osv så skulle det vara etter värre. Har man synpunkter på aveln osv så kan man ta det direkt när man mailar/ringer och inte i ett öppet forum.

Vad är det som gör att en del personer anser sig ha rätt att dölja varför de egentligen ringer/mailar.

Jag vet att det i flera fall finns folk som utgett sig för att vara intresserade av omplacering/valp men enbart är ute efter att snoka och inte egentligen är intresserade av illern.

Jag tycker det är oförskämt och respektlöst.

Ibland får jag en känsla av att en del människor tycks njuta av att få "sätta dit" andra, klaga och nervärdera andra människor.

Sara

Aviendha
2009-02-27 17:10
0

Min tanke är att man kanske utger sig för att vara intresserad utan att vara det för att få info därför att man redan innan känner att man inte har med det att göra/alt. inte vågar gå raktpå sak ärligt/alt. att personen inte ska ge ut info på annat vis.

Jag skulle kunna höra av mig till en omplacering/uppfödare/ägare utan att vara intresserad av ett köp för att höra om härkomst osv, om det gynnar mina tankar, kunskap eller planer på något vis. Dock skulle jag föredra att göra det med öppna kort, alltså tala om direkt att jag hör av mig av en specifik anledning och sen är det ju upp till personen i fråga om h*n ger mig ett svar.

Sara
2009-02-27 17:19
0

Gör man det med öppna kort är det en sak men just detta att snackar och sedan säger att man ska tänka på saken för att sedan säga att man känner att det inte är rätt iller osv, är så falskt.

Sara

UlrikaD
2009-02-27 17:27
0

Hur vet man säkert att folk ljuger i sina mail då? Och säger att de ska fundera osv? Då måste man ju ha sett mailen själv för att veta säkert. Jag svarade på en del annonser förr när det var så mycket illrar från Härryda i omlopp. Men då var jag mycket tydlig med att tala om att jag enbart var intresserad pga att jag trodde det var ett syskon till någon av mina, inte att jag var intresserad av att köpa. Sen var det någon annons för längesen också som jag kände igen illern på och visste att uppfödaren inte hade någon aning om att den var till salu. Och det stod i kontraktet att uppfödaren skulle ha tillbaka den ifall den behövde flytta. Då sa jag också som det var i mailet. Dessa personerna kanske också är ärliga när de mailar och inte ljuger?

FerretCrow
2009-02-27 18:31
0

hur vet du att personerna ifråga är intresserad eller inte?

Sara
2009-02-28 00:03
0

# 3 Man vet när de ljuger när de säger en sak och omplaceraren/uppfödaren säger en sak.

# 4 Därför att jag har hört det av personerna senare.

Sara

hataskolan
2009-02-28 00:10
0

vilka menar du då

hataskolan
2009-02-28 00:10
0

När jag mejlar så menar jag det oxå..

Sara
2009-02-28 00:12
0

# 6 Jag kommer inte att ta upp enskilda personer.

# 7 Hur menar du? Menar du att om du mailar om en omplacering så är det för att du är intresserad av att ta illern och inte bara ute efter att snoka?

Sara

hataskolan
2009-02-28 00:18
0

#8  jag menar om jag mailar om en omplacering så är jag intresserad av att ta illern.

MimmieM
2009-02-28 00:19
0

Mycke intressant tråd, håller med TS!

Carpe Diem

werner
2009-02-28 00:35
0

Personligen skulle jag ej svara på omplaceringar för att snoka för jag är väll för ointresserade av andra illrar än våra egna förutom syskon till illrarna men dom är ju i fina hem så jag har ju ingen anledning till att intressera mig och om jag skulle är det om hälsa och utveckling.

Men jag är mycket väl medveten om att det snokas något enormt, fick 4 mejl av personer jag absolut inte visste vilka dom var som ställde tusen frågor om MissTake (omplacrering, nu är hon min bebis och min sambos förbannelse ^^) från katastrofkullen, vilka frågor och vilka det var spelar ingen roll (har inte koll på vilka det var idag heller)

Var bara en som inte är okänd som skrev som har ett syskon och det var väll mer för att berätta om vart restrerande valpar var nu och vad alla hette och ägarna hette här så man höll lite koll men det är inte att snoka det är en annan sak men de okända upplevde jag som snokande och ifrågasättande så det går väldigt lätt att se skillnad på vad personerna vill och inte vill så jag tror mycket väll TS kan avgöra det och förhoppningsvis flera så inte man går runt och har en uppfattning om något som inte alls ger en positiv utgång.

NinaogRaKKerUngene
2009-02-28 02:56
0

Jeg sender noen ganger mail for å høre hvordan det går med omplasseringen, uten at jeg har mulighet for å ta ildern selv. Dette opplyser jeg selvfølgelig om, og tilbyr meg å hjelpe, om det er noe jeg kan hjelpe med.

Det hender jeg sender mail og gir tips om hvor man kan annonsere ildern osv.

Uansett hva det gjelder, synes jeg det er viktig at man er ærlig, og går rett på sak. Noe annet kunne ikke falle meg inn, og jeg synes det er uforskammet.

Xannadu
2009-02-28 04:10
0

Jag tycker folk ska få göra som de vill. Vi bor ju trotts allt i ett fritt land där man får tycka o tänka vad man vill. Vill de snoka så får de väll snoka om det mår bra av de. Sen är de ju upp till den som sätter annonsen att solla ut vilka de tycker är seriösa eller inte för oserösa brukar sticka ut en aning och då svarar man helt enkelt inte på de oserösa.

Pirjo
2009-02-28 12:36
0

*skrattar högt* Som uppfödare är det här vardagsmat för mig (och andra uppfödare) och ingenting nytt. I början blev jag otroligt irriterad över att det fanns folk som ansåg sig själva så viktiga att dom gjorde vad som helst för att stilla sin nyfikenhet och som faktiskt tyckte att dom hade rätt att slösa med min tid med onödigheter. Numera får jag mig ett gott skratt istället. Dom flesta av dom som snokar är nämligen inte speciellt smarta eller ens bra på att ljuga så det är relativt enkelt att känna igen dessa bluffmail och samtal.  Alla har sitt eget sätt att uttrycka sig som i vissa fall fungerar nästan bättre än ett ID-kort, alltså är det i en del fall inte ens svårt att veta vem det är som är nyfiken.Inte nog med det, många av dom som snokar kan sen i längden inte hålla inne med allt utan avslöjar sig på forumen. Det roar mig enormt att det finns folk som lägger ner så mycket tid och ork på att snoka.

Och en rolig detalj till, när det gäller uppfödare  så kommer dessa mail och samtal i vågor och det är lätt och enkelt att se när det är dags för nästa våg - det är bara att hålla koll på forumen och vad som avhandlas där *fnitter*.

Så för min del så ser jag bluffkontakterna faktiskt som ett roande avbrott i vardagen.

Men jag kan tänka mig att för den som t ex ska omplacera sin iller så är det enormt frustrerande att behöva lägga ner tid på onödiga mail o samtal som inte leder nån vart utan bara tar tid och ork i anspråk.

FerretCrow
2009-02-28 13:14
0

Som sagt jag har oxå haft hand om omplaceringar och visst får man en massa konstiga mail där folk skriver att dom vill ha illern men dom igentligen inte vet vad det är för djur med mera. men som pirjo säger så gäller det att solla bort.

antingen svarar man bara till dom att dom tyvärr inte är det rätta hemmet eller så svarar man inte alls.

jag ger aldrig ut telefon nummret i annonsen utan först mail och är det någon som verkar intressant får dom mitt nummer då.

Pirjo
2009-03-01 12:40
0

#15 Det är faktiskt Xanadu som pratar om att sålla bort. Jag roar mig istället med att se hur långt dessa "bluffkontakter" är beredda att gå….och en del av dom går faktiskt förvånansvärt långt. Men ju längre dom går, desto enklare är dom att avslöja.

FerretCrow
2009-03-01 12:55
0

#16 förlåt blev fel namn=(

JossanH
2009-03-03 19:37
0

Jag har varken hørt av mig utan att vara intresserad eller hørt om specifika personer som har gjort det.. Har endast hørt det genom andra- som denna tråd tex.

Har haft en iller før omplacering vid ett tillfælle och dær hørde jag bara ifrån ett par som endast verkade vælvilliga och intresserade av illern då de inte ifrågasatte något om illerns bakgrund utan bara  hur han var som personlighet. Jag annonserade inte øppet mer æn på min personliga sida.

Sajtvärd på Iller.ifokus