LINFRÖOLJA
hej är där någon som vet om linfröolja är bra eller dårligt för illrerna?
linfröolja kan ju användas på samma sätt som laxolja till hund vet jag…däremot verkar det som om linfröolja e sämre just för att det kommer från växt riket så att säga….det är i allafall vat jag läst på hundsidor….det är ju inga animaliska fetter i det….direkt dålig tror jag ju inte det är, men som med allt annat så får man nog ge mycket små doser..då tror jag fiskolja e bättre
Håller med sarae. Linfröolja är jättenyttigt för oss människor, fullt med omega 3 och omega 6 i den. men vi är ju allätare och kan tillgodogöra oss fetter från växtriket bättre.
uuh? varför skulle illrar vara sämre på att ta till sig veg. oljor? groddolja är ju kallpressad, ändå syns ju tydliga resultat med bara några droppar, på pälsen och så. och vi vet ju alla att den är farlig i stora doser…
behöver illrar verkligen omega3 tillskott?
omega 3 å 6 är tydligen nyttigt för alla, inkl djur…det liksom smörjer dem innifrån så att säga..det hjälper både imun försvar, torra tassar å torr päls…etc. Illrar som är absoluta rovdjur har svårt att ta till sig i princip allt från växtriket…även de fetter som finns i vetegroddsolja faktiskt. Så jag har nu bytt ut den mot fiskolja.
Omega tillskott är inget de måste ha om de får ett bra foder, men under löp perioder, fäll perioder etc tror jag (efter mycket läsande) att det kan vara bra… eller om man har en iller ,med torr päls eller trampdynor…
Kallpressad linfrö-olja är superbra tycker jag. Jag är så trött på att bli lurad av dyra zooaffärs-skitgrejer (sorry) och nu när jag kört det en längre tid till iller och hund så måste jag säga att resultatet är synligt och SLÅENDE!!!
Päls och hud är blanka, lena och fina. Illeröron rena och fina - han får det i öronen. Och de tycker om det!
Så prova! På EKO var det även till bra pris - TIPS!!!
*kram*

#5 vadå får det i öronen? :P

ja jag har också undrade om detta med att dom inte kan tillgodegöra sig vegetabiliska oljer för pälsen blir jo jättefin av vétegroddsolja,jag vet att EKO är mycket billigare med vetegroddsolja dom tar 219 kr för 1 liter och zooaffärerna tar 239 kr för 1/2 liter,jag gör så att jag blander vetegroddsolja och solrosolja så kan man gi dom lite mera utan att uroa sig för att dom får för mycket a vitamin mina pojker älsker sin olja dom får lite till frukost varje morron
Jag har till och med hört att forskarna har upptäckt att t.o.m. vi människor har svårt att tillgodogöra oss de essentiella fettsyrorna fån vegetabiliskt fett. Det bästa är tydligen animalsikt fett (till oss människor i alla fall) som har hög halt av de essentiella fettsyrorna, t.ex. lax eller annan fet fisk. (Jag ska bli dietist när jag blir stor!) 
Vilka forskare? det låter intressant för jag tror motsatsen gällande oss människor.
Jag kommer inte ihåg vilka forskare det var. Såg det på tv för ett tag sen. Kommer inte ihåg om det var nåt de visste säkert, men det var hur som helst studier som visade på det.
De sa inte heller att människor absolut INTE kunde tillgodogöra sig fettsyrorna från vegetabiliskt fett utan bara att det var lättare med animaliskt fett av någon anledning. Det var liksom däri mysteriet låg. Varför verkade det vara lättare med animaliskt fett?
Vet du om det finns någon forskning som säger motsatsen?
Men jag tror inte att det de ville säga var att det är ohälsosamt att vara vegetarian. 

det är lite konstigt för olivolja ska jo vära jättebra för os????????????
Nej jag vet ingen forskning om fettsyror alls… Men annars är det ju rätt hälsosamt o va vegan ja… Fast givetvis om man äter rätt dvs.. :P
11# Jo, men det är ju för att den mest består av fleromättade fetter. Det är är jättebra för oss eftersom det t.o.m. kan "rensa" bort en del av de mättade fetter som vi har i blodkärlen, men det är något helt annat än essentiella fettsyror.
12# Har jag förstått rätt att du är vegan? får jag fråga en sak av ren nyfikenhet? Äter du honung? Jag har läst om det lite i skolan och då stod det att beganer inte äter honung för att den gjorts av bin som blivit förslavade av människor. Är det vanligt att veganer inte äter honung? Och hur är det med vildhonung i så fall. Honungen är ju ändå deras mat, även om vi inte har bina fångade… Detta är alltså ingen kritik eller nåt sånt mot dig eller andra veganer! Blev bara nyfken eftersom jag aldig hade hört talats om det här med honung inann jag läste det i skolan. Jag känner ingen vegan som jag kan fråga nämligen 
*pött*