Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 629 ggr
werner
0

Kanivorer + frukt = sant?

Vet inte vad det är med MissTake men hon är fan helt rabiat när det kommer till frukt, hon tuggar sönder skalet, hon snor och puttar ned, hon klättrar och donar bara för att få kasta ned frukten på golvet och tugga den sönder och samman. Men tar jag ifrån henne frukten och låter henne smaka en liten liten bit eller oftast tar jag bara en droppe fruktsaft då är hon HELT ointresserad, tugg feticsch som en del har med gummi eller varför är det intressant att tugga men inte smaka?

skrellet
0

tess och vincent är också helt galna när det kommer till frukt och grönsaker, men helt ointresserad när det gäller kött. Evelina gillar inte frukt och grönsaker, men tycker om salami och ölkorv :P

werner
0

Dom äter frukten också? Här ska det bara bitas sen efter det är det helt ointressant :S 

Ölkorv och salami ^^ borde stå eldlågor ur munnen på dom ^^

ferretgirl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade Laban som älskade det mesta vad gällde frukter. Populärast var banan, äpplen, päron, clementiner, persika och nektariner. Nu på gammla dar så har hans systerson Kahn tagit efter honom, Kahn är en iller som höll på att klökas bara man nämnde ordet frukt för bara ca 1 år sedan. Nu kommer han springandes om han märker att man äter någon frukt, speciellt om jag äter banan, nektarin eller clementiner. Aslan var en annan av mina illrar som gillade frukt, men för hans del var det vindruvor som gällde och inget annat.

På fotot är det Aslan som är uppe på soffbordet och kollar in vad där är för frukter kvar som han kan norpa, såg att där ligger några gröna vindruvor som han säkert tog av. Fotot är taget när han är ca 1½ år eller så.

werner
0

Knas egentligen att dom blir så galna av frukt, måste vara sött och gott som för oss troligen men samtidigt förstår jag om de äter den, men gömmer eller är helt ointresserad mer än att förstöra den förstår jag ej ^^

Aviendha
0

Mina är som dina werner. Inget äts om de får tag på en, den bits på och göms bara. Bananer kraffsas det på i massor. Iofs så är banan de enda de kan tänka sig att ta en slick på, men det ska lik förbenat puttas ner, grävas på, bitas på och gömmas långt in under säng eller soffa så jag får krypa för att få fram det.

werner
0

#5 ja vad handlar det om, att det smakar illa men luktar gott eller har en skön konsistens för tänder och klor? Förstår ingenting ibland, konstiga saker dom har för sig, hade en mango i väskan sist vi var till sthlm och hälsade på sambons föräldrar och illrarna var ju med såklart och sen hittade jag misstake i väskan som plockat av skalet och spottat ut det bland kläderna och sen tröttnat på den kladdiga frukten :S tack tack.

Aviendha
0

Haha, mysigt! Ja underliga saker har de då för sig. Är mer brydd på Avis pennsamling och Phoenix kuddhörnsbitande. Klassar fruktdemoleringen som ett slags "sieze the moment" lixom.

Saga85
0

Maja verkar vara helt ointresserad i allt vegetabiliskt (förutom russin som om lyckats norpa åt sig två gånger). Jag brukar låta henne lukta på det jag äter eftersom hon är så nyfiken, men det brukar inte vara intressant (dumma matte är ju vegetarian och äter bara äckelpäckel ;)).

HannaM
0

Elliott höll på hela måltiden när jag åt ungsstekta rotsaker en gång, han brukar aldrig bry sig om min mat annars men det där skulle han bara ha så visst finns det något=) Annarsär mina inte alls speciellt förtjusta i gyrka, paprika och sånt. ja Elliott och vattenmelon då=p

werner
0

Knas djur, blev måttligt glad när MissTake vart uppe på skrivbordet och hittat ett bananskal i en påse för att hon inte skulle komma åt det, fint placerat i soffan sen, mums filibibblan det bästa är ju att banan fläckar blir jävligt fula och vi har en föredetta vit soffa, suck.

Aviendha
0

#10 Köp svart textilfärg ;)

werner
0

#11 funderat på det många ggr, eller brun färg, kaffe fläckar är det i den nu (efter en iller som vält muggar ned i soffan), kan nog bli snyggt ^^

Aviendha
0

#12 Ja, brunt i rätt nyans kan ju bli superläckert! Älskar det faktum att jag har avtagbar klädsel på min och kan köpa ny från IKEA om olyckan skulle vara ett faktum ;)

werner
0

#13 Ikea soffan vi har har slutat sålts vad det verkar som och de säljer ingen klädsel heller till dom (är avtag bar) så jag får nog färga ^^ när jag ändå är i gång och färgar vad tror du om en soffa i batik? ^^

Aviendha
0

#14 Otur dig, eller vad säger man? ;) Tja, varför inte? Ger ju lite "peace an love" känsla, och det kan ju behövas ibland =) Skinn är underbart, bara torka av *drömmer*

werner
0

#15 jorru ända tills dom kraffsar sönder skinnet, hänt på farsans möbler med hundar och katter ^^

Bogey
0

#16 Tror du en iller är kraftig nog att ta sig igenom skinn?

Vi har en gammal skinnsoffa men Bogey har inte visat nått intresse av att vilja krafsa i den. Åtminstone inte än så länge.

Aviendha
0

#16 Vi har haft fuskskinnsoffa i två år, och de gräver i den som attan (grävmongot Phoenix iaf) men de har inte blivit en endaste skråma i den än, vanligt slitage från oss människor bara ;)

werner
0

#17 Du missuppfattade nog, jag menade inte att dom skulle göra hål utan att dom blir fula.

#18 Sätt många skinnsoffor när jag bodde hemma ryka för att hundarna och katten kraffsade i den mycket sällan men det blev jävligt fult och eftersom illrar kraffsar mer än katter och hundar i möbler på det sättet borde det bli fulare men det kanske är hållabarare med fusk än riktigt skinn.

Aviendha
0

Jag vet inte ärligt talat. Katten har ju en förmåga att sticka in klorna och vässa, eller av misstag akupunktera ytan om de kör velodromrace ;) Illern har ju inte mycket kraft (som en hund med all vikt) eller vassa klor, dock har de envisheten. Men inga av mina möbler har skadats av kraffsande på 3,5 år, och jag tror inte illrar generellt lägger ner så mycket tid att gräva på en specifik möbel.

werner
0

Ha säg inte det, MissTake har grävt på samma punkt i soffan i ett halvår nu.. tur som är gräver hon även om det ligger saker över fläcken så mina jeans brukar få dödsstöten.

HannaM
0

Vår soffa är det två fina hål i.. eller vår gamla soffa, den står numera på högkant och väntar på soptippen. Vet ni hur mycket kyckling man kan gömma under en soffa=p Funderar på en skinnsoffa eller snarare fuskskinn, känns lite hållbarare.

Aviendha
0

Ojdå, jag kanske är lyckligt förskonad ;) Varför tillverkas inte soffor som går ända ner till golvet runtom, så ingen iller kan krypa in och gömma äckelgrejer där, eller få för sig att starta upp en trevlig bajsgömma? Kanske ska maila ikea å alla illerägares vägnar ang. detta ;)

HannaM
0

#23.. vi tog bort benen på soffan för att slippa kyckling och bajs. Det lurade dom i ett år, sen kom dom på att man kunde gräva uppifrån…

Aviendha
0

#24 Ännu ett bevis på att det är en hjärnornas kamp i många avseenden med dessa pillrar ;)

werner
0

Ja suck.. man kanske skulle starta med betong möbler?