Barbering pga stess/sjukdom?
Min ena iller Rubin, har fått ett sår på ögat så hon har en stor bubbla. Vi har varit hos veterinären och fått ögonsalva och han sa även att hon verkade stressad.
Mina två andra illrar, Jade och Safir har två stora kala fläckar i nacken, och har sett att Rubin är där och pillar ibland. Det har först kommit nu när hon fått ögonproblemet. Hon verkar väldigt besvärad av det och blundar helatiden med ögat med såret.
Kan det vara så att hon barberar dem pga att hon är besvärad eller stressad, eller har ni något annat alternativ på vad det kan vara? Det känns lite hemskt att hon gnagar av de andra pälsen:/
Måste också säga att de är inga bråk illrarna sinsemellan.
Jag har aldrig hört talas om det beteendet förr, men min spontana tanke är att det inte alls är omöjligt eftersom det började vis skadan. Kanske försvinner det när skadan läker?
Hoppas någon som är bättre insatt har ett bra svar att ge.
Paulina
Är hon kastrerad? Tänker mig om det kan vara brunstbeteende?
Sara
Jo hon är kastrerad i somras så det borde ju inte vara brunstbeteende:/

Hmmm kala fläckar i nacken. Men ud är helt hundra på att det är hon som gnager av dom pälsen? Jag har en kille med spontant pälsavfall i nacken.
Jo men det känns konstigt annars att både jade och safir får det båda i nacken samtidigt:/? det är bara i nacken, ingen annanstans på kroppen
Hmmm, knepigt.
Sara

#5 elliott har bara i nacken också, övrig päls är fantastisk för att sitta på en femåring.

du finns överallt! och det konstiga är att jag aldrig letar efter dej, du bara dyker upp hela tiden…. 
jag hoppas att du får reda på vad det är för tokigt med dina ludna…
#8 haha allvar? =P
Ja jag har funnits här rätt länge, men skriver inte så ofta numera tyvärr.
Jo, jag vet fortfarande inte vad de är, men det har inte blivit mer iaf:)

#9 ja, först hittade jag dej av en slump på bdb. sen så fördrev jag allmän tid på helgon, och där fanns du i forumet när jag sökte på något (komme rinte ihåg vad), sen läste jag den här tråden, och reagerade på att jag kände igen illernamnen, så såg jag att det var du :P
har det blivit bättre då? hur går det med Rubins öga? kämpar ni på för fullt med dropparna?
#10 Det har blivit bättre, blåsan är mindre. Den är inte väck men den är nästan platt, men man ser ändå en sån konstig hinna på ögat. Men hon går inte och blundar med ögat mer. Vilket är superskönt:D