Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 428 ggr
Sara
0

Använda nosen?

Jag funderar över hur bra luktsinne våra illrar egentligen har. Mina använder då inte snoken speciellt mycket.

De hittar inte en godis som ligger 20 cm framför nosen på dem ens.

Sara

sarae
0

här varierar det… vissa av mina har fantastiskt luktsinne… de räcker med att jag öppnar kött bukrne i köket, fr att de som är i sovrummet ska komma skuttandes…. andra märker precis som dina, inte godiset som ligger 10 cm framför nosen…

HannaM
0

jadu.. här används nosen mycket när dom är ute i alla fall. Det ska luktas på varenda katt och hundspår i snön. Sen kan Elliott leta torrfoder som jag gömmer i en filt…

Aviendha
0

Inne märker jag inte av att de luktar mycket, då är de som dina blindhönor ibland ;) Men det är en helt annan femma när de är ute. Då sniffar de mycket i vinden och kan dra iväg, och man ser riktigt hur de följer någon lukt, precis som en hund kan göra. Dessutom så spårar de rävar, katten osv när vi är uppe hos min pappa, där är det väl ijnte så många störande dofter som här i Skara. Chade spårade björn en gång =) Tror inte han följde själva spåren med synen i vilket fall.

Sara
0

Precis! Ute så är det ett jäkla sniffande medan de inte anstränger sig här hemma.

Sara

Bogey
0

#3 Här så spåras det på kattor, hundar men framförallt rådjur. Kanske skulle vara nått, stöta rådjur med iller ;-)