Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 271 ggr
JonasOhlsson
0

Dags för kastrering?

Hej. Min iller är född i juni, och alltså nu ca 5 månader. En sak vi lagt märke till är hennes könsorgan, som blivit liksom uppsvullet.
Dessutom är hon alltid lite blöt där nere. Antingen är det kanske att hnon börjar bli könsmogen. Eller ska de vara så uppsvällt, å att de e kiss eller något. Eller har hon åkt på någon sjukdom.
Vad tror du?

Mvh Jonas

sarae
0

Hon är på väg in i brunst den lilla tösen! Vulvan kan svulna upp till nästan 50 ggr sin egen storlek, så det är den ni ser ;) Se att hon bara e 5 månader, hör ihop med en diskussion vi haft om när man tidigast bör kastrera en iller. Många säger 6 månader, men sen är det inte bra för henne att gå brunstig länge, så jag tycker ni tar kontakt med en veterinär å ser va de säger. Antingen så kastrerar ni henne nu, eller så ger ni henne en -spruta å väntar med kasteringen tills hon "vuxit till sig" lite mer ;)

Sinja
0

Det hände mig med Sinja osså, hon gick i brunst alldeles för tidigt så ja fick ge henen en spruta. mens en av hon på väg in igen o då sa vi att det va lika bra att kastrera, tyvärr kommer ja inte ihåg just nu hur gammal hon va då, men hon va inte så gammal.

Robinsnel
0

Tuva kom i brunst ung exakt vid 6 mån, så hon blev kastrerad då. men det känns ju lite väl tidigt.

Faxlin
0

Ja att det är en brunstig tös ni har där hemma är ingen tvekan.
Så nu får ni precis som Sara sa ta beslut om hur ni ska göra.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars