Billiga illrar - berättelse
Måste beklaga mig lite. Inatt var illrarna billiga. Ja, man hade tom. kunnat tjäna en hacka på att hämta dem.
På slutet har jag fått rätt svåra sömnsvårigheter. Somnar inte förän 2-3 och vaknar flera gånger innan jag till slut inte kan sova mer vid ca. 8 på morgonen. Efter flera dagar av detta så är jag rätt slut milt sagt.
Jag gick och lade mig igår vid halv ett kanske. Som vanligt jättetrött men trodde faktiskt att jag skulle kunna somna rätt tidigt. Sängen såg inbjudande ut i dunklet efter att jag skyfflat bort illrarna ur den. Lägger mig, sträcker på mig och ska dra upp täcket. Och då lägger jag armen rakt i en bajs!
Aviendha, den lilla råttan har helt sonika skitit i sängen för att hon inte orkat masa sin beniga rumpa ur den och ner till lådan.
Jaja. Drog av påslakanet, inspekterade täcket och konstaterade att det inte gått igenom som tur var, lakanet hade legat i dubbla veck. Tackade min lyckliga stjärna och lade mig under täcket nu utan lakan. Lakanet får jag ta hand om i morgon.
Ligger sedan i vanlig ordning och väntar på sömnen. Trött så jag vill gråta, men kan inte få en blund. Sist jag såg klockan visade hon 3.14. Sen vaknar jag. En massa konstiga ljud. Klockan är nu 3.45. Spänner öronen och hör att det är poppande iller! Kollar och ser Phoenix. Killen som aldrig poppar gör det nu redigt högt. Tror jag ska avlida. Han ligger på golvet och brottas med min morgonrock och dänger med jämna mellanrum huvudet i den tunna väggen och det låter en hel del.
För trött för att orka annat kastar jag en av kuddarna ut i vardagsrummet och han tar upp jakten. Bra tänkte jag. Då hör jag dem inte lika väl. Men icke. Den ohängde saten får nu för sig att få en gräv-attack på soffan. I en hel kvart grävde han konstant. Jag höll på att förlora vettet.
Går upp och ryter i att han får ge sig. Sätter ner honom på golvet och ger honom hans nalle som är mjuk och inte ska ge ljud ifrån sig. Lägger mig igen, bara för att hitta Avi under lakanet. Som hämnd för att matte försöker återta sin sovplats så spökbiter hon under lakanet och jag får inte tag i henne.
Ger upp och lägger mig i ren protest, trots muränan under lakanet. Efter en lång kamp om fotområdet vann jag när hon till slut dunsade ner på golvet. Skönt! Äntligen kan jag få sova!
Men nej. Efter bara några minuter så börjar det skrammla inne i köket. Det går inte att ignorera. Det låter som någon håller på att smälla i lådorna. Går upp och finner att det är exakt vad de håller på med. Får snabbt tag på Phoenix och lyfter ur honom, men Avi studsar snabbt som attan bakom lådorna, och det går inte att dra ut dem helt. Sticker in armen för att bli attackerad. Jättekul mattte! Exakt vad jag ville leka!
Medan jag står där på alla fyra, med en iller under armen och en annan som bara bits precis utom räckhåll så funderar jag allvarligt att sälja dem till plågsamma djurförsök i Kina. Får efter många om och men ut Avi, stänger lådorna och ställer en stol för så de inte ska göra om detta.
Lägger mig och de härjar inne i badrummet. Klockan är nu 4.25.
Efter kanske 20 min så tar faktiskt tröttheten över och jag somnar. Men det var inte långvarigt. Phoenix står helt plötsligt och försöker (och lyckas med ett stort skrammel) gräva ut sängbordet från väggen. Jag som nu är helt från vettet flyger upp och puttar bort illern, skuvar tillbaka bordet till väggen. Ska kolla på klockan men den lyser inte. Sen släcks sänglampan jag tänt med ett misstänkt ljud.
Tro på tusan inte om de drog ut kontakterna! När de glatt springer iväg med kontakten och klockradion far i golv var droppen som rågade bägaren kommen. Pestråttorna förvisades genast till toaletten. Hade jag haft kontakter hade de deporterats dit pepparn växer.
Japp, 4 timmars sömn inatt blev det ialla fall. Härliga tider.
Som ett tillägg så är jag övertygad om att de ingått någon slags sabotage-offensiv med fåglarna som budsförvanter. Illrarna puttar ut gardinerna, och fåglarna sätter sig samma dag där och skiter kopiösa mängder så nu måste jag tvätta dessa med förutom lakanet. Sen så ska jag så snart jag postat detta inlägg få äran att damsuga upp glassplittret efter en jättefin ljuslykta som illrarna tipsat fåglarna om att välta.
Mina djur håller på att vinna.
Va f*n! För en vecka sedan fick de beröm av sarae för att vara jätteduktiga på lådan, och vara oerhört väluppfostrade. Jo pyttsan. Där fick man för att man kände en sekunds stolthet över detta.
Paulina
Jag är glad att vi bara har en, och en ganska lugn en också :-) men han har inte heller tillgång till hela huset när det är sovdags.
____
Uffe
Det brukar gå bra. De sover i princip hela natten, med undantag för lite mat och lådan då. På sin höjd får jag putta ner dem från sängen ett par gånger men det brukar gå riktigt bra. Men inte inatt :P
Paulina

uh uh uh….
Är så glad att mina djur är instängda i ett rum lååååångt borta ifrån min sängkammare så jag inte hör vilka sattyg dom gör. Men i sommras så fick dom bo ute i en kaninbur på nätterna. Det var då jag bara hade ett rum.
Men det där med bajs i sängen har jag också varit med om.

Hahaha, forlat att jag skrattar, men lite roligt ar det allt :P
Jag hade en liknande natt, fast utan saker som akte ner i golvet. Daremot hade de skunk-krig… Och i ett litet rum pa 15 kvadrat, dar man inte kan ha fonstret oppet om natten, for da smiter illrarna ut, sa mar man ganska illa efter ett tag.. Efter ett tag blev de faktistk forvisade till buren sa att jag kunde oppna fonstret och vadra och fa mina 3 timmars somn innan det var dags att ga till universitetet..
// Amanda
*asg* Visst är de häääärliga! 
Sara
Hrm! *muttar* Idag är de sötare än de var igår iaf ;) Tur för dem, spec när Phoenix missbedömde att mattes fot konstigt nog var I strumpan han försökte sno. Hade det hänt morgonen efter denna berättelse hade jag väl inte slutat gråta än ;)
Paulina

hehe härlig present i sängen;)
Mina tre tussar har vart helt otroligt gosiga idag. Särskillt Saga som blivit så gosig nu. Hon låg i mitt knä också höll man henne runt huvud/nacke och framtassarna medans man pussade läänge på hennes panna, du skulle ha sett någon som stormtrivdes =´)
Meh, säg inte så! Då kanske jag ger dig en bortbyting i stället, en sängbajsande Avi tex ;)
Paulina
Hihi, jag och min sambo skrattade gott åt din berättelse och jag förstår dig! Det finns gånger då jag har velat skicka iväg tjejerna till Sibirien (enkel biljett), gaaaaah man blir helt galen ibland!
Sibirien? Månen! ;)
Paulina
Jag glömmer aldrig den dagen jag hittade mina nya fina dyra stövlar totalt sönderbitna under soffan med Stina sovandes inuti resterna av den ena. DÅ funderade jag på varför jag någonsin hade hämtat henne. Hon stod inte högt i kurs den dagen och efter det lämnar jag aldrig någonting värdefullt och tuggbart på golvet :)
Haha, ja det kan jag tänka mig! Har haft turen att inte få något värdefullt förstört av dem, än. Mer än Avis öga och min senskida då. Den veckan var Phoenix inte något som höjde mitt humör.
Paulina
Men allvarligt, mina två katter har faktiskt rivit ner och förstört mer grejer än vad illrarna har gjort. Stina o Tassa är ganska lugna nuförtiden, speciellt sen jag berikade vår lägenhet med ett antal tygtunnlar från RUSTA. Nu har de inte tid att jäklas med mig längre, de har fullt upp :P Tänk vad lite fuuuula illerleksaker kan göra för husfriden.
Huvva ja. Kollade på dem men modet svek mig ;) De leker ju aldrig i den som finns hos min pappa nu, så de från Rusta får stana där för min del ;)
Paulina

#8 haha Ja trivs så bra med mina änglar;)
Vad är det för tygtunnlar?
Sara
Tänkte jag skulle hitta dem på rustas hemsida men den fanns inte där. Men det är ett "katt-tunnel" i nylon, hopfällbar, kostar ca 70 kr st.
Finns även en jätterolig tygpåse med ludd inuti, illrarna älskar att brottas i den eftersom den prasslar ;)
Aahh, sådana har jag båda två. Trodde det var nått nytt. 
Sara

Har råkat ur liknande, men med mina katter. Vissa nätter ääääälssssskaaaar man verkligen sina djur ;) ;P
hahah förlåt men visst är dom ändå fööör härliga? ;) Under sådana perioder är det skönt att ha en dörr att kunna stänga tillsovrummet ;)
Hahahaha så typiskt illrar. Det är av den anledningen som jag inte vill ha illrar i sängen. Var gång som jag tar en lur (händer kanske ett par gånger/vecka), och om Tilly hon upptäcker det, så ska hon upp i sängen och busa. Får hon inte det, så kryper hon bak om min rumpa och biter till på insidan av låren, och där har man så förbaskat tunnt skinn, så det känns rättså reält då. Och det får mig garanterat att gå upp igen.

Hahaha! Här om dagen så vart jag rörd av att Wasp och Junior låg ihoprullade och sov mitt i min säng. Såååå gulligt!… Lutar mig över sängen för att pussa lite på dom och… klart som f*n att dom j*vlarna hade pissat på täcket, precis där jag satte ner handen! Då va dom inte alls lika söta längre! Senare på natten när jag skulle kliva ur sängen så är det klart att jag trampar barfota i en bajshög *suck* Det va bara till att gå på hälarna in till badrummet och duscha fötterna. Men söta är dom… oftast 
//Joe, Spårvagnsförare
Jag är så glad över att jag brukar somna från diverse oljud, bara blivigt galen när MissTake frenetiskt grävt i soffan när jag haft huvudvärk :S