Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 261 ggr
holtz
0

Vacc imorgon

Börjar bli lite nervös (eller rättare sagt mycket nervös) inför morgondagen då Prada ska vaccineras. Veterinärerna här vill att jag själv ska hålla henne när de tar sprutan. Är det vanligt att dom gör så? Kommer kännas jättejobbigt tror jag. Har svårt för sånt och kommer säkert gråta en och annan tår..ja vet, jätteblödig…Men det är ju för hennes eget bästa! Men iaf..är det vanligt att man får hålla sin iller själv?

klarsferrets
0

jag håller de alltid själv när dom ska få sina sprutor,

jag håller så att jag har vänster hand om ryggen framför bakbena och sedan framför frambena så att huvudet inte kommer åt att nypas om hon vill

gameover
0

jag fick hålla i Pälsen, som tur så gick det jätte fort, jag tittade bort.

Som tur så var han duktig och satt still, röck till lite, sen var det klart! ;*

Guteillern
0

Håller alltid i våra pälsar själva, när dom ska ha sprutor. /Ammi

Illercafe
0

Oftast är det inte nålen mina illrar har reagerat på utan för att bli fasthållna. Jag brukar ge mina illrar vetegroddsolja när veteriären vaccinerar. Det funkade även på Stumpan och Cochise när jag själv gav dom injektion Cortison. Ett fat med lite vetegroddsolja på bordet så var det inga problem.
Lycka till imorgon, du ska se att det går som en dans hur du än gör.. Skrattande

holtz
0

Okej, men det känns skönt att det är så pass vanligt iallafall…verkar blir en allt störe pers för mig än för henne ;)

sarae
0

jag har åxå alltid hållt i mina själv, även när de chippar…det blir tryggare för illern (och veterinären!) då….kan lova att det är över på ett kick å jag tror inte ens prada kommer att reagera! Buffy bryr sig inte…hon satt blickstilla vid chippningen oxå…. så det kommer gå jätte bra!

klarsferrets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer 2 bilder på hur du kan hålla

klarsferrets
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här kommer från sidan

LeeLoo
0

jag har oxå alltid hållt själv, Simon hanen som vi hade, han överdramatiserade. Skrek, bet och sprattlade medans Stacy inte ens märker att det händer något. Första vaccinationen var jag beredd på en "simonreaktion" och blev så himla paff när hon inte sa ett ljud. Hon märkte ens inte något.

Lycka till!!

holtz
0

Åh tack så mycket allihop =) Känns mycket tryggare nu…fasen vad jag nojjar mig :P

#4 Bra tips..ska packa ner furotone å ett fat i väskan redan nu ;)

#7 Du är grym! Tack för bilderna =)

domiino
0

#8 haha mamma, ser ut som att gusgus är trött på att vara modell..gillar munnen på den bilden, precis som om han säger - nu får det vara nog mamma, jag orkar inte mer =P

Faxlin
0

Ja jag har alltid fått hållt själv. eller ja nu på senare tid i alla fall. I början var jag en fegis. Då fick Veronica hålla. Jag är nämligen akut rädd för sprutor och kan svimma för mindre. Men nu har jag lärt mig hr jag håller och så utan att titta på sprutan.
om illern reagerar eller inte, det beror ofta på hur skicklig den är som tar sprutan och hur segt skinn illern har.
men om man tittar på Crazy så gjorde hon helt klart skäl för sitt namn med första sprutan. Helt psyko blev hon.
sedan vart det en annan veterinärklinik då den första gick i kk. Och där var det veterinären som tog sprutan. Han hälsade på Crazy, klappade henne. Gav henne sprutan. Klappade vidare på henne och allt var över innan både hon och jag hann blinka tror jag.
Så passade han på att kolla igenom henn på en gång. Super med bra veterinärer. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#12 man ska nog köra med de, asså att vetrinären kollar igenom illern medans man ändå är där :D:D:D

Faxlin
0

#13: Det är bra om de gör det. Brukade de dock aldrig göra på förra stället. Men då var det heller inte veterinären som vacinerade. Så det här med nya veterinären känns bra. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#14 häärligt att allting ordnar sig :)

Johannah
0

Jag håller också alltid i själv. Jag håller i illern över bröstkorgen, bakbenen är mot bordet och så nyper jag upp nackskinnet med den andra handen. Över på ett kick. :) Illern kommer inte loss och kan heller inte vända sig om och bita.

Men vid chipmärkning får man ju nypa lite hårdare i nacksinnet. ;) Har fått in en rätt bra teknik för det nu.

Roxanne
0

#16 ahah har du gjort det sååå många ggr :P

Johannah
0

Har varit med vid ett par chipmärkningar ja. :) Strax över 30 tror jag.

Roxanne
0

#18 :S:S:S:S omg… hur många pälspåsar har du?

Johannah
0

Jag har bara fyra, men jag har varit med på ett antal valp-chipmärkningar också. Både egna och andras kullar.

Roxanne
0

#20 det sa ju saken :D

holtz
0

Kan ju berätta nu att det hela gick mycket bra. Ställde dit en skål med furotone samt att ja höll henne likt AnnaCarins bilder. Prada var jätteduktig och reagerade knappt..Det vara bara jag som blev knässvag och yr..men det får man ta ;) Just nu mår hon prima..springer omkring å leker =)

hannis
0

Vad skönt att det gick så bra! Nu är ni båda en erfarenhet rikare! =)

klarsferrets
0

vad skönt att det gick bra för er .

Så nu vet du till nästa gång hur du ska göra .

Jag förstår att du blev knä svag för det blir vi nog alla första gången men man lär sig .