OT-varning för Livsprognos.se
Stor varning för Webbsajten Livsprognos.se som har på kort tid blivit ett av Sveriges mest anmälda företag. Massor av konsumenter känner sig lurade av bolaget som påstår sig kunna räkna ut hur gammal du blir.
Dottern till en medlem här på ifokus åkte på det igår. Hittade länken nånstans och sedan var det typ bara starta. Hon trodde det var mer en skämtlänk, lite frågor om motion och så.
Idag fick hon en räkning. 249 kronor!!!
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=464876
Varna gärna för det på era sajter! Tydligen finns Reklam för Livsprognos.se på många sajter som Lunastorm och Facebook.
Samma varning gäller för www.fvab.se (Bilvärdering)
Läs mer:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=461660
Reklamen har tydligen funnits här på iFokus!
Flera medlemmar på Hittekatter har åkt på dyra räkningar nu!
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vad uppger man för uppgifter så att de har nån att fakturera på, för man måste väl ange någon form av personuppgifte för att de skall kunna debitera?

#1: Men för att de ska kunna räkna ut din ålder måste du uppge ditt personnr. Så där hade de det.
Då det gäller bilen så ska man uppge regnr. Och så får man uppge personnummer med. Höll på att åka på det där med bilvärderingen men läste det finstilta så jag kunde avbryta innan det vart dyrt :-)
Audiatur et altera pars
#2 Aha, luriga rackare.
Mycke skit finns det. Har klarat mig från sånt hittills. Vet inte om jag är extra försiktig eller bara haft tur, men endera dan åker jag väl dit.
Det där va jag påväg att bli lurad på, tycker sånt är kul att kolla men såg i sista sekund en liten text att det kosta. Jätte bra att man går ut med varning om det.
Oj, det måste vart det ett par klasskompisar gjorde,men bara en utav dem fick en räkning hem. Är det sidan på engelska man svarar om hur mycket man dricker, och uppgifter om sig själv. Och slutar med hur gammal man är när man dör och vad man kommer att dö utav? :O
Får jag koipera in hela ditt inlägg åsa påmin blogg utan att skriva om det?

#6: Bara kopiera på. Att varna för sådant här känns bra. Så dessto mer vi kan sprida det, dessto bättre är det.
Audiatur et altera pars
Jag skriver aldrig dom 4 sista sffrorna på något jag inte själv vill vara med på eller är beredd att få räkning på. Vill dom ha dom så stänger jag av direkt, får dom inte dom 4 sista siffrorn kan dom inte ta reda på vart du bor eftersom där är många som är födda på samma dag som du är, och kanske rent av har samma namn. Det är därför man har dom sista 4 siffrorna för att man ska veta att du är du. Förvisso är där flera som kan ha samma 4 sista siffror som du, men dom är aldrig födda samma år som dig. Detta kom jag på ett år när jag skulle öppna en bankbok till min då 2 åriga dotter, skrev hennes födelsedata. Då frågade kvinnan som satt i kassan om det verkligen var rätt 4 sista siffror, så jag visade henne dotterns personbevis så hon fick se själv. Då sa hon att det var konstigt, för det var samma som hon hade, men hon var då 35-40 år äldre än min dotter.
Men alltså, det står ju klart och tydligt att det kostar 249:-.
Förstår inte varför folk anser sig lurade bara för att de inte läser igenom reglerna.
Visst kan flera bolag vara fula med liten text på sidan osv men det är ändå ens eget ansvar att läsa all text.
På den här sidan så står det ju klart ock tydligt att det kostar 249:- när man klickar på starta testet.
Sara
Ja, här var det inte gömt i det finstilta. 249 kr står ju i större, fetare text och dessutom understruket. Det står även en flik som heter Priser, kanske borde man ha kollat där först? Fast chansen finns ju att de har ändrat efter den dåliga publiciteten?
_No way! Yes way!

#9: Tror en hel del har ändrats sedan det här uppdagades.
Audiatur et altera pars
#9 ja, det har inte stått tidigare.