Akvarium!?
Hej!
Nu håller vi på att illersäkra hemma. Ett litet trauma är att vi har akvarium, och undrar hur mycket vi måste illersäkra den. Det är en matlucka ovanpå akvariumet som du kan se på bilden.
Hur är illrar med akvarium? Går det att lära henne under uppforstringen att hon inte får röra det?
Tack på förhand!
/Helen

Lära dem låta bli kan gå men det är svårt. När katten är borta dansar råttorna på bordet. Eller illrarna på akvariet i detta fallet.
Men det ser ju på bilden rätt säkert ut med luckan.
Hur är det runt omkring akvariet? Går det att ställa akvariet så att illern inte kan klättra upp på det. För de är ju inte så duktiga på att hoppa upp på saker som en katt är.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Vi har två akvarium här hemma. Det stora kan dom inte komma upp på, hur dom en gör. Men det lilla kommer våran lilla Terrorist upp på. Vi har tejpat fast glasskivorna upptill och ljusrampen. Så hon inte kan ta sig ett bad.
Håller just på att söka efter ett kar, ska vara på minst 250l då jag till en början ska ha mina guldfiskar där i. Har 5-7 st ute i en damm, men då jag måste bygga om denna och få i en dammduk (och inte en pressening som där ligger), ska också utöka det lite grann. När sen guldfiskarna kommer ut i dammen igen, så ska jag ha vanliga fiskar i akvariet. Blir väl någon Botia, Ansistrus och någon Ciklid art eller 2. Vilka vet jag inte än, Vill också gärna ha Oscar fiskar, men dom blir så stora. Hade tänkt att jag skulle börja med detta nu här i slutet av juni så att allt är klart tills det börjar bli kallt igen.

Okej!
Akvariumet är på ett bord ihöjd med soffan, och höjden är 42 cm. så det visar sig om man behöver tejpa matluckan eller något sådant.
Det är rofyllt att ha akvarium, så det vill jag helst ha kvar! Har praktbotia, kampfiskar, tetror m.m. Vilka är Oscarfiskar?
Hur har det gått med illersäkrandet vid akvaritet??? Vore kul och se en bild på hur ni eventuellt har lyckats lösa det. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Ja! jag vill ox´å se;)
det som kan vara bra att tänka på är att fiskar lätt blir stressade om det är andra djur elle rmäniskor som är "på dem" upprepande gånger. så det mästa voe egentligen om den inte kunde komma upp till akvariumet. stress symtom på fiskar är vita fläckar, de kan ox´å bli mer lugna och deppade. i vissa fall kan även fiskar dö.
haahha. Den bilden är ju för skön bara. =) hihihi

haha..shit vilka roliga bilder:D

Som jag sagt tidigare. Stackars dina små räkor Cilla, som har en sådan best i akvariet. ;-)
Audiatur et altera pars
ahahahah filka uuuuunderbara bilder! Får jag lov att skicka dem till min mor? sitter å skrattar så tårarna sprutar
det är inte lucifer som är släkt med min stitch eller?

Jodå Sara det är det. Varför tror du att jag skrev som jag gjorde om honom. hihi
Det är Stitch söta brorsa som är den fiskande monstret. hihi
Audiatur et altera pars
Jamen då förstår jag varför de e så lika! fast akvariefiske e ingen sport enligt stitch…så han nöjer sig med att välta vattenskålar å hota mina bananflugor..(men bara hota! "mamma de är läskiga! de har ju typ röda å gröna ögon!")

Japp de är sötosar båda två. Fast Lusen var kullens snälling. Så snäll att han var menlös. hihi
Audiatur et altera pars
HAHA vilka underbara bilder.. en riktig storfiskare där..
Själv behöver jag inte oroa mig för, dels har vi inget akvarium men om vi hade haft det så avskyr ted vatten!! Usch så äckligt så för min del hade det nog varit lugnt :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
#18 å det verkar han ta igen på de stackars fiskarna med råge nu hihihi har svårt att tro att stitch var en sån galen valp!

#21: du kan få fråga mina barn om du vill. Jag kan beskriva en av valparna och de kommer direkt veta vem det är;-) Åtminstone om jag säger att det var en hane, för vi hade en tös som var snäppet värre. hihi
Audiatur et altera pars
hehehe…men monstret blev en Ängel! Tror du att du kan fixa en till sån åt mig Åsa hihihihi?

Ja men det verkar ju lätt. jag skickar alla monster till dig. hihi
Audiatur et altera pars
hahaha tror inte det skulle funka! han var rätt så go när han kom hit vill jag minnas! Så du får nog själv ta åt dig äran!

Han var åtminstone jättepussig på IT med gammel matte. Godog det mesta jag släpade runt honom på :-)
Audiatur et altera pars
Jo han e ett riktigt gose troll! fattar inte att han kan vara så snäll å finna sig i precis allt! Han har nog aldrig bitit mig annat än på lek.. (ok kankse någon gång första dagarna..men sldrig hårt) Så väluppfostrad var han innan! ;)

haha, ja vad duktig jag är. hihi
Audiatur et altera pars

#5-6 hihi kul attni frågade.
jag testade att ha det som det var. och det har inte varit några problem! Signhild bryr sig inte om fiskarna (rättare sagt hon har inte märkt att det är fiskar inne akvariumet haha). oj vad lugn busfrö´t verkade
#7 stackars räkor, men himla kul bild..

#19 hahaha man vill bara krama ihäl dom :D

Här är det inga som helst problem med illrar/akvarier ; )… Vi har två akvarier med fisk och ett med räkor och illrarna är helt likgiltiga..
. Skulle räkorna råka bli lunch hos er så finns det ett par hundra stycken här!! Vi bor i tyresö, så det är ju nära och bra!!

#31 ahah jag trodde att dom drev :P fanns det räääkor :P
Coolt med Räkor. =)) Hmmm tyresö sa du. Jag kommer direkt och håvar in några. =)) nä skämt och sido har faktiskt aldrig sett räkor på så nära håll som i ett akvarium.
Ja, Milton är mer intresserad av växterna som finns där i än fiskarna, tror inte ens han vet att det finns fiskar där :P Han bara tuggar på växterna och drar upp dom så vi får köpa nya :P Haha.
2a gånger vi köper nytt på 7 veckor :P
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Sätt en tejpbit över locket bara. Det räcker, har ett likadant här hemma som gärna besöks om det ges tillfälle till det. Med den lilla näsan kan de göra underverk. Tejpen har rättat många saker här hemma :D
Carpe Diem

Jag skulle vilja lämna en liten varning. Vi hade ett 150 liters akvarium när vi fick hem vår tös och allt vi tänkte på va att hon inte skulle komma ner i det, så vi illersäkrade. Men det vi inte tänkte på va pump och slang. Vi hade en pump utanför akvariumet. Den slangen som gick från akvariumet till pumpen va av gummi vilket dom flesta illrar älskar att tugga på…..ja resten förstår ni kanske….ett antal liter vatten på vardagsrums golvet att torka upp….plus en liten fuktskada på ett två år gammalt golv.

#31 fast den ser inte ut att gå att äta… den ser ganska tom ut :P ahah