Honor - Suprelorin?
Pratade med vetrinären idag och jag frågade om Suprelorin till brudarna och dom var väldigt tveksamma eftersom det var honor och ville därför att jag skulle ta kontakt med dom kliniker som satt in sånna på honor och be dom faxa till denna klinik i Örebro papperna på att det är ok att sätta in dom i honor, glömde bort vad dom kallade det för (så dum som jag var skrev jag inte upp det med blocket i hand) så om någon har en illerhona med det eller känner någon som har så berätta gärna vilken klinik dom varigt på för Little MissTake behöver något som dämpar brunsten men inte är permanent..
#0 Kanske prata med Sarae kanske?
#1 försökt fått tag på henne, inte lyckats.. men tänkte om det kanske fanns några fler här som satt såna i sina illrar 
#2 Just nu så jobbar hon, kan vara därför ;)
Paulina
#3 isåfall har hon långa pass ^^
#2 HannaM?

Undrade lite varför du skrev att du ville ha nåt som dämpade brunsten men inte permanent?
Werner du har fått pm.

Be dem ta kontakt med Roslagstull och Gunnel eller Marianne. Eller Marianne (samma Marianne) på smådjurskliniken i Märsta (tror jag).
#8 Menar du Marianne Tornvall som visst är en av de mest erfarna på iller och Suprelorin i Sverige så finns hon på Mälaren Smådjursklinik som ligger mellan Sigtuna och Uppsala
Hon har tydligen flyttat dit från Roslagstull tror jag.

Så hette det ja ;) Haha
Werner! E det du som ringt? idag rutr 14? försökte få reda på vems nummer det var :P mamma sa att det var en släkting hehehe
2av mina töser har ått suprelorin implantat den 8 januari. Daisy gick i högbrunst 2 dagar senare, sedan helt ur brunst efter 2 veckor. Dweia han aldri riktit komma igång, innan hon gick ur
Silje got Suprelorin implanted two weeks ago at Roslagstull Djurkliniken, after approx 6 weeks of being in heat. Before that I haven't even heard of Suprelorin - I went for it cause I trust the vets at Roslagstull.
Silje feels good and the heat is over. The vet said that the only complication regarding females might be that they don't come out of the heat, and then you can't do anything but castrate them.
Okej, till ALLA som ställde en fråga eller ett påstående, MissTake är Sarae's valp och hon önskade att det inte skulle vara en kastrering på henne förens hon var minst 3 år eftersom det ökar risken för binjuretumörer men Suprelorin motverkar binjuretumörer och ger en kemisk kastrering för ½-4 (beroende på) år därför vill vi ha det på henne för att uppfylla uppfödares önskan om icke permanent kastrering + att jag känner att det skulle vara ett bra alternativ för tösen, Zira blir 2 i år så vi kanske sätter in ett sånt på henne eller väntar ett tag och gör en permanent vanlig kastrering.
Nu råkade "TIMMY" och "sarae" ringa ungefär samtidigt så nu sitter jag med upptagen ton och försöker få tag på Sara igen för att prata med henne men fick bekräftat att Marianne Tornvall var en säker källa och att Blåstjärnan i Skara har gjort dessa ingrepp och som Medbh säger så vill jag inte låta någon av töserna gå utan fixa det och om kemisk kastrering är det bästa atm så är det värt ett test.
#14 är inte zira som redan två år kastrerad? Försöker hänga med, såkan ha missuppfattat. Hur har ni läst hennes brunst annars?
#15 Hon har inte brunstat alls förens nu sedan vi fick hem dom vilket var i början av augusti eller slutet på Juli 08 och då sa hennes dåvarande ägare att hon precis gått ur brunst, hon är ej kastrerad och har nu svulen vulva.
#16 okej, blev nyfiken :)
Men chippet höll ca ett år? Kan man ta ut den innan? För sarae skulle inte du ha en planerad kull till våran/sommaren? :)
#17 implantatet verkar upp till 2,5 år på iller. Sedan låter man det bara sitta kvar när det slutat fungera. Alternativt sätter man in ett nytt implantat om ma vill det.
Jodå, här planerar jag en kull, men inte på de töser som fått implantat. Dweia oich Daisy ska inte gå i avel. Kullen planeras på Adria, som inte har fått implantat.

Sarae ska inte ha valpar på någon av de honor hon har chippat. Hon har chippat Dweia och Daisy enbart.
#18 aha, då hänger jag med. Blandar ihop alla dina småtroll:)

Intressant läsning, funderar på om det skulle vara något för Saga sen.
En fråga, tar dom inte bort det gamla chippet om dom sätter in ett nytt? tycker bara det låter som att det kan bli en hel del chipp i kroppen på dem efter bara några år när man måste byta varje/varannat år.
#21, Implantatet består av harmlösa ämnen som långsamt "löser upp sig" och absorberas (och frigör en kontinuerlig låg dos av den aktiva substansen). Till slut finns inget kvar och implantatets funktion har därmed också upphört.
tänk om man hade vetat detta innan kastrering på groggie och skrollan kastrerades =( Eller man väntat längre med groggie,för där handlade det mest om lukten innan hade börjdae våldta skrollan.
Precis som Lupron (som fungerar på samma vis men inte har samma långtidseffekter) kan man använda Suprelorin i förebyggande syfte. Dvs du kan sätta in implantatet i redan kastrerade illrar och därmed tar du bort den potentiella orsaken till binjuresjukdom efter kastrering (vilket anses vara överstimulering av binjurarnas LH-receptorer i avsaknad av nedreglerande feedback från testiklar/äggstockar).
Men då är vi inne på relativt banbrytande mark ;).
Tack Blueshift har funderat mycket på det där om det var upplösande eller som en pvstav man måste rycka ut igen.

#22 Tack så mycket då försvann dom frågetecknen=)
Vetrinären kommer ringa upp mig idag så ska jag diskutera med henne/honom vad det kostar så förhoppningsvis kommer jag sätta in ett sådant på Rasmus=)

Nu har jag pratat med vetten och det kommer kosta 995:- men hon ville gärna höra vilka vetrinärkliniker som har gjort det på just iller för dom har endast gjort det på hund och katt här i sundsvall.
#27 Marianne Thornwall på mälarens smådjursklinik är bäst att referera till då hon har varit i ungern och fått lära sig om just suprelorin och iller.

#28 Okej tack sarae! Det ska jag göra=)
#28 jävla kliniken i örebro vågar inte svälja stoltheten och kontakta henne så jag jagar Marianne just nu efter en rekomendation för honor och kemisk kastrering, hejaheja gott humör med telefon kö :S