Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 289 ggr
ab0o
0

Blötlägga maten?

Hej ! Har gett min iller-hane torrt torr-foder nu i 1 vecka. men nu läste jag i "Iller i hemmet" att man ska blötlägga fodret? Är de viktigt på ngt vis? Eller är de bara för att illern ska tycka om fodret bättre?

Provar att blötlägga maten nu.. så får jag se om Sune gillar de!

Esko
0

Torrt foder är bra för att rensa tänderna. Motverkar tandsten. Mjuk mat tas lättare upp. Bäst som standard är att ha dert torrt, men man kan ju alltid lyxa till det med mjuk ibland

elinn
0

Äter han maten utan att du blötlägger den tror jag det är bättre för då får han ju lite tuggmotstånd och får arbeta lite med tänderna. Att blötlägga maten brukar man annars göra till små valpar som inte riktigt orkar tugga torrfodret själv ännu.

Faxlin
0

Jag håller på att om illern är frisk och gammal nog att klara av att äta torrfodret torrt. Då ska d äta det torrt. Skillnader blir det självklart om djuret är sjukt eller skadat och får rekomendationer av veterinären. Men annars ska man köra torrt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

holtz
0

Sen kan det väl även vara bra att blötlägga någon gång ibland om man vill droppa ner furotone eller plaque off med maten..så att det inte hamnar i botten och kanske inte äts upp?!

sarae
0

#4 jovisst holtz! en klar favorit när prada var hos mig, en liten portion blötlagt torrfoder m plaqueoff mums;)

Men som sagt, torr foder e den "bästa" födan om de äter den vill säga…

Strumpan
0

hallojsan!

måste fråga, min illergrabb är nästan 12v och jag blötlägger maten. måste man göra det eller kan han äta det torrt? jag har i och för sig intenting emot att göra det,men jag vill inte att maten ska bli dålig om man är borta länge på dagarna. hur länge ska man isånna fall ge blötlagt foder? kan även tillägga att han får ANF.

mvh strumpan

Mvh Jenny

sarae
0

det bästa e ju att försöka vänja honom vid torrfoder så snabbt som möjligt…torr foder låter tändern jobba mer, så det är bra för tandköttet å hjälper mot tandsten….

Strumpan
0

men ok. jag kanske ska lämna 2 skålar framme en med torrt och en med blötlagt då jag inte är hemma så att han kan välja det han vill ha, då vet jag ju åtminstånde att han får i sig mat om dagarna, eller vad tycker du?

Mvh Jenny

sarae
0

jo det kan vara ett bra alternativ i början när han ska vänja sig…men sen när han väl äter torr foder så tycker jag att det räcker med det…möjligtvis en liten portion per dag, att blanda i plaque off i om du använder det….

Guteillern
0

#8 Blötfoder bör inte stå längre än högst 3 timmar, eftersom bakterier frodas i blöt mat. Något man bör tänka på om man vet att man blir borta längre. Sen är ju blötfoder en grogrund för tandsten. /Ammi

LeeLoo
0

#10 hur länge ungefär får/fick dina valpar äta uppblött Ammi?

Faxlin
0

#6: Vid den åldern ska han redan äta torrt torrfoder.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

plaqueoff vart köper man de och hur mycket ska man ge?

Faxlin
0

#13: det köper du på zooaffären. Man ger bara yttepyttelite. En burk räcker till en iller i över ett år :-)

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#14 coolt, är det dyr? (måste) en iller ha det? är det väldigt bra om en iller får det?

Faxlin
0

#15: Brukar kosta mellan 120-170:- burken, beror lite på vart man köper det.
Det är ju ett medel som hjälper till att förebygga tandsten. Hur bra det är på illrar vet man inte riktigt än då det är rätt nytt att använda det på iller.

Audiatur et altera pars

Roxanne
0

#16 okej, tack så mycket :D