Vacker päls!
Hejsan! tänkte höra lite med er vad man ska göra för att illern ska få så fin päls som möjligt=) vitaminer, antalet bad, shampoo märken osv=)
Vad jag har hört (har ju ingen illar själv) så ska man inte bda illern för ofta och absolut inte för ofta med schampo. Om man inte badar för mycket störs inte den naturliga fettbalansen i pälsen och den håller sig fin utan att bli för fet eller för torr. Sen kan man ge en rå äggula nån gång i veckan också! sak vara bra för pälsen tydligen. och säkert nyttigt annars också. I äggula finns ju i princip alla näringsämnen!
#1 kan bara hålla med! Och tillägga att vara ute mycket ger iaf en fin vinterpäls då den blir tjockare om illern utsätts för kyla. Annars så har dom faktiskt olika kvalitet på pälsen, vissa har mjukare päls än andra. Dexter har annan päls än mina 2 andra illrar. Den var grövre när han var ung men nu är den mycket mjukare.
Sajtvärd på Iller.ifokus

okej! tack så mycket! ja, jag har ox´å hört det där med inte för mycket bad och äggula=) finns det någon speciell vitamin som finns i något foder osv?=)

såg nu att omega 3, linosyra, koppar och järn är bra för hud och päls:p
Hur mycket ska man bada en iller ungefär? Jag har aldrig begripit mej på hur ofta man ska bada dem. Jag ger mina vildar ett bad, inte riktigt, men nästan en gång i månaden. Är det för mycket?

vad jag har hört är 1 gång i månaden det de ska få=) gör nog innget om det blir varannan månad….men 1 gåg imånaden är nog perfekt=) eller?=)

Beror på om du använder shampoo eller inte. Att bada en iller med endast vatten kan man göra rätt ofta. Men med shampo blir inte mer än max 1-2 gånger om året för att inte torka ut huden på dem.
#7 Ok. Jag brukar använda schampo, så jag ska lägga av med det och bara skölja dem med vatten. Tack för svar!

Du kan köpa laxolja för att de skall få i sig omega fetter. Pälsen blir jättefin, plus att mina tyckte att de var smaskens. Sedan finns Furetone som också innehåller omegafetter. Kom inte ihåg om det stå på flaskan men fureton är baserat på bla linfröolja som är rikt på omegafetter.
Vara ute mycket med dem ger en fin päls, samt äggula ca en gång i veckan. Äggulan innehåller massor av vitaminer, har för mig att det bara är två som saknas vilka det är kommer jag inte ihåg.

#9, är det rå äggula man ger?

#10 Rå äggula.
Kan även ge illern kokt ägg om man vill det. Kokar man ägget kan man ge hela ägget.

okej! tack så mycket!:D Laddar på mig så mycket informtaion jag kan få nu:)
man ska vara försiktig med bad av illern när det är kallt ute. När deras fetter i huden tvättas bort så tar det ett par dagar tills dom har återfått skyddet mot kylan ute. jag anser att det är bättre att bada/tvätta deras sängkläder än illern! Badandet sköter dom själva om man har vattenskål! =)
Sajtvärd på Iller.ifokus
Ferret.YinniZ: Senast vi använde schampo till våra illrar, var för 2 år sedan. Det brukar räcka om man spolar av dom noga med vatten, om dom är riktigt skitiga. Sen är det bara att torka dom riktigt torra, så dom inte blir nedkylda. :-)
/Ammi

okej! tack så mycket:D jag visste at man inte skulle tvätta dem med shampoo så ofta..men SÅ sällan hade jag inte lika stor kolla på=)
#15 Dom flesta schamponerar nog av sina illrar oftare, men för oss har det räckt med att spola av dom och "vaska runt" med handen, för att få bort smutsen. :-)
Brukar vara randig om armarna iaf., eftersom dom inte gillar att bli tvättade…det är mycket roligare att leka i och med vatten. /Ammi

okej! vad använder ni fö shampoo?…då ni nån gång tvätar de med det=)
iller schampoo…finns på Amhs å i vissa butiker om man har tur ;) Sen har jag köpt en sån siden tvål som aelsklinn rekommenderade, så jag ska testa den, tydligen ska den inte torka ut hud å päls….

okej! men det låter ju jätte bra:D
använder kattschampoo till nisse. är det någon skillnad?
kattschampoo kör jag också på den gången om året det blir… det är milt och snällt.. Jag tar mkt lite och blandar ut med vatten, noga att skölja bort allt givetvis.

jag har ännu inte använt schampoo på mina illrar.
Stacy gillar att bada, speciellt när hon var mindre, så när jag låg i badet så plopp så hade man en liten flytande illertös bredvid sig
har nu fått hem siden tvålen å har testat den på pälsarna…första intrycket är kanon! det verkar som om den lämnar kvar en del av "fettet" i pälsen efteråt, å sen luktar den nästan inte alls, så illrarna stinker inte parfym utan lukatr helt enkelt päls, å sen känns pälsen väldigt mjuk å fin….

#23 ååh..den låter riktigt bra den där=) vad kostade den och vart har du köpt den?=)
#23 Vad skoj att tvålen funkade! Känner mig lite stolt att det var jag som kom med tipset hihi
jag ska spara min tvål till jag får hem min alldeles egna levande pälsbollssötnos!
#24 tvålen heter Almgens tvätttvål och finns att köpa för 40 kr på www.sidenselma.se Tvålen är framtagen av Almgrens sidenväveri och är från början tänkt till att tvätta sådant som är ömtåligt, t.ex. siden, ylle, skinn och päls. men den är även bra till de som har torr och känslig Hud och den fungerar även bar till djur. Den har återfettande egenskaper och består till 78% av vegetabiliskt fett och inga kemiska tillsatser eller parfym.
#25 toppen Aelsklinn! tack för tipset! E imponerac av hur snabbt det gick! beställde den i måndags kväll å fick den i morse, 40 kr allt som allt…..mums va pälsarna luktar mys nu!! de luktar ju fortfarande iller, men som en REN iller ;)

#15 men gud så bra:d måste jag köpa sen:d det var ju innget farligt pris heller:D när få rud hem din pälsboll då?==)