spyr!!
hej! Pyr spydde som fan nyss. vad kan det bero på?
blir jävligt orolig. hon har inte verkat må dåligt tidigare idag eller så
tänkte ge henne vätskeersättning i förebyggande syfte men det brukar vara svårt att få i henne det då hon inte tycker om det…
ska testa iaf!
men kom med råd någon.
Äter hon och dricker eller spyr hon direkt?
Hon kan ha satt i sig något som fastnat i magen, i så fall ge paraffinolja och rådgör med veterinär.

Hon vaknade och sprang runt och hulkade, när jag fick tag i henne så sprutade det typ spya ur henne..
Jag satt henne i buren för att avvakta och hon började äta och dricka direkt. Än har hon inte spytt något mer.
Har ingen paraffinolja men går det bra med vaselin eller något annat?
Min sambo är sjuk och har influensan eller något, vi vet inte, hans morsa misstänker dock att det ärlunginflammation han har. Fast han har hållt på att spy i ettpar dagar också… Kan det ha smittat Pyr kanske.

Vi har råkat ut för spyfall när illern: inte tuggat ordentligt på en syrsa, ätit en halvrutten kycklingvingesbit och när hon fick smaka kalkonhals.
Har hon ätit ngt konstigt? Fått i sig nåt olämpligt?
#2 Ja illrar kan bli förkylda av våra förkylningar och ev. också flunsa. Det är möjligt att hon blivit smittad av sambon om han också spyr.
Njae du ska nog inte ge vaselin. Paraffinolja finns på närmaste apotek. Man ger ungefär 5ml till iller och de flesta illrar gillar det så det brukar inte vara nått problem att få dem att slicka det från en sked el. dyl.
Paraffinoljan är smörjande och laxerande och går orörd genom magen. Matolja skulle möjligen kunna gå men eftersom illerns mage kan bryta ner den typen av fett så får det inte samma effekt.
Håll koll på henne och se om hon får behålla nått av det hon äter och dricker.

Det är päls avfällning på G så det kan mycket väl vara en hårtuss som har satt sig på tvären.
Av vakta lite nu under kvällen och se om hon blir värre.
Människor och illrar kan endast smitta varandra genom förkyldning och inte andra sorters sjukdomar, tror jag.

#4 du hann före med svar angående om smittorisk mellan människa och djur. =P
#5 o 6 Jag har för mig att årets flunsa påverkar magen också. Däremot tror jag inte illrar smittas av en vanlig magsjuka. Deras magar är normalt mer motståndskraftiga mot sånt än våra, men kanske nån annan vet mer om detta.
Är det hårboll borde väl paraffinolja funka alldeles utmärkt eller?

Är medveten om att illrarna kan bli smittade av oss, det har hon blivit förr.
Har haft paraffinolja men glömde den när jag var och hälsade på min mor i Luleå och har inte ett ruttet öre så kan inte köpa något nytt idag… Så typiskt att sånt här händer när man inte har det hemma. Verkligen typiskt.
Känner heller ingen i denna stad då jag är rätt ny här så finns ju ingen jag kan höra med och ev få paraffinolja av.
Om hon har fått i sig någonting konstigt kan jag tyvärr inte svara på, har ingen aning, men det är ju en möjlighet.
Ja, jag skall fortsätta avvakta och se hur hon mår. Nu ligger hon och sover i den tråkiga buren… och inte spytt något mer efter att hon åt för ett tag sen.
Totti vår andra iller mår dock bra så han har inte blivit smittad av sambon (om det nu är så att det är smitta det handlar om..)
bifogar en bild på lite spya..><

Vaselin gar helt ok att ge. Det ar tjockare och svarare att dosera an parrafinolja, men det ar samma sak i grunden och funkar om man inte har nagot annat :)
// Amanda
#8 Haha bara en illerägare kan fota en spya från sitt husdjur :-)
#9 Ok, jag visste inte. Kändes lite tveksamt men bra att veta ifall att man inte har nått annat.

Ja.. men då ger jag henne vaselin. Bättre än ingenting om det nu är någonting konstigt hon ätit…
Hujja, det är så jobbigt när ens pälsar inte mår bra… min lilla gumma…
Vaselin går utmärkt om man inte har något annat.
Leta runt under möbler och ting och se ifall hon kan ha kräkts tidigare, illrar spyr ju inte alltid precis framför fötterna på en, även om hon gjorde det nu! Att spyan är flytande betyder att maten har legat i magsäcken så det är inget som totalblockerar för då skulle hon inte kunde spy upp det. Då skulle det bara komma slem.
Att ge henne vätskeersättning är aldrig fel, men illrar kan ju kräkas precis som vi utan att det handlar om liv och död. Men du kan byta ut det vanliga vattnet i skålarna och vattenflaskorna, då har hon inget val :)
Ha henne på en begränsad yta just för att se att hon gör ifrån sig :)
Det här ordnar sig säkert!
kram kram

Har gett henne vaselin nu. Ska ta och fixa vätskeersättning strax. Hehe, jo jag får byta ut vattnet överallt. Har flera vattenflaskor runtom i buren så hon inte glömmer bort att dricka ;)
Satt henne i en bur direkt efter, så jag inte missar något.
Förresten, kan man ta vätskeersättning i form av brustablett och sätta i vatten eller är det ingen bra idé? Det kanske innehåller konstigheter som inte är bra för henne. Någon som vet?
Någon som kan skriva ner receptet på vätskeersättningen? En gång för alla, ska skriva upp det och ha i medicinskåpet nu så man slipper leta på internet :/ :)
I sjukdomsartiklarna så finns vätskeersättningen alltid nerskriven :)
Ta inte en brustablett, det är inte likvärdigt.
Vätskeersättning:
½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat
Dextropur är druvsocker och kan köpas i vanliga matvarubutiker. Förpackningen är stor för en billig peng och förhoppningsvis behöver man aldrig använda hela paketet. Bikarbonat hittar du i kryddhyllan!
Dextropur kan du ersätta med socker!

tack! :)
jag har allt hemma förrutom bikarbonat. vad brukar det kosta?
Bokarbonat, det är bakpulver :) under 20kr?
det har nog grannen ;)

Jaha, är det samma sak? Men då har jag ju det hemma isf!

hur har det gått?

Hon spydde för typ en timme sedan eller något. Alltså har hon spytt två gånger hittils…
Hon verkar inte riktigt vara normal ännu så att säga, hon har hållt på att försöka spy en gång men det kom ingenting. Vätskeersättningen vill hon helst inte dricka, hon tycker inte om det, men det är det enda som finns i buren hon är i nu. Hon doppar helst bara huvudet i det.
Just nu äter hon.. Så hoppas hon dricker lite också..
Hon har sett ut att försöka bajsa, men det har inte kommit något än, kissat har hon dock gjort…
Så vi får väl se om det kommer något snart.. Vet inte när hon senast var på lådan och sket.. Ser man en färsk korv så vet man inte om det är Pyr eller Totti så det går ju inte att avgöra om man inte ser. Men nu är hon ju som sagt i en bur, så nu kan jag inte missa någonting.
Hon ligger mest och sover/vilar eftersom att det är det hon gör när hon vet att hon inte får komma ut… Men sitter jag där blir hon tokig och vill att jag släpper ut henne så hon är inte slö av sig eller så..

Nu har hon bajsat, dock ingenting främmande föremål i bajset.
Skönt, det du kan göra är ju att massera magen och hålla henne kvar ett tag till så att du ser att nr2 ser bra ut igen. Aldrig kul att behöva tvivla.

Hon spydde igen under kvällen. Hon har bajsat men det är ju lite löst i och med att ajg gav henne vaselin. Under natten har hon inte spytt något mer, hon har fått vara och springa omkring lite i morse…
Har henne i sovrummet nu istället medans jag är borta.. Sambon får hålla koll på henne så mkt han kan (han har influensan eller nåt så han svoer för det mesta…)
Hoppas på att slippa höra att hon mår dåligt än sen när jag pratar med honom.
Fortsätter hon idag så ringer jag veterinären… :/
Stackars lilla gumman.

det är just det. Man vet aldrig riktigt när en iller kan ha börjat må dåligt. Om det gjorde då den spydde första gången eller om det var ett tag innan.
vet om många gånger då man har tagit Lilitha till veterinären just för att hon har mått dåligt halva natten och in på dagen, men så fort hon kommer till farbror doktorn, ja då piggnar vi till oss väldigt mycket.
Men jag hoppas att hon slutar att spy. För om hon bajsar och äter så är det ett väldigt bra tecken. =)
Om din sambo har influensan är det ganska sannorlikt att illern har det oxå. Så länge hon inte blir slö och apatisk tror jag ni bara ska se till att hon dricker ordentligt.
Sara

Igår åkte jag med henne till veterinären eftersom hon inte hade någon vidare bra aptit och inte heller verkade så pigg på att dricka. Dom trodde också att hon hade någon främmande kropp i magen/tarmen så röntgenbilder togs, hon fick vätska i nacken också.
Det visade ingenting på röntgenbilderna, bara lite gasigt i magen men ingenting konstigt.
Sedan fick hon kontrast"salva" (vet inte vad det kallas) och det tyckte hon inte alls om :P
Så vi skulle komma tillbak med henne imorse och ta kontraströntgen och hon fick sluta äta inför den igår.
Så imorse var vi och gjorde kontraströntgen men dom kunde inte hitta någonting alls som såg misstänkt ut. Skönt!
Hon fick mer vätska i nacken och även lite b-vitamin i spruta.
Igår var hon väldigt slö och inte alls sig själv, men när vi kom till vetten idag hade hon börjat må bättre trots att hon inte ätit på säkert över 1 dygn. Hon var pigg och väldigt nyfiken.. Hon var som sig själv igen nästan. :) Berodde nog mycket på vätskan hon fick igår.. Hon känndes lite uttorkad, men det är ju inte så konstigt då man inte får i henne någon vätskeersättning och hon inte heller velat äta.. Förståeligt, det vet man ju själv att det inte är så kul att äta när man mår dåligt och bara spyr upp det igen.
Men nu verkar allt gå fint med henne. Har börjat få ge henne mat igen, bara litelitegrann var 30:e minut för att mata upp henne lite försiktigt.. Hon äter med god aptid och blir besviken över att hon får så lite mat. Hon ger mig tass för att vara söt och få mer :)
Även om hon mår bra nu så har jag fortfarande inte viljat "andas ut".. Får bara hoppas det fortsätter såhär bra nu!
Nu är det dags att ge henne mat igen. :)

vad skönt att höra att hon är på bättringsvägen. du får hålla oss uppdaterad=)

Vad skont att hon verkar ma battre! :) Du kan ju alltid ge henne blot mat for att fa i henne lite extra vatska ocksa :)
// Amanda

Jag är så lättad, hon äter och dricker mycket. Men sover som vanligt nästan hela tiden :P Hon har busat med Totti lite också, och hon verkar vara sitt vanliga jag igen. Har dock inte vågat sluta oroa mig helt, trots att hon verkar må bra. Har henne kvar inne i sovrummet eftersom vi har ett hål under ett köksskåp hon alltid sover i annars. Är rädd att om hon blir dålig igen och ligger hon där så får jag ju inte ut henne. Så hon får stanna där inne i sovrummet tills vi har kunnat sätta igen det där jäkla hålet. :/
Lite tråkigt kanske, men hon får besök av Totti när hon är vaken iaf =)