Farliga leksaker
Här har vi en tråd om leksaker som är mindre bra eller rent av farliga för illrar. Har ni några sådana erfarenheter så är det jätte bra om vi delar med oss av dem.
Jag skulle vilja varna för dessa små pipmöss som finns. Jätteroli leksak om matte eller husse är med. Annars är det lätt hänt att de slaktar musen och det kommer ner bitar i magen. Och främmande kroppar är något som allt för ofta ställer till det för våra småttingar.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Jag tror att det är ganska mycket ute på marknaden som man skall passa sig för att låta sin pälsgädda leka med. Grejor med gummi och smådetaljer som lossnar lätt är det gott om.
Här hemma kör vi stenhårt med pingisbollar, än så länge har iaf ingen av mina lyckats ha sönder någon.
Har iller lätt för att svälja? det är något som jag har tänkt på

Hur menar du med att ha lätt för att svälja? Förklara lite närmare så är det lättare att lämna ett korrekt svar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jo man läser massa saker om en illrar som har svalt pingisbollar m.m har illrar stor mun? hur får dom ner sakerna

Haha, av ren envishet tror jag. De har inte stor mun. Men är fullt kapabla att svälja ner en strumpa. Och du kan gissa vad en strumpa eller pingisboll ställer till i en liten iller mage. Massivt stopp blir det. Nu sväljer de visserligen inte pingisbollen hel, men det finns illrar som faktiskt lyckats spräcka en pingisboll och då kan skärvorna från dem lätt sväljas ner och ställa till elende. Sudd är en annan sak som ofta ställer till det för illrar.
Audiatur et altera pars
ush,haha en strumpa :)

Japp, visst är de frächa våra små pälsar. Vet vissa som älskar att tugga sönder bh-ar också så det så. Och är kläderna använda så blir de bara mer intressanta.
Audiatur et altera pars
haha :) undrar hur deras personlighet blev så

Fniss vill vi nog inte veta. Speciellt inte eftersom man pussar på dem så mycket. Man försöker förtränga den sidan hos dem liksom.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Puttar upp den här tråden lite. Kanske någon av våra nya medlemmar har någon leksak som de vill varna för?

Bra tanke Therese. Jag vill nog varna för alla pipleksaker. De små piparna (alltså de som gör att leksaken piper) brukar vara rätt små och får illern lös dem kan det orsaka en massa tråkigheter.
Audiatur et altera pars

Ja vill lägga en varnig för Kongen! mina illrar har lyckats få bort pytte små bitar från våran men ja har sett bilder där illrar har bitit loss den översta ringen o svalt den.

Usch då. Det låter inte bra. Det är ju ändå en väldigt stabil leksak som säkert kan invagga en i falsk säkerhet liksom.
Audiatur et altera pars
Har stor erfarenhet av använda-kläder-syndromet! Alla, och då menar jag alla, djur gillar använda kläder; hundar, katter, illrar, ormar, spindlar mfl! Jag kan inte påstå att det är speciellt roligt att hitta en spingel eller flera i kläderna när man ska tvätta… hua!!
Hmm. Pingisbollar är inte så säkra här hemma.
Inte när man har en iller som heter Benjamin. Han får in dem HELA i munnen. Sen kan han tugga sönder dem oxå. Så det har vi slutat med. Tyvärr, det var hans favoritbollar.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Gustav fick oxå in en pinigsboll i munnen men han var mest bara intresserad av att bära runt den en stund och sen var han nöjd och belåten.. tänk om man själv kunde roa sig så lätt.. 
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

*Asg* Har du testat att gå runt med en pingisboll i munnen? Det kanske är jätteroligt. hehe
Audiatur et altera pars
Hmm
haha ja får väl gå hem och prova
men då får väl min sambo spader helt.. han tycker ja beter mig mer som en iller för varje dag, och skulle han då se mig skutta omkring överlycklig med en pinigsboll i munnen hade han nog kallat på männen i vita rockar
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

*Asg* Fast då kommer nog han också tycka att det är lite roligt med pingisbollar. För den synen med dig skuttande omkring med en pingisboll i munnen, den fick mig att skratta i alla fall.
Audiatur et altera pars
Haha ja han kanske tom vill vara med och leka han oxå hahah kan vi sitta på golvet och bolla pingisbollen mellan oss haha Tur våra grannar inte har insyn i vår lägenhet haha

fniss. Ja du får skriva och berätta hur undersökningen gick. Om det nu är så att det är kul att hoppa omkring med en pingisboll i munnen. Akta så du inte råkar svälja den bara. Kan bli så svårt med luft då liksom.
Audiatur et altera pars
Jag vet att när vi hämta criss så fick han ha plastleksakers om pep. Men han bet ju sönder dem. Det såg man på leksakerna när vi kom hem.
Jag slängde det direkt. Det är något jag aldrig skulle låta våra illrar leka med. Den leksaken är ju till för hund.
Är det någon mer som vet om något som er farligt.
Vet att i korkar på petflaskor brukar det vara en plastbit i botten. Den bör man ju ta ur om man ska låta dem leka med sånt. 
Tomma papprullen i toa och hushållsrullar, brukar illrarna gilla.
Något man bör tänka på är att kilppa upp dom på längden innan man ger dom till illrarna. Annars kan dom fastna med huvudet och kvävas.
Att det är öppet i andra änden av röret, är ingen garanti för att illern ska kunna andas, även om man skulle kunna tro det.
Ok. Våra leker inte med toalettrullar. Men jättebra att du berättade om det för jag hade nog inte tänkt på det.
Man antar ju att dem ska kunna andas ändå.

Det var ett bra tips Ammi. Skäms lite för att säga att jag inte tänkt på det, trots att mina leker med sådana ibland. Visserligen alltid ihop med oss men ändå.
Audiatur et altera pars
Tadashi hade säkert suttit fast många gånger om vi inte hade klippt upp papprullen. Hon satte nosen i ena änden och sprang sedan tills det tog stopp mot något. Nu gled rullen av henne istället och vi fick många goa skratt.

Maxen tar sönder nästan allt som jag köper till honom. Tennisbollar, pingisbollar (tog bara någon minut) hammock, lekhus, kattunnel, sovsäck, min jacka (första gången som han låg i min jacka när vi var ute och gick), gosedjur, vattenflaska. Ja, i princip allt. Det har ändrat sig nu förstås, det händer när han är ensam för länge och han får tråkigt men det händer inte så ofta. Det med vilka leksaker som man kan ge till sina småttingar beror nog på småttingarna själva. Förresten, har era små lurvbollar tillgång till mat hela tiden? Max hade inte det hos sina första ägare, men nu har han det och det går hur bra som helst. Jag undrar bara för att jag har hört andra säga att illrar inte ska ha tillgång till sin mat hela tiden, varför inte vet jag inte.

Mina har tillgång till mat hela tiden. En iller har så kort matsmältnings system att de måste ha mat hela tiden. ;-)
Audiatur et altera pars
jag köpte en sån där påse med kattleksaker… då var det en kula som de hade snurrat ett snöre runt (så kulan såg ut att vara grön) snöret gick jättefört upp och jag tog bort snöret… hon kunde ju ha sattt det i halsen eller nåt sånt.

Ja dessa kulor/bollar med på limmade snören kan vara riktigt farliga. De ser snygga ut när de ligger i påsen, men som leksak är det inget jag rekomenderar. Ska vara under stark över insyn från matte eller husse i sådana fall.
Audiatur et altera pars
Jag har pingis och golfbollar till mina tussar, förutom att dom har plingbollar, pälsmöss modell större samt mjukisar från McDonalds och gammla strumpor som jag har knutit en knut på mitten på. Har 2 illrar (Laban och Sheere Kahn) som älskar dessa, det brukar vara så att Laban sammlar ihop dom i vangnsinsattsen. När sen Kahn hittar dom, så gömmer han dom under soffan. Ibland så kan dom hålla på att springa fram och tillbaka med dessa strumpor i mer än 20 minuter. Skrattar så att jag ligger dubbel varje gång dom börjar, för det ser så komiskt ut. Men dom har också en gammal vangs skallra som man hade förr, denna dom har är sedan min nu snart 21 årige son var baby, tror faktikst att dom har en som är från när min dotter var baby, dvs för 31 år sedan. Den låter ju när dom springer med den i munnen.
är de inte farlig gas i pingisbollar?!
tar inte illern skada av gasen om den får sönder bollen? :/
Humla är expert på att ha sönder pingisbollar, hon trycker upp dem i ett hörn å sen e de i smulor. Så de har jag slutat med, synd bara för hon tycker de e jätte kul. Nu har hon massa golfbollaristället, som jag köper för 2 kr styck :P Finns på prylboden här i knivsta,brukar även köpa en påse medlite mindre gosedjur, yp macdonals gosedjur och andra små nallar, så får de de som verkar ofarliga. Sen har de sånna här färgglada boule bollar som jag hitta i soprummet:P Rören e väl bästa leksaken.
Man ska nog akta sig för sånna där hårdskumgummi kattbollar som är randiga, finns på typ rusta åsånt, för där kan de lätt få loss bitar. Man ska hålla dem ifrån öronproppar också.

Jag änkte bara höra efter. På amhs illertorg så finns det rasslande bollar. Är de säkra eller kan illrarna ha sönder dem? Jag tänkte ifall det i mitten är något löst som de skulle kunna sätta i halsen?
tror att det produkter amhs har är gjorda speciellt för iller, så de borde ju vara säkra….har själv haft några sånna, å det har inte varit några problem…men sen så mördar heller inte mina pälsar sina leksaker 
Vi har en boll med lufthål i i hårdplast och en pingla i. är det typ sån du menar? du får komma o kolla.. annars gäller det ju alltid att ha koll när de leker med en ny leksak eftersom de aldrig slutar överraska en..
Vill varna för Greenies hund tandborstar! Tydligen kan de fastna i tarmen och svälla upp till en massa som korkar igen tarmar…ett flertal hundar har tydligen avlidit på grund av detta!

#35 Haha nej det är ju alltid ett plus. Jag har ju inte fått hem min lilla iller ännu så jag vet inte hur allting kommer bli. Vi ser väl om hon är en "mördariller" eller inte