Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 537 ggr
goranh
0

Tappar päls

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Jag har två stycken illrrar. En hane och en hona. Nu är det så att min lilla hona tappar pälsen på undersidan av svansen. Den är ju nästan helt kal där nu. På ovansidan och på övriga kroppen märks ingenting alls.

Hon är inte påverkad på minsta sätt, utan hon är pigg och alert. Jag undrar nu VARFÖR hon tappar håren på undersidan av svansen?
(se bif. bild)

Någon som kan hjälpa mig att få svar på detta?

Kanske skall tillägga att hon är ett och ett halvt år gammal!

Tack på förhand…

/Göran

[Falo]
0

Tycker det ser ut som de bilder jag sett på illrar som byter från sommarpäls till vinterpäls.

Även vissa hälsoproblem kan ge fällning av svanshåren. Håll koll på hennes övriga hälsa och kolla upp om hon skulle se ut att få andra hälsoproblem eller att andra delar än svansen börjar se likadana ut.

goranh
0

Det var det svaret jag hoppades på, men man vet ju aldrig. Jag kommer att hålla koll på henne.

Tack för det snabba svaret.

Faxlin
0

Ja, det ser ut som en så kallad sommarsvans det där. Hur ser det ut nu? Likadant eller har det blivit mer?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

goranh
0

Kanske lite mer. Fast jag ser det fortfarande bara på svansen och hon kliar sig inte onormalt mycket. Hon är inte heller det minsta påverkad av det….

goranh
0

Jag vill bara tala om att det var sommarsvans!

Nu har hon en tät och fin svans igen.l

Faxlin
0

Vad bra att det bara var sommarsvans. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Guteillern
0

#5: Det var skönt att för dig och pälsarna att det bara var en sommarsvans. Klappa om dom! /Ammi

Madde
0

Xander hade samma sak i somras. Men gud vilken fin svans han har nu. =))) Så mjuk och len och tjock. =))

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Johannah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla mina har också tappat en del päls på svansen under sommaren. Gunnar blev i princip helt pälslös. Lustigt att det kom på ALLA just den här sommaren, ingen av dem har någonsin tidigare haft kal svans.  Kira och Blossa har ju diagnostiserats med binjuresjukdom så det är inte så konstigt att de haft pälsproblem. ;) Vi får se om Maggan och Gunnar tappar päls nästa sommar också, då blir det en tripp till farbror veterinären allt. Är själv nämligen rätt skeptisk till det här med den så kallade "sommarsvansen".

[Falo]
0

Kul att hon har dragit på sig vinteroverallen.