Bubben, lite hjälp tack
Hejsan igen.
Nu har Belzebub varit här i en och en halv månad, han går på lådan nästan jämt. (mer än två korvar i lådan är tydligen helt oacceptabelt)
Men bitandet… han bor i mitt kök, och när jag kommer in böjer jag mig ner på huk, klappar han lite på huvudet och drar bort handen när han öppnar munnen lite och siktar på handen, sen fortsätter man att klappa lite och WHAM!, så sitter han där.
Jag brukar he in han i en liten transportbur när han bitit, men det är som att han glömmer varför han är där inne.
Jag kan ge honom en liten, liten köttbit med nakna fingrar, han har slickat bort hamburgerdressing (provade vad han inte tyckte om) utan att bita mig.
När han får maten är han så försiktig, men annars så bits han ju jättehårt. Han söker åt en bit hud på ryggen, foten, handen… var som helst och HUGGER!
Det är så synd, jag tycker så mycke om honom men jag har börjat vela…

Var hans bitande värre när du först fick hem honom?
Är det din första iller?
Om det har skett minsta lilla förbättring så kan jag lova att du kan få han helt bitfri men det tar tid.
Finns det några illermännsikor nära dej som är vana med bitmonster kanske som kan komma och hjälpa dej?
Är han bara i ditt kök hela dagarna?
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
Ja jo visst har det blivit bättre sen jag fick honom, och ja han är min första iller.
Det finns inte en enda människa i närheten som jag kan fara till/kan komma förbi mig, har annonserat ut flera gånger >_<
Och ja han bor i mitt kök, men det är inte direkt ett litet kök. Jag brukar försöka ta ut han på promenader (i koppel) i resten av lägenheten då och då.

ibland är enda lösningen att ha dom på ett avgränsat utrymme.
har han några leksaker tex. rör?
Jag tror att lösningen på bitande illrar är MASSOR av aktivering, bus o lek, promenader, bad (om illern gillar det) och ett större tålamod än illerns så man bygger upp illerns tillit.
Hur hanterar du en situation när han biter?
Nej inga rör, men massvis med lådor och plastpåsar att leka i.
När han bits nästan skriker jag "Nej", tar upp honom och stoppar in honom i buren. Att bara säga "Nej" funkar inte..
Är han kastrerad?
Sara
Ja jag kastrerade honom för snart en månad sen
Ok, tänkte om inte brunsten gått ur honom helt.
Du ska se att helt plötsligt en dag så slutar han med bitningen. Fortsätt bara att fya.
Sara
Jag vet. Tålamod. Men det är så synd, för jag hade tänkt ta hem en till, men om han inte slutar bitas går det ju inte.

på vilket sätt säger du nejjet, det får inte låta som att du är rädd bara.
har du provat att säga FYYY istället? själv tycker jag att det ger bättre resultat.
har du provat några andra "straff" än buren?
En sak som jag tycker är ger bra resultat är att spruta vatten.
När illern biter så sprutar man med en vattenflask i ansiktet samtidigt som man säger FYYY.
låter lite elakt men det är inte så dramatiskt som det låter.
strålinställning får man ändra beroende på vad illern reagerar på tex Timon älskade när den var som en dusch o började busa istället.
Jag har en mörk röst när jag säger "nej", låter då knappast rädd.
Vattnet funkade ett par sprut, sen ignorerade han det.
Citron funkade, men jag hittar inga "citronflaskor". Lite jobbigt med en färsk citron som torkar direkt.
Knäppar funkade inte riktigt heller, att ta han i nackskinnet var då verkligen inte att rekommendera, då han sprattlade och bet som en galning.

har du provat att hålla ner han mot golvet?
man tar ena handen och håller på "skuldrorna" och både framför och bakom bena så att han inte kan röra sej och sedan hålla honom så tills han slappnar av?
ibland kanske man måste göra om "straffet" 47 ggr på en dag men det lönar sej tillslut:) o nu fick jag väldigt bråttom:S
Mitt tips är att ignorera bitandet. Undvik situationer där han kan komma att bita dig. Skulle han göra det, säg eventuellt nej eller AJ, (få så klart loss illern om han satt sig fast), och gå sedan därifrån. Markera tydligt att bitande innebär ett avslut på lek/kel etc. Utan att för den saken skull ge honom uppmärksamhet. illrar älskar uppmärksamhet, vare sig det är positiv eller negativ uppmärksamhet, och att bli ignorerad är jobbigt för de fletsa illrar. Jag är själv inte mycket för fysisk bestraffning eller dominans, då jag märkt att det oftast medför konsekvenser samt att det ofta inte hjälper. För att fysisk bestraffning eller dominnas ska fungera måste man i princip bryta ner illerns integritet, självförtroende etc, och det säger ju sig självt att det inte kan vara så bra. Visst du får tillslut ofta en bitfri iller, men det är en iller som inte biter dig, pga utav rädsla för bestraffning, inte en iller som själv valt att inte bita dig. Vill det sig illa ka du istället få en iller som biter mer, för att hämna (ja, illrar kan faktiskt känna hämdkänslor)-. Hur det slår ut från individ till individ beror ofta på hur intelligent individen är samt hur mycket instinkter djuret har.
Däremot ska du uppmuntra och uppmärksamma allt poitivt illern gör. Om han så bara går förbi dig utan att bitas ska det berömmas. sniffar han på dig, eller slickar din hand.. berömm honom, även om du vet att han snart kan komma att bita.

Du skrev att du tankte ta hem en till, och jag tycker att det kan nog faktiskt vara en riktigt bra ide! Min Nisse var en piraya, han hogg verkligen i all hud han kunde komma over, men sa fort Lotta flyttade in sa lugnade han ner sig med bitandet. Han ville helt enkelt leka valdsamma illerlekar, och jag var for omtalig for honom. Nar han hade henne att leka ordentligt med sa larde han sig aven skillnaden pa mig och Lotta, och forstod att jag inte var en iller, utan en vek manniska :P
// Amanda

När Gordon var liten bet han mig hela tiden.. specielt i fötterna! jämt! Jag provade med olika bestraffningar som inte fungerade..
Buren: han gick och lade sig och sov!
Vattenflaska: han började slicka på den!
Citronen: Mmmmm den slicka han också på!
Han är en väldigt knepig iller ska jag tala om..Det ända som hjälpte var att skrika. Jag böjde mig ner och skrek så högt och ljust jag kunde! Då fatta han tillslut att det gjorde ont och slutade med det. Han biter aldrig mig längre, men alla andras tår kan jag inte försvara! hahaha..