Isolerad bolåda
Hej!
Är det någon som har en ritning på en väl fungerande bolåda?
Vill nämligen ha en till mitt hägn ute så den måste ju självklart vara isolerad.
Är det någon där ute som har byggt någon tidigare så vore jag djupt tacksam för svar…
// Jennie
Jag har ingen, men det borde väl inte vara för svårt att fixa en misstänker jag? I L80 så står det som allmäna råd att den inte bör vara för stor eftersom illern då kan få svårt att hålla värmen. Själv skulle jag bygga något liknande hundkoja men illeranpassad, så vind och regn inte kan fara rakt in i sovutrymmet. Välisolerad med mycket bomaterial.
Beroende på vart du bor kanske man kan lägga in en liten värmeslinga, så tempen inte sjunker för lågt. Det borde väl finnas? Ex hemma skulle jag inte vilja ha dem ute utan detta i -25 grader ;)
Paulina
jag har ett sådant här hus till mina illrar när de är ute. 2 av våningarna är fyllda med halm, och de andra 2 med fleece filtar. Ingen utav mina verkar ha frusit under vintern, utan står glatt och kraffsar varje dag för att få gå ut. Och vi har haft runt -15 grader (?) några nätter, när de sovit ute. Alla har anpassat sig och fått mega vinter fluff
Tack så mycket för era svar! Ska genast sätta igång med bygget=)

http://www.vildmarkskompaniet.se/hundkojor.htm
finns hur många sidor som hellst med sånt på nätet:P
men jag skulle nog bygga en av dessa med en ingång bara för att det skulle hålla värmen sen skulle jag nog sätta en svänglucka med:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#4 Varför svänglucka när illrar gillar rör? :-) Lite lagom längd på röret och det kommer inte in speciellt mycket kyla.
En svänglucka är ändå svår att få någorlunda tät om den skall svänga lätt.

Vissa illrar vet jag ogillar sväng luckor. då gäller det att hitta en som svänger upp lätt om man texempel har en liten mindre iller.

#5 ett rör är ju faktiskt roligare och smartare:)
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus