OT - Börja plugga igen?
Reglerna för oss med ej tidsbegränsad sjukersättning (innan juli -08) har ju ändrats och nu får vi studera på högskola om vi vill.
Så jag har allvarliga funderingar på att börja plugga igen. Mest för att ha nått vettigt att göra men oxå för att kunna få en utbildning som ev leder till ett fungerbart jobb.
Men det är sååå mycket jag vill läsa och jag vill göra det NU!
Husdjursvetenskap m.m. finns inte på distans så jag är inne på juridik, kriminologi eller webbdesign.
Någon annan som ska börja plugga igen i höst?
Sara

Det var en salig blandning du funderar på Sara =)
Jag kan ju inte bestämma åt dig men så länge man gör något som känns bra för en själv så spelar det kanske inte sån stor roll vad man gör (läser) för något.
Juridik och webdesign har man ju alltid använding för oavsett om man jobbar med det eller inte. Kriminologi vet jag inte ett dugg om men det låter intressant.
Jag pluggar ju redan ;) Men som du säger, det fins ju sååå mycket roligt att välja på! Kriminologi kan vara svårt att ta sig in på, men det hade säkert vart mycket intressant, om man klarar av det som jobb sen. Hittar du något skoj så go for it! Det ger mycket, man har något att göra och skapar möligheter för framtiden som sagt.
Paulina

Personligen skulle jag vara extremt misstänksam, när det gäller dessa nya regler. Detta gäller just nu!!!!
Inget som säger att det då skulle gälla efter nästa val!, eller ens nästa vecka! Just när det gäller sjukersättning, är sittande regering ute efter att få ut så många de kan i yrkeslivet och det är förbaskat bra!!!! Men… MEN!!! Iakta en viss försiktighet i detta, för då kan det innebära nya bedömningar och helt plötsligt står du där utan ens din sjukersättning!
Underbart för regeringen att få ut en hop sjukskrivna i deltidsstudier eller deltidsarbete, men så lätt att bara slå dem i nacken sen och säga att de inte har rätt till den ersättning, som de uppburit i alla år.
Tänk efter före i detta läget!!!!

Webbdesign är jättekul! Ta det =) och grafisk kommunikation =)
golf.ifokus.se

Fick hem en bok med alla inriktingar, lika stor som biblen i min brevlåda i veckan och blev lite sugen, men jag vill studera på distans och tydligen kan man inte göra det om man vill studera juridik som jag tycker verkar väldigt roligt. Men sen vågar jag inte riktigt ta steget för när jag gick i skolan hade jag väldigt svårt att få in arbeten och led av fruktansvärd prestationsångest och är rädd att hamna i samma sits igen…
"Chaos is a friend of mine."
Jag tycker att kan man plugga så kan man arbeta, vad är skillnaden egentligen?
Har haft svårt att hitta något som jag känner att det vill jag läsa till.
Men igår satt en kompis och kollade utbildningar i Skellefteå och då såg jag ett kurspaket med Sågverksproduktion och snickeriproduktion på 30 hp/st.
Bästa är att den är halvfart och distans, så att jag kan småvikariera som jag har gjort senaste året samtidigt som jag kan plugga.
Så det blir att börja till höste och sluta på våren om jag kommer in.
Och om jag tycker om utbildningen så kan jag fortsätta och läsa hela programmet och ta ut en högskoleexamen i träteknik.
Så nu skall det nog bli lite plugga av, är dock lite rostig eftersom det var snart 5år sedan jag gick ut gymnasiet.
# 3 Ja, jag är oxå misstänksam mot dessa nya regler. Jag skulle aldrig börja arbeta enligt de regler man nu får. Jag skulle iof inte fixa det heller
Men att studera 25-50% på distans vågar jag mig nog på.
#6 Det är en enorm skillnad mot att arbeta, ha fasta tider, ansvar för andra osv mot att sitta hemma och plugga på distans på tider som passar.
Man har inte ansvar för någon mer än sig själv, inga fasta tider (kan plugga när man mår bra, personligen är jag en kvälls/nattmänniska och presterar bäst då, även min sjukdom är ofta mindre besvärlig då.), inget ansvar att prestera nått förutom för sig själv osv.
Men det är klart, det kan vara svårt att sätta sig in i andras situationer när man inte varit där själv.
Sara

#6 Det beror på vad man är sjukskriven för och på vilket sätt man pluggar. dessutom finns det många fler möjligheter till hjälp när man studerar. någonstans från högstadiet så byttes mina lektioner ut mer och mer mot praktik och delvis sjukskrivning. I skolan hade jag högsta betyg i klassen i vissa ämnen tex. matematik och engelska sen hade jag IG i nästa tex. svenska. när jag sedan fick byta ut vissa lektioner mot praktik så ökade jag dessutom betyg i de ämnena som jag var medelbra i och ökade närvaron.
nu i efterhand så önskar jag att någon reagerat då jag varit ett "problembarn" hela skoltiden och börjat en utredning.
så det är stor skillnad på att plugga och arbeta.
försök att tänka dej in i andras situation och om du inte kan det så visa lite hänsyn alla kan inte gå samma väg som dom flesta.
Alla har rätt att få en sysslesättning tror även att det kan hjälpa många kanske tilloochmed få vissa som är sjukskrivna osv. pga. psykiska problem att börja arbetsträna.
klart du ska börja plugga! kriminologi låter skitspännande:P
alltid kul att ha en sysselsättning som du säger!
jag sökte in till 2 olika skolor men kom tyvärr inte in pga av regler som socialen har i Kumla men det blir ett nytt försök till höst:D
/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus
#8 "Men det är klart, det kan vara svårt att sätta sig in i andras situationer när man inte varit där själv."
Och vad vet du om det? 

Kul att du vill plugga lite.

#8 Finns ju massa olika jobb man kan ha hemifrån, typ vissa försäljningsjobb! :) Själv hade jag världens slitjobb hela förra året, hade ångest alla lediga dagar eftersom jag visste att jag skulle tillbaka efter någon dag…började plugga nu i januari och ojoj vad jobbigt det är! Fysiskt nej, psykologiskt Ja! Tar på krafterna att lära sig massa nytt…men oj vad skoj det är när det hela är Frivilligt! Ta chansen ifall du har den :))
# 10 För om du hade varit i min situation så hade du sett skillnaden mellan att jobba och studera på distans.
Sara
Jag hoppas på att kunna komma tillbaka till mina studier till hösten, något jag inte klarar av för tillfället. Däremot kan jag känna vissa dagar att jag nog skulle klara av någon slags arbete. Men då jag aldrig vet när jag orkar, eller hur mycket, funkar det ju inte. Vilken arbetsgivare skulle kunna tänka sig att ta någon som inte vet exakt när den kan jobba?
Alla är vi olika. Själv kan jag tänka mig att börja i andra ändan - börja extrajobba på något av mina gamla jobb när jag mår bättre, för att sedan klara av studierna. Det går inte att säga att så eller så ska man gå tillväga för att ta sig ut sin sjukskrivning eftersom det är så individuellt.
Längtar tillbaka till mina studier. Och Sara - utbildning är aldrig fel. Hoppas du fastnar för något. Kriminologi och juridik lät ju riktigt spännande!
_No way! Yes way!
Jag har bestämt mig för att söka 4 kurser till hösten. Socialpsykologi, kriminologi 1, neuropsykiatri & krimimalitet 1 samt kreativ skrivning 2.
Kommer jag in på alla (knappast) så kör jag på de två krimstudierna eller en av dem och kreativ skrivning2.
Sara
En fråga, om man söker in på bara betygen och har flera avslutade utbildningar, är det en fördel då att ha betyg i många kurser eller spelar det ingen roll?
Alltså, jag har betyg i handel och administration från gymnasiet samt undersköterskeutbildningen på komvux. Alltså i princip 2 utbildningar istället för bara gymnasieutbildningen.
Är detta ett plus gentimot de som bara har gymnasieutbildning?
Sara
De har ju krav på vissa kurser man ska ha godkänt i för att komma med. Finns flera sökanden så går de efter betygen. Jag har ju "bara" gymnasiet att gå på, och då går de efter den sammanräknade poängen av alla kurser, oavsett vilka kurserna är (så länge som jag uppfyller kravet på kurser)
Har man flera utbildningar kanske det kan vara ett plus men jag är osäker på hur det ligger till. Skicka med allt för "säkerhetens skull" eller kolla upp det innan, så det inte är något dumt som "senaste betyget".
Det värsta med att hoppa utbildning var att jag missade psykologi och socialpsykologikurserna! Det är något jag hade velat läsa, (hade läst) om jag inte kom in här nere.
Paulina
Jag har läst psykologi samt psykologi med inriktning på reklam på gymnasiet och det var jätteintressant, så fortsätter gärna med det.
Jag är väldigt intresserad av att veta hur människor fungerar, hur de tänker och vad som får dem att göra som de gör.
Jag hoppas verkligen det är ett plus att ha läst många kurser. 
Funderar på att göra högskoleprovet oxå men kikade på proven som varit innan och insåg att mina mattekunskaper är ganska så slumrande. Tur svarsalternativen är förskrivna och det bara är att kryssa i, då kan man använda uteslutningsmetoden. 
Sara
#18 Testa att göra det! Blir det skit så har du ju betygen att luta dig tillbaka på, de drar ju ite ner om man har dåligt resultat på det i ansökan ;)
Paulina
# 19 Så ett lågt värde på högskoleprovet drar inte ner?
Hur fungerar det där med högskoleprovet egentligen? Om två ansöker om en kurs och det står mellan två personer varav den en har högre högskolepoäng än den andre, har inte den förtur då?
Eller är det så att om man blir "godkänd" på högskoleprovet så pelar själva poängen ingen roll?
Sara
#20 Nope. De står separat. Ex nu när jag låg som reserv så såg det ut ungefär såhär:
Betyg: Plats 9
Högskoleprov: Plats 12
Alltså har jag enligt exemplet ovan större chans att komma in på betygen som står sig bättre än högkoleprovets poäng gentemot andra sökanden. Den man kommer in på "först" får man platsen för. Finns bara en plats, två personer har samma betyg men olika högskolepoäng så kniper den med högst högskolepoäng, enkelt räknat.
Sen är det olika hur mycket de går på de olika delarna. Såg någonstans att det var 40% högskoleprov och 60% betyg, men det var ett tag sedan. Inte helt säker på hur det går till, om det ens är lika överallt.
Man får en poäng på högskoletprovet, allt från 0,0 till 2,0 (Den sista ska du ha alla rätt på, eller max ett fel eller liknande). Ju högre poäng, desto bättre står sig dessa gentemot andra, precis som ett betyg. 1,1 är bättre än 1,0.
Paulina
#20 Ett förtydligande: Har ingenstans läst att ett högskoleprov skulle kunna dra ner, och alla jag pratat med resonerar att om det går bra så är det ett plus, annars så har det ingen betydelse. En kompis skrev 0,0 och 0,2 när hon gjorde högskoleprovet, och det borde isf dragit ner hennes chanser till att komma in eftersom hennes klasskamrater skrev närmare 2,0 hela högen. Men hon kom in på betygsbiten.
Samma sak för mig, jag hade bara 0,9 och har inte gjort om det. Låg låångt bak i listan som reserv på den punkten, desto bättre på betygen.
Paulina
Jag tror att själva poängen på högskoleprovet spelar roll när det jämförs. Men däremot kan resultatet inte dra ner en. Har man dåligt provresultat, men bättre betyg kollar man på betygen istället. Det är det fina med proven - antingen spelar de ingen roll, eller så ger de en en bättre chans. Man har alltså inget att förlora (förutom pengar då ;)) på att ta provet. En eller fler gånger.
_No way! Yes way!
Aviendha förklarade det såååå mycket bättre ^^
_No way! Yes way!
Aha då förstår jag, tack båda två!
Det är en hel vetenskap bara det här med ansökningarna. Tror det är svårare än att klara en kurs. 
Sara
# 21 Så du kom in även när du hade plats 9 som reserv? Är det vanligt?
Antar att många söker flera kurser/utbildningar för säkerhets skull och då blir det ju platser lediga när de hoppar av till förmån för en annan utbildning/kurs.
Sara
#24 Skadad efter att ha suttit och räknat poäng så ögonen blöder för att kalkylera framtiden ;)
Högskoleprovet är långt och tröttande, men rätt kul faktiskt. Dessutom rekomenderas man att göra ett par stycken, dels för att få upp "vanan" eftersom upplägget är lite eget, och eftersom de allra flesta presterar bättre ju fler prov de tar. Nästa borde inte vara för långt fram i tiden, men anmälningstiden bör man hålla koll på. Testa vettja =)
Paulina

Har du flera utbildningar kan du plocka ut de kurser du har bäst betyg i (pratar vi gymnasiet?) Ta med de obligatoriska och sedan stoppa in de med bäst betyg i och sätt ihop till ett helt program med 2500 timmar eller vad det nu är.
Högskoleprovet kan inte dra ner dig som de andra skrivit. Du "kvalar" in i olika grupper, kommer du inte in i högskoleprovgruppen så kan du komma in i betyggruppen eller folkhögskolgruppen. Har du dessutom fem års arbetserfarenhet kan du lägga på 0,5 på ditt högskoleprov och kvala i ännu en grupp ;)
Själv har jag kommit in på endast högskoleprov på allt jag sökt. det är svårt att komma in på betyg om man söker populära utbildningar.
# 28 Hur menar du nu? Kan man använda betyg från kurser på sammanlagt max 2 500 timmar? Övriga räknas inte med?
Sara
#26 Jag kom in fast att jag låg som 21 reserv på betygen i första urvalet. Det är inte illa alls. Ringde och hörde, men enligt dem brukade de ta in max 5 reserver på detta program, men det ,måste vart många som fick förhinder. Var minst 10 som droppade in efter mig med. Många ger upp och tackar nej när det ser så osäkert ut med kan jag tänka mig.
När jag sökte en speciell civilekonomsutbildning på 12 platser så låg jag 10 reserv och slutade som 3dje. Hade jag inte tackat nej efter sista urvalet kanske jag hade blivit uppringd då.
Sen beror det ju på hur stor kursen är, hur många de har kapacitet för. Det är inte helt ovanligt att några extra plockas in utöver kursplatserna, antagligen för att de räknar med att folk hoppar av mitt i. Ex socionom med 90 platser tog in 110 elever, numer är det nere på 86 tror jag efter ett år.
EoD har 40 platser, vi är 44 i klassen. En del kom in så "sent" som en vecka efter kursstart då folk lämnat ombud i sista sekund.
Paulina
#29 Nej, betygspoängen (max 20) räknas ut efter ett specifikt värde på ett betyg, gånger kursens timmar och delas i antal kurser. Har du mer timmar så får du välja bort några. Hela grejen hänger iaf på att du läst visst många timmar som Sarah säger.
Jag hade under gymnasiet läst 100 timmar utöver kursplanen, och kunde därför rata bort mitt G i matte d (tror jag det var) när mina betyg skulle räknas om till poäng. Det var trevligt =)
Paulina
Jag fick IG på ett ämne på gymnasiet som jag sedan läste upp på komvux. Spelar sånt roll eller tas IGt automatiskt bort när jag har kursen uppläst?
Sara
Hur räknar man ut sitt värde på betyget?
Ex Jag har fått vg i en kurs på 30 timmar och har läst 25 kurser.
Sara

Precis, krav för högskoleutbildning är att du har 90% godkänt av ett helt gymnasieprogram, kommer inte ihåg hur många poäng exakt. Själv hade jag inte ett helt program men läste en kurs på komvux och kom då upp i 90% Gympa kan man oxå räkna bort tror jag ;) Har du då kurser så att du kan välja och vraka, ta ut de bästa.
Jag läste 25 kurser i gymnasiet och fick 16 G och 8 VG samt 1 IG som jag sedan läste upp till (tror det var) G. Har tappat bort betygen från Komvux, måste beställa nya. Gympa fick jag VG i, svårt att tro nu. 
Då måste jag ju ha 100 % godkänt?
Sen har jag ju X antal G och VG kurser (tror tom ett MVG) från Komvux undersköterska utbildning.
Då kan jag alltså använda alla VG och välja bort X antal G så jag får bästa möjliga poäng?
Sara
Usch, jag ångrar att jag skolkade så mkt och sket i läxorna, men jag var så fbnt skoltrött.
Sara
Hmm.. Ser nu att mitt nyaste betyg från gymnasiet är utskrivet i mars. Har nog tappat bort slutbetyget. Tyckte det fattades kurser.
Sara
I vissa fall så ligger betygen i en databas som automatiskt kollas av studera.nu när du skickar in. Vilka skolor det gäller, och sedan vilka datum vet jag dock inte. Kan vara bra att ha aktuella grejer ;)
Det finns på studera.nu (om jag inte minns fel) hur man räknar ut sina poäng osv. Jag slet som ett djur och fick inte till det alls. Hamnade för högt eller för lågt. Tycker att jag besitter mer mattekunskaper än det som krävs för att räkna ut, men men..
Massor av info finns ju där om man letar lite noga efter det.
Paulina
http://www.studentum.se/Utbildning/rakna_ut_betyg.aspx
Här är en bra sida tycker jag, den hjälper en att räkna ut snittet. Eller så mailar man sin syo på det komvuxet man tillhör så får dom gråta blod istället! Tyvärr kan man bara få ut orginalbetygen en gång, resten är kopior.
Sen kan du alltid kolla antagningsstatistik på vhs.
Kriminologi har alltid haft ett jätte högt snitt, tror det låg på 19 sist jag tittade.
Det finns speciella kurser man kan gå för att plugga inför högskoleproven, kanske borde gå en sån själv?
jag låg mkt under genomsnittet där.
#39 Tänk om jag hade hittat den länken när jag riskerade gråa hår för ett år sedan!
Paulina