Illrar är visst gnagare!
Ville bara påpeka att illrar är visst gnagare och tuggar på sladdar, oavsett vad ni andra här inne säger, iallefall min iller Navi 
Jag fick inte ha min laddare till min nya iphone ifred länge förrän jag möttes av en totalt söndergnagt sladd. Jag gick och köpte en ny, och så fort hon fick syn på den var hon på den igen och ville inte släppa taget. Någon tycker uppenbarligen inte om apples produkter.

Mmmm… mina gnagde sönder min laddare till lapptoppen så att jag fick byta moderkort… OCH dom jäklarna försökte skylla på katterna.
Hehe man ska ju aldrig säga aldrig..
Undrar om mina 2 kanske får gnagar ryck nångång hehe.. Hoppas inte!
Tips- spreja lite hund/ katt fysprey (smakar illa om dom slickar/ biter på det), fungerade på vår hund när han var valp och tuggade på fel saker. Som farliga el sladdar m.m
Bernz är svag för en viss sorts plast, typ den plasten som sitter på vertyg, mus-scrollern, mobilladdare och lite mer :)

cippen rycker i kablar men biter aldrig sönder dom :)

har haft 2 illrar som varit fetisher på sån där gammal grissvans-telefonsladd. Just den typen av mjukt gummi/plast verkar ha fallit dem i smaken.
I övrigt hade jag ju besök av illern Bruno i två veckor och han var besatt i allt av mjukt gummi. Han plockade packningar från tvättmaskinen, plockade osthyvel och andra gummiklädda redkap ur diskmaskinen, snodde pennor med greppgummi på och tuggade på knapparna på fjärrkontrollerna. För att inte tala om att han gömde alla skor med gummi på bakom en låda i en hylla. Dessutom tuggade han rätt rejält på vissa av sakerna, som pennorna. Farligt farligt innan man lärt sig att säkra alla farliga gummisaker.

Hihi, Maxen är ingen illergnagande tok, varför bry sig om sladdar när man verkligen kan fördärva, som typ, hittade två stora hål i sängen, ett hål typ rakt igenom en kudde, en fyrkantig kudde som nu ist är rund :S Och sisådär ett tiotal utav mina dyraste o finaste tröjor/linnen. Ja, han hade bra smak iaf, han bet bara i det som var finast o dyrast…

Ok! min dotter var hemma över helgen och jag hittade en liten, alldeles tyst, iller i hennes väska när hon skulle åka! ChewMee visste att hon gjorde fel men ändå så var laddaren till dotterns telefon paj och alldeles söndertuggad! Så underbart mjuk och lätt-tuggad sladd! Min dotter visste att "such is life" men det skär ändå i plånboken, eller hur? ChewMee var så lessen och …..tja det var bara att förlåta henne, eller hur?
jo minsann, nog tar de sladdar alltid. Min junior har visat stort intresse för sladden till fjärkontrollen på min säng (knorr-varianten) men den har tydligen tjockt gummi så den är inte av ännu. Värre gick det för mobilladdaren, det tog väl ca 2 sekunder för honom att bita av den…
Hur får man honom att låta bli sladdarna?
Smörj på Sambal Oelek på utsatta kablar, så lär de sluta tvärt.
Vill man inte ta så starka grejer finns nått bitter apple (eller vad det nu heter) att speja på. Den smaken ska visst ogillas skarpt.

Vår Socker gillar antennsladden till TVn, troligen för att hon fattat att den kan kopplas ihop med matte/husses frånvaro till lek. Tvkontrollen är tydligen god-speciellt de lite större knapparna! Något mer som är gott att gnaga på är ett par gympadojjor jag har, som har plastkant i framtån…
Det kanske är så att apples produkter smakar smaskens =P
#1 Haha, schysst!
Illrar måste vara förklädda gnagare. Maja försökte igår sno åt sig en hasselnöt. Norpade åt sig den och skulle precis till att springa iväg när matte snodde tillbaka den. Lilla nöt.
_No way! Yes way!
Min nätverkskabel!!! *Suck*
Mjuka sladdar = lätttuggade sladdar…
Man får väl vara glad så länge han inte biter på de vanliga el-ledningarna…
Gnagare biter mest för att äta sig igenom eller äta upp saker med vilje… Just den där kabeln var nog mer ett dra lös tugga moment *s* slita sönder VILL HA! om du fattar :)
#9 Du måste verkligen skämta med ditt inlägg ang Sambal Oelek???
#15 kan man ju hoppas…..idiotiskt förslag
brukar illrar bitas?
#17 Nej eller iller biter inte för skojs skull. Dom använder tänderna mkt när dom leker och kommunicerar med oss människor. Men det är inget aggressivt djur som biter för bitandes skull.
Väldigt få arter på jorden är födda aggressiva och dit hör inte illern. Men jag kan ju bara säga att djur som är otrygga, understimulerade och sjuka har benägenhet till att bitas, i många fall för att försvara sig eller visa att dom vill vara ifred.
Men visst kan dom bitas, det kan alla djur. Jag har blivit biten massor med gången av mina illrar, ändå är dom världens snällaste. Det är ibland mkt testing när man har valpar. Precis som valparna leker med varandra och mamman gör dom med oss människor, det är vi som får sätta gränserna för vad som är ok!
:)
#15 o #16 Nej jag skämtade faktiskt inte, men som jag också skrev, så vill man inte utsätta sin iller för så starka grejer så finns det ju andra alternativ.
Idiotiskt eller inte så var det faktisk ett tips jag fick nån stans ifrån, kommer inte ihåg var, där illern hade fått smak på både citronsaft och bitter apple så det enda som funkade för att få illern att sluta tugga kabel var att smörja något starkt på de kablar som inte gick att gömma i kabelrännor och dyligt.. Man får väl ha det som absolut sista utväg då om inget annat funkar, vilket jag i.o.f.s. kunde varit tydligare med.
Och för de som ev. oroar sig över Bogey så hälsar han att han aldrig varit intresserad av kablar. Bara av mattes slip on skor, husses tofflor och diskproppar. :-)
# 18.. okej, tack för svaret välldigt nybörjare på det här med illrar med dom verkar vara väldigt rara djur :)
#19 Jag förstår inte ens hur man kan komma på tanken, visst att bli desperat, men att ta till en sån metod? Befängt! Näe, för mig det är djurplågeri.
#20 No worries, :)
#21 Tja nu ska jag inte försvara vad andra har gjort men om man testat andra till buds stående metoder utan resultat och valet står mellan att illern biter igenom en 230V kabel det sista den gör i livet eller det svider på tungan när den biter i kabeln så tycker t.o.m. jag att det skulle vara värt att prova.
Vi talar ju inte om att blanda det i illern mat eller tvinga i den det, utan det är frågan om en liten mängd på utsatta kablar för att avskräcka illern från något som potentiellt är livshotande. Man får ju ställa det mot andra metoder som t.ex. begränsa illerns rörelsefrihet till rum där man kan ha kabelfritt eller helt säkra kablarna, vilket kanske inte är görbart eller önskvärt eftersom man vill ju att illern ska kunna röra sig fritt som övriga familjemedlemmar.
Att kalla det befängt tycker jag nog är att ta i även om jag själv nog ser det som allra sista utvägen när alla andra ideér tagit slut. Det är ju inget man gör för nöjes skull.
Däremot så håller jag med dig att det skulle vara djurplågeri att, som i den film som finns på YouTube, bjuda vår iller på jalapeno (eller Sambal Oelek för den delen) för mitt eget höga nöjes skull bara för att se hur den reagerar.
Men det är bara mina åsikter, du behöver inte hålla med.
_____
Uffe
#22 Hur kan du ens dra slutsatsen att det skulle vara den enda utvägen att lura illern få i sig starksås som fy medel?
Finns tex kabelskydd som dom inte biter sig igenom, OM man nu inte har "hantverks gåvan" att kunna gömma kablen via lister eller dra den andra vägar!
Jag hjälper dig gärna med andra förslag om hjärnan kört fast!
Men du verkar ju vara inne på starka saker eftersom du har en sån stor vetskap om andra djurplågsklipp på youtube!
#22 Nej jag är INTE inne på starka saker och som jag skrev tidigare har jag ALDRIG använt mig av den metoden.
Ser det bara som en SISTA UTVÄG inte ENDA utvägen, vilket jag också har nämnt.
Hur du tolkat in det som att jag ansåg det vara ENDA utvägen förstår jag INTE. INTE ens i mitt första mycket korta och kryptiska inlägg anger jag att det skulle vara enda utvägen.
Dessutom kom tipset från en vad jag såg som illervan person. Visserligen sas inte Sambal Oelek specifikt utan det var stark sås som nämdes, så just Sambal Oelek var väl min intolkning.
Jodå jag känner till kabelskydd och jag använder såna där jag anser det behövs och ja jag gömmer redan kabel bakom list i de fall det ha gått men nånstans måste man in i vägguttaget och där är det svårt att inte blotta kabeln.
MÄRKVÄL, jag har INTE behövt använda "starka saker" på iller eller nått annat djur heller för dem delen, utan jag har bara vidarebefordrat ett tips jag själv fick, som en SISTA UTVÄG.
Men visst uppstår behovet tvekar jag inte att fråga så jag tackar för erbjudandet.
Dock anser jag fortfarnande att det skulle kunna användas där andra fy-metoder går bet och där det av en eller annan anledning inte går att skydda kabeln till 100%. Hellre då svid i munnen på illern än en död iller.
Fortfarande talar jag om en SISTA UTVÄG och INTE om den enda utvägen.
Vad beträffar vetskapen om det specifika klippet på YouTube så var det faktisk publicerat en länk här på forumet och det var INTE jag som la upp den länken. Och ja, jag tyckte synd om den illern som deperat sökte vatten medan ägarna skrattade åt den.
Vad beträffar andra djurplågeriklipp på Youtube så finns det många här på forumet som är duktiga på att hitta och publicera såna länkar här till allas vår förfäran, så jag förstår inte varför min hänvisning till ett illerrelaterat sånt skulle vara så mycket mera upprörande så det utpekar mig som speciellt intresserad av att utsätta illrar för "starka saker"
I mina ögon så gränsar din sista kommentar i inlägget till personligt påhopp.
______
Uffe
#24 "Dessutom kom tipset från en vad jag såg som illervan person."
Men det spelar väl ingen roll vem som säger det? En person som har haft iller länge behöver inte vara vettig för det?

Jag håller med dig Uffe. Jag har aldrig testat detta på iller. Har aldrig behövt. Men jag vet många hundägare som kört med samma sak. Detta då de verkligen testat med allt. Även om de använder jordens alla saker som man kan köpa för att säkra sladdar så finns det ställen där el sladdar inte går att gömmas. Så då har de använt stark sås. Det har bara behövts en gång så har hunden i frågat slutat med dumheterna och man har också sluppit en hund som dött av elchock.
Så jag vet många hundägare som använt samma metod.
Det går inte riktigt att jämföra med den idiot som satt och gav illern stakt sås och skrattade åt den. Det är djurplågeri.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Håller nog med Flaxin om att hennes inlägg, om man verkligen har testat allt så har man ju inte så mycke kvar att teste innan illern får sig en rejäl stöt. Det är ju inte så att man smetar på såsen och hoppas att illern biter för att man tycker att det är kul, utan för denns och ens egen plånbok.
Jag antar du riktar den sista kritiken åt mig trots att du pekar ditt senaste inlägg till dig själv!!
Inta alltid lätt med siffror, tecken och capslock!
I vilket fall så håller jag oxå med #25 och slutet på #26 och det var inget personligt angrepp för då hade jag PMat dig om det.
Med det är fritt att tolka som du vill, jag komme ri vilket fall inte stödja teorin om att använda det som sista utväg.
# 21, 23 Jisses, har ni ingen EQ? Ni är ju vuxna människor båda två.
Om någon skriver något ni inte håller med om, skriv ett inlägg och förklara varför ni tycker det är fel.
Att använda fraser som "Du måste verkligen skämta med ditt inlägg ang Sambal Oelek???" och "Men du verkar ju vara inne på starka saker eftersom du har en sån stor vetskap om andra djurplågsklipp på youtube!", vad hjälper det? Det är både anklagande och aggressivt.
Förklara istället för att få ett utbrott. Om inte annat så är det trevligare att läsa för oss andra.
Sara
#28 Jo helt rätt det var riktat till dig som ett svar på ditt inlägg #23. Nyckfelstrisse i farten.
Svårt att inte tolka det som att det inte var riktat mot mig eftersom det antyder min ev. vetskap och förhållning till djurplågeriklipp på YouTube, men ditt förtydligandet är noterat.
Jag medger att jag i mitt första inlägg #9 var slarvig med att föreslå en så pass drastisk metod utan vidare förklaring. Att det gav reaktioner kan jag förstå. Vad jag däremot inte förstår är att det trots förtydliganden misstolkas och ges (medveten eller inte) en känsla av vara utpekad som djurplågare.
Vi illerägare generellt utsätter faktiskt våra älsklingar för allehanda obehagligheter under deras livstid utan att för den skull vara djurplågare så med följande resonemang vill jag bara förtydliga varför jag anser att det kan vara en acceptabel metod som sista utväg då annat inte har fungerat tillfylles.
Jag förutsätter att ingen här inne på forumet skulle komma på tanken att sticka sin iller med nål. Ändå kan jag med bestämdhet hävda att de allra flesta ansvarsfulla illerägare här utsätter sin iller för detta minst en gång om året. Det kallas då inte djurplågeri utan vaccinering. För illerns upplevelse spelar det dock ingen roll.
Jag förutsätter också att ingen här inne skulle få för sig att börja skära i sin iller och avlägsna kroppsdelar. Jag hävdar även här att det finns flera här inne på forumet som utsatt sina illar för just detta. Dock med proffessionell hjälp och narkos under benämningen kastrering eller operation.
Visst utan narkos skulle chocken från traumat kunna vara dödligt men alla som nån gång har genomgått en operation kan vittna om att trots narkos och smärtstillande så är det ingen behaglig upplevelse även om vi människor intellektuellt vet och förstår nyttan av det man utsatts för.
Varför utsätter vi då våra älskling såna och andra obehagligheter. Jo för nånstans anser vi att fördelen med åtgärden vida överstiger det obehag som illern utsätts för.
Så skulle jag, mot förmodan, nånsin råka ut för att få en pälskling som fattar tycke för kabel och som inte på något annat vis kan fås att sluta med det, så skulle jag använda alla till buds stående medel att skydda den från att dö av elchock. Eller ännu värre, överleva och få lida av svåra inre brännskador som el faktisk kan ge upphov till. Detta med just angivna argument att nyttan av att illern inte dör eller skadas svårt vida överstiger det obehag som någon form av stark sås skulle ge upphov till.
Även jag håller med sista stycket i inlägg #26 men det har jag redan angett i mitt inlägg #22 näst sista stycket om det skulle undgått någon.
Din åsikt Vattunalle är noterad och respekterad.
Med detta kommer jag att avsluta min argumentation kring detta. Jag kan inte förtydliga mig mer och kommer därför att nöja mig med att notera ev. medhåll eller avvikande åsikter.
_____
Uffe
Tänk att vissa kan bli så upprörda över ingenting. Sambal Olek är noterat för framtiden, om det krävs. Det skulle dock inte förvåna om min lille buse gillade det med, han är omåttligt förtjust i extra stark sweet chilisås (en av sakerna jag prövade som avskräckningsmedel), citronsaft (givetvis den sura varianten utan socker) var tydligen mumma det med och när jag råkade spilla en skvätt stark och het cyrry-gryta på golvet så var även det uppskattat innan jag hann få bort det.
Och om det nu skulle vara så att något vore så starkt att han tyckte att det var för starkt så tror jag inte att det blir ett livslångt trauma för det, precis som när du själv åt en chilifrukt eller liknande första gången. Det gör lite ont, men man lär sig att inte göra om det.
#31 "Det gör lite ont, men man lär sig att inte göra om det" Där sa du faktiskt något..