Iller frågor
* Hur aktiverar/lekar man med en iller lätt?
* Läser många som skriver "nästan rumsren", hur vanligt är det att dom blir helt rumsrena?
Kommer fler frågor allt eftersom 
Mina svar på dina frågor:
* Hur aktiverar/lekar man med en iller lätt? Jag leker med mina, det är nog många som skrattar när dom ser mig jaga dom, eller dom får jaga mig. Är också ute och går med dom i koppel så dom får använda nosen lite.
* Läser många som skriver "nästan rumsren", hur vanligt är det att dom blir helt rumsrena? Illrar är inte som kattor, 100% rumsrena, även om vissa kan bli det. Jag själv hade en liten tjej och hennes bror som slaviskt gick på toalådan i hallen till 110%, inte en enda gång i hela sina nästan 7 åriga liv gjorde dom utanför toalådan. Sen mina andra illrar som jag har kvar nu går mellan 75 till 99% på toan. Så där ligger alltid någon liten bajskorv precis utanför lådorna.
Detta är mina svar, vet sen inte vad ni andra säger.
#1 hur mycket kyla tål en iller? Asså om man kan gå ut med den i snön elr om det är för kallt ;)
#2 Bogey har varit ute när det var -22 och det var inte han som frös först kan jag säga. Men då har han varit ute 2ggr varje dag hela hösten och vintern så han är van.
Lite beroende på dagsformen så kan han ibland vilja sitta innanför jackan i början, men har han väl fått upp farten och hittat nått inressant att undersöka är det väldigt sällan han vill komma upp och värma sig innan det är dags att gå in.
Mina älskar att vara ute i snön och leka, oftast så klarar dom kylan bra, men är salt inblandat så blir deras tassar väldigt lätt irriterde och nariga. Men jag bär mina ut på en stor gräsplan där det inte finns något salt som kan skada några tassar. Ibland så får dom gå om jag har med mig mer än 2 illrar ut, men då sköljer alltid dersas tassar i jumt rent vatten när jag kommer in. Sen torkar jag tassarna väl med en handduk och smörjer in tassarna med någon fet salva typ försvarets hudsalva eller något liknande.
Promenader är bra. De måste använda näsan som sagt, och de rör sig och blir lite mer mentalt uttröttade än av samma aktivitet inne för det mesta. Om man nu har en iller som gillar att gå ;) Aviendha åker mest i jackan, men hon vill verkligen följa med ut.
Annars finns massor av lekar att leka med dem. Rulla bollar i tyg, eller pingisbollar. Träna dem till att göra saker kan man, det är inte lätt men det sätter ju hjärnan på träning hos dem. Leka tafatt, krypa och busa under lakan är roligt. Ja, fantasin sätter gränserna, och ingen iller är den andre lik.
Mina är rätt duktiga på låda. Kanske en bajs varannan dag utanför, men då är det nästan en bajs i duschen varje dag. Där bryr jag mig inte, våtgojvet skadas ju inte. Men jag har "tur" med. Man kan nog generellt inte räkna med att de ska vara 100% på lådan, någon bajs kommer ju utanför förr eller senare ;)
Sen är Avi en baddare på att revirbajsa på dörrmattan om någon främmande människa hon inte fått hålsa på/luktar väldigt speciellt av ex andra djur, kommer in i lägenheten..
Paulina
* Är det skillnad på lukt mellan en kastrerad hona och en kastrerad hane?
Det är nog individuellt. Jag har haft två hanar och en hona. Hanarna har luktat en aning mer iller, medan Aviendha mest luktar sköljmedel då hon sover i min säng ;) Sover hon med Phoenix luktar hon likadant som han. Men hanarna har inte luktat illa eller mycket. Har man rena sovfiltar så luktar de knappt alls i mitt tycke.
Paulina

#6 När jag träffar kastrerade honor resp. hanar kan jag tycka att hanarna luktar lite mer iller. Mina egna illrar tycker jag inte luktar nånting alls, enbart när dom sovit så luktar dom lite mer iller :)
Det är ju en lätt nöt att knäcka.. låt dom gå ut i sele om det är väder för det.. dom älskar att gräva *s*
Är du inne så skaffa rör som dom kan springa i, kasta bollar som dom kan jaga och dra en stor filt efter golvet som dom kan hoppa på är oxå väldigt populärt
sen att jaga dom och dom jagar dig är oxå kul… möjligheterna är många *s*
fast dom är väldigt duktiga på att sysselsätta sig själva oxå… ge dom bara acess till blomkrukorna så är deras dag räddad *s*
#8 Illrar luktar som alla djur, mer eller mindre spelar ingen roll, men efter 14 år med illrar så är jag dock imun mot luktet jag känner den inte ens längre… men alla som luktar på mina kläder känner det *s* jag tyckte iaf att det luktade gott 
Jag tycker inte att det är någon större skillnad när dom är kastrerade. Dom har ju sin egen kroppsdoft precis som alla andra däggdjur. Skillnade är väl mer när dom är okastrerad, då har hanen en helt annan doft än tiken. Jag tycker nästan att en hane då luktar lite av svettig häst, medan tiken mer luktar lite av blommor. Har ännu inte kommit på vilken blomma, men deffenitivt blommor.

0# Haha! Hade du svårt att aktivera Wasp i helgen syrran? 
Vill bara påpeka att jag inte va så glad ikväll när jag kom hem och såg att du hade dragit ut en köksstol så han hade tagit sig upp på bordet och rivit ner duken, pennor, papper och klockan som låg där. Han hade sedan vandrat vidare upp i fönstret och rivit ner blommorna! Grrr…! Skjut in stolarna! *tack så mycket syrran* ^^
//Joe, Spårvagnsförare
#12 hahaha, det var det sista jag gjorde innan jag gick, såg till att toan och alla skåp var stängda och stolarna inskjutana. Var dom ute hade han lyckats med det själv, jag lovar! Monster XD
Å svår aktiverad? Nähä, han hade cp damp, sprang runt runt runt mina ben och försökte grävafram å bita vid vristen i strumpan och hoppade upp å bet i tröjärmen och lösa byx ben så fort han fick chansen och försökte klättra upp i famnen och hur mycket man än bar på honom var det inte nog och sen skulle han envist med ut när jag skulle gå XD
Men han var snäll :D
Dock borde du lära honom att inte försöka smit ut genom dörren och bajsa på lådan ist för vid sängen och i hallen XD

# 13 Han kan inte flytta stolarna själv 
Klart han biter dig, du luktar ju mat hela du. Han är jätteduktig på lådan när jag är hemma. Och att lära honom att inte smita ut är nog ganska hopplöst haha
//Joe, Spårvagnsförare
#13 Illrar har en förmåga att välla lavinartat. Det är svårt med en. En ren pärs med två. Vill inte ens tänka på hur det är med fler ;)
Paulina
#15 typ 10? hehehehe
#16 Ungefär ;)
Paulina

10 illrar helt galet ju!
Själv är jag ju otroligt mer återhållsam och har bara 9.
#18 Ja, du är ju striktheten personifierad ;)
Paulina

Jajamensan säger jag glatt medans jag skyfflar illrar från tangentbordet.
Haha. Kanske man ska ge dig en sådan där snöspade för barn för den uppgiften i födelsedagspresent ;)
Paulina
#14 Hörru, han är ju inte direkt 100 på lådan när du är hemma heller, sluta skryta :P Och det där om att han inte kan flytta stolarna tror jag vad jag vill om, när han känner sig ensam och uttråkad kan han nog åstadkomma stordåd av ren envishet, Junior kan flytta ut stolarna här när han får lust o de är ju trots allt rätt lika^
#0 Som aktivering har "Illerfäktning" med ett lakan varit väldigt roligt, speciellt i ett stort rum så att de kan ta fart och hoppa in i lakanet man håller upp. Men akta så att han inte missar lakanet och tar dig :P Bättre lycka nästa gång du sköter vilddjuret!