Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 980 ggr
Saga85
0

Illrar och rök/os

Hur känsliga är våra illrar för olika slags rök/os? Min papegojvän berättade att fåglar i värsta fall kan dö om man steker (bränner?) mat i något slags material (kommer inte ihåg vad för slags pannor/kastruller det gällde). Hur står det till med våra vänner illrarna?

Och hur är det med att tända rökelser? Hittade några gamla strån i rummet, men är fundersam på hur bra det är för lilla Maja.

*Äsch, sega datorn krånglar till det. Ta gärna bort en av mina dubbla trådar…

Aviendha
0

Teflon borde de ha varit. Det är lite omdiskuterat hurvida teflonet är farligt eller inte för fåglar, om det bara gäller om de skulle gnaga i sig, eller om det är när man steker/bränner eller om det bara utsöndras ändå. Man kan väl vara restriktiv för säkerhetens skull.

Fåglar överlag är känsligare för luftburna saker, vilket beror på att de har en helt anorlunda uppbyggnad av andingsapparaten än däggdjur har. De har ett komplicerat system av luftsäckar, som ökar syreupptagningsytan och gör att de kan ta upp ca 2 gånger så mycket syre som en vältränad idrottsman. Men med den stora ytan kommer även problemet att de lätta får in saker via inandning som kan skada dem.

När det gäller illrar (däggdjur) så kan man väl knappast säga att rökning skulle vara nyttigt alls ;) Hur det är med teflonet eller rökelsen kan jag inte svara på, men man råds ibland till att inte ha detta när det gäller diverse djur. Jag tänder rökelse vid sällsynta tillfällen, illrar och fåglar till trots och jag har teflonpannor. Men jag har även bra ventilation och de gånger jag röker gör jag det ute.

Sorry om nörden i mig bar iväg en sväng där ;)

Saga85
0

Just det, teflon var det.

Äsch, man kan aldrig veta för mycket Skrattande

VeronicaKahlbäck
0

Jag har ingen aning om hur rök påverkar illrar men vet själv hur jag gjort.

jag är rökare men skulle aldrig röka inomhus om det är djur där heller inte tända rökelser osv.
eftersom  passiv rökning är bevisat farligt så tycker jag inte att det är rätt att röka vid barn eller djur då de inte kan välja att gå därifrån.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Fruttisen
0

Tror nog att passiv rökning hos djur är farligare än om samma fenomen drabbar en människa, med den enkla förklaringen att de har mindre lungor. Rökos kan jag inte tänka mig att det är farligt, i sånna fall måste man nog Bränna maten och på den vägen Koka ihop ngt giftet på spisen…?!

Aviendha
0

#4 Om man hettar upp ett material kan det börja släppa ifån sig luftburna molekyler. Det är därför man är lur på teflonet ang. fåglar, för teflonet i sig tros vara giftigt.

Fruttisen
0

Hmm, teflon är värmetåligt upp till +260 grader, kommer man upp i det på spisen? (Jag goggla)

Aviendha
0

Det har inte med värmetåligheten att göra ;) Vissa är bara oroliga att oset som de avger kan vara giftigt för fåglarna.

Saga85
0

Cigarettrök förstår t.o.m. lilla jag att det inte är särskilt bra ;) Jag funderade mer över rök/os vid eldning, matlagning och rökelser. Saga har rökelseabstinens, hehe.

Aviendha
0

Ärligt talat så vet jag inte. Man rekomenderar att inte använda det när man har fågel på flera ställen, så jag tänder en liiten bit kanske 6ggr om år nu. Os och rök stiger ju, och illrar är mest på golvet. Dessutom har vi ju köksfläktar så jag tror inte att det är livsfarligt.

Försökte googla men fick bara fram en massa sorter och meditationsknep :P

Saga85
0

Är nog bäst att låta bli, för säkerhetsskull. Kanske får bli så att jag går ut för rökelsepauser istället för rökpauser. Sätta mig på trappen, tända rökelse och njuta av lukten. Är nog nyttigare än giftpinnarna ;)

Aviendha
0

Haha, det skulle nog vara en rätt udda syn ;)

tokage
0

#3 Wow, förlåt, det här har inget med ämnet att göra. Men jag vill bara ge dig en.. hmm… virtuell kram? HAHA!

Blir så störd på folk som röker utan att ta hänsyn om dom omkring. När jag åkte hem från stockholm symposium i lördags så satt jag på bänken och väntade på bussen, så sitter det en man precis bredvid mig som röker och all rök blåser på mig. Jag sitter där och hostar lite övertydligt, men snubben fattade inte, haha! Så jag gick och ställde mig en bit ifrån x')

VeronicaKahlbäck
0

#8 va bra att du förstår det men vet en massa männsikor som röker inomhus som har djur så det är inte lika självklart för alla.

däremot såg jag att jag missat skriva lite jag satt och tänkte på.
jag skulle inte elda rökelse pga att min mamma, faster och ett ex är hyperkänsliga mot just rökelse en av dom har astma men två röker så är rädd att det är skadligt för djur men ändvändet ibland doftolja.

något som inte alls stod med i tråden men som jag kom att tänka på är hårspray, jag sprayar aldrig så att ett djur får i sej det. jag stänger dörren sen låter jag det landa innans som får komma i närheten.

Sen det här med matlagningen jag gör mkt för mina djur o böjer vänder o vrider för att de ska va bra för som men laga mat det vill jag fortsätta göra, fast jag andvänder mest gjutjärn och har en superfläkt så tror inte att det är ett problem för mej;)

#12 Haha mjo kan störa mej själv på folk ibland som nästan står o röker på en fast jag är rökare själv!

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

Saga85
0

Vissa rökare är idioter. Själv försöker jag alltid undvika att ställa mig nära folk när jag ska röka. En gång var det dock en kvinna som satte sig bredvid mig när jag rökte, och sedan hade mage att klaga på att jag rökte "på" henne! Jag påpekade vänligt men bestämt att det även fanns en bänk i busskuren bredvid som hon kunde sätta sig på istället. Människor…

NinaogRaKKerUngene
0

Her i huset foregår all røking under vifta på kjøkkenet. Vi har en hund som reagerer på røk, og ilderne kunne jeg ikke utsette for det, rett og slett. Jeg røyket når ilderne løper fritt rundt her, men jeg passer på at all røyken forsvinner opp i vifta.

Om det er barn i nærheten, røyker jeg heller ikke. Som en annen nevnte, dyr og barn velger ikke selv.

Om jeg tar en røyk utenfor et handlesenter, går jeg alltid litt bort fra inngangen. Ikke mye hyggelig for andre besøkende å måtte gå gjennom en sky av røyk for å komme seg inn på senteret.