Information om Buddha
Det här är återigen en ren informationstråd, den här gången generellt till ägare av illrar ur denna linje och speciellt till dom som har tänklt sig avla vidare på illrar ur linjen.
Buddha blev i torsdags diagnosticerad med förstorat hjärta av typen HCM (hypertrophic cardiomyopathy - på svenska hypertrofisk kardiomyopati) och med tumör på mjälten.
Pga hjärtat kommer vi inte att kunna operera eller ta biopsi på tumören för att kunna se av vilken typ den är, alltså vet vi inte om den är av den goda eller av den onda varianten.
Dem flesta känner nog inte till mycket om hjärtsjukdomar på iller och det visste inte jag heller innan detta hände. Och när det gäller dom här typerna av hjärtsjukdom just på iller så har jag inte heller hittat mycket information. Det jag hittat säger ganska entydigt bara att man inte vet vad som orsakar detta hos iller.
http://www.vin.com/VINDBPub/SearchPB/Proceedings/PR05000/PR00291.htm
http://miamiferret.org/fhc/cardiomyopathy.htm
Hos andra djurarter (HCM förekommer hos katter, hundar, grisar och människor) har man hittat genetiska orsaker. Vet Torkel Falk har skrivit en utmärkt artikel om hjärtsjukdomar hos katt, specifikt då HCM
http://www.katter.nu/birma/HCM_vad%20vet%20vi%20idag.htm
Det man hittat hos t ex Main Coon-katter tyder också på att det i såna fall ärvs autosomalt dominant, dvs att det räcker med att en förälder har sjukdomen plus att könstillhörighet inte spelar någon roll. När det gäller orsak hos iller så har jag hittat bara teorier om allt, vilket innefattar både genetiska och miljörelaterade orsaker och också en kombination av dessa.
Den vet vi var hos konstaterade att detta kan vara genetiskt. Svårigheten är att pga Buddhas ålder så bedöms detta som ålders-HCM, vilket gör det ännu svårare att ens teoretisera om orsaken. Man kan nämligen få HCM också av andra orsaker än genetiska och ju äldre djuret är desto svårare är det att då bestämma vad sjukdomen orsakats av.
Men jag skulle nog jag rekommendera att dom som ens haft tankar på att avla på illrar ur linjen, lägger dom tankarna åt sidan och hittar något annat för säkerhets skull för att förhindra spridning av sjukdomen. Jag har en del funderingar på lite om detta, men det tar jag i en annan lämpligare tråd. Och ni som redan tagit valpar med illrar ur linjen, låt er inte förledas av att dom inte visat några symptom. HCM är ingen medfödd defekt utan det är en smygande sjukdom som tar tid på sig att utvecklas. Och om det är genetiskt betingat så vet man i alla fall inte arvsgången och den kan hoppa över generationer men anlaget förs vidare. Och t ex hos katter så får inte alla som har "genen" sjukdomen, men med det sagt så är det lika bra att också säga att det går inte att förutspå vilken som få eller inte får sjukdomen.
Och när det gäller illrar ur den här linjen - det är enormt viktigt att ev dödsfall följs upp med en obduktion så att man med säkerhet vet om orsaken är HCM eller någon av dom andra varianterna (DCM, RCM) av förstorat hjärta/hjärtsvikt Och jag skulle mer än gärna vilja sen att man mailar mig obduktionsresultatet tompirjo@gmail.com
HCM, går inte att bota , varken med medicinering eller operation så för Buddhas del är uttgången given. Slutet på sjukdomen är att djuret antingen dör i en akut "hjärtattack" eller att den "drunknar" eftersom sjukdomen orsakar att vätska samlas i lungor och buk.
Buddha kommer inte att "drunkna", vi vet vad vi ska titta efter och kommer, närt det är dags, att låta honom somna in. För tillfället klarar ha sig bra med medicinering (vätskedrivande och hjärtstärkande). Enl vet så går det inte heller att säga hur länge han klarar sig, han kan dö imorgon eller så kan han klara sig i flera år, och den ovetskapen får vi leva med.
I den här tråden vill jag också tacka veterinärerna Ash och Lennart på Upplands Väsby veterinärklinik. HCM är mycket svår att diagnosticera, men det klarade dom utan några problem. Utan dom hade vi kanske inte haft Buddha kvar idag!
Är det någon som har frågor eller funderingar så ta kontakt med mig tompirjo@gmail.com
Och ännu en gång, det här är inte en diskussionstråd, ta gärna ev diskussioner i såna fall i en ny tråd! Och som jag sa, jag svarar mer än gärna på ev frågor per mail, pm använder jag inte som ni vet. Men puuta gärna upp tråden så att så många som möjligt av ägarna har mnöjlighet att se den.

Mycket bra att du går ut och informerar om detta Pirjo.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
*putt*
Lika bra att jag lägger in det här också.
Bedömningen att det Buddha har är ålders-HCM har alltså gjorts av kardiolog vid diagnosticeringen och nu senare har Gunnel Andersson/Roslagstull till en av mina valpköpare gjort exakt samma bedömning.
Alla ni som skriver i denna tråd…….jag bad specifikt att den här tråden skulle hållas ren och att den skulle låtas vara en ren informationstråd.
"Och ännu en gång, det här är inte en diskussionstråd, ta gärna ev diskussioner i såna fall i en ny tråd! Och som jag sa, jag svarar mer än gärna på ev frågor per mail, pm använder jag inte som ni vet. Men puuta gärna upp tråden så att så många som möjligt av ägarna har mnöjlighet att se den. "
Lägg däremot gärna era frågor i den andra tråden jag skapat eller skapa själva en ny tråd om ni vill.
*putt*
Hjälp gärna till med att putta upp tråden lite då och då….
Är buddha död?

#23: Nej det är han inte. Han har blivit sjuk.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars