Bitande
Hejsan! Nu så har jag ingen iller och har inte större kunskap eller erfarenhet utav iller.
Men det jag har läst är att dem testar väldigt mkt med att bitas och sånt.
Och tyckte att jag läste någon stans att det även var en del bitande i tonåren?
Hur får ni illern att sluta bitas och sluta testa med bitandes och det? Har ni nå knep? Typ gör något när de gör nåt som de inte får göra, ex bitas. Förutom att säga nej?
Puttar upp en tråd som heter KT Bitträning åt dig, där finns flera tips
Ska kolla in det då =)

Jag har inte iller själv, men hoppas på att kunna skaffa snart :)
Det jag har läst att man helt enkelt är konsekvent, säger FY eller NEJ och nyper lite i nackskinnet.. absolut INTE knäppa på nosen! Det kan skada illern. Annars kan jag tänka mig att man brottar ner den, eller på något annat tydligt sätt visar att det är fel och att det är man själv som bestämmer :) Som sagt, jag är inte illerägare än men detta är vad jag läst mig fram till :) finns trådar om det ;)
och ja, när de är unga kan de bitas en del precis som hundvalpar.. har även läst att det är viktigt att få besökare att förstå att de MÅSTE säga ifrån när illern testar.. precis som med en hund ;)
Okey.
Bitts och testar "alla" illrar ägaren och nya människor?
Är ju små sugen jag med och tycker de verkar vara så intressanta, mysiga och roliga djur. Men jag har smådjur just nu (gnagare osv) så jag vågar inte skaffa någon iller. Plus bor i lgh (känns som att det inte är så passande med iller i hyrd lgh). Och sen så är jag så osäker med detta bitande. Tycker inte om bitande djur alls, :P och vet inte om jag har självförtroende för att klara av det, och få stop på det.
Just nu passar det då absolut inte med iller. Men men, man läser om dom och så =)
Men när man kollar på film snuttar om den och bilder. Hör historier om dom osv. Så blir man ju små sugen. =) Men tråkigt nog så passar det inte just nu som sagt ^^
#4 Skaffar man iller och speciellt om man skaffar en valp så ska man nästan räkna med att bli biten åtminstone några gånger. Detta är dock individuellt. Stina kunde bitas HÅRT när hon var ny hos mig, hon släppte liksom inte förrän man körde in fingret i käftarna på henne, först då släppte hon. Nu biter hon ALDRIG…
Tassa är fortfarande ganska bitig och absolut inte säker att ha nära ansiktet, jag har fått min del utan hennes "näsnyp". Hon har dock aldrig bitit hårt som Stina gjorde förr.
Jag bor i hyrd lägenhet och det går bra. Man får nog höra med hyresvärden vad han/hon tycker om saken först dock…
Det du får vara försiktig med om du nu skulle skaffa en iller är att du inte får bli rädd för den, ju mer en iller hanteras och ju mer du tränar den desto trevligare kommer den att bli. Man får bara inte ge upp ;)
Det är toppen att läsa på innan, det ger mer kött på benen, mer tillfredställelse som ägare att kunna hantera en del för man vet om det och kanske en lyckligare iller ;)
Kan rekomendera KT Bitträning. Massor med tips, men det viktigaste av allt är att ha tålamod och ge metoden man testar lite tid. Sen passar alla metoder inte alla illrar heller. Den första jag hade kunde jag ta i nackskinnet, nuvarande blir galna rent ut sagt av det och hugger ännu värre. På dem funkar FY och ett väs bäst.
Kan även rekomendera att försöka träffa många illrar innan man skaffar den första. Då får man se hur de beter sig hemma, och kan ställa alla möjliga frågor till ägaren. Man kommer på massor när man väl står där ;)
Paulina

Håller med #5
Man får helt enkelt tänka hundvalp, bitig hundvalp ;) Det är den närmaste jämförelsen tycker jag iaf..
Och jag tycker inte heller om bitiga djur, men en hundvalp kan man ju vara konsekvent med, samma gäller iller. Man får bara inte bli rädd som sagt :)
Jag har också smådjur, men det är inte det som stoppar utan kostnaderna. Kolla upp dem innan du ger dig iväg och köper en liten ulltuss ;) De kan nämligen kosta en del också..
Den här bittråden var jättebra! Kollade den nyss :)
Tassa blir absolut gaaaalen om jag tar henne i nackskinnet, på henne måste jag säga ett skarpt FY och sätta upp henne på katternas klösbräda vilken hon inte kommer ner ifrån så hon har inget annat val än att lugna ner sig.
Stina svarar väldigt bra på om jag ruskar till henne i nackskinnet. Hon skäms och sticker in i buren och lägger sig direkt. Behöver inte göra så längre dock eftersom hon är 99.9% bitfri (hon "lekbiter" ibland).

ja, precis så är alla illrar ( och andra djur) individer som kräver sina egna metoder och uppfostran ;)
Mjo, det kommer allafall minst ta 4 år till innan jag skaffar mig iller om det nu skulle bli så =)
Var bara lite nyfiken just pga man har ett litet sug för iller. Men inte allt för mkt tack vare detta bitande hos dem :P Man har ju läst en del skräck story om dem med. Så därför tar det emot =) plus kostnader och lite allt möjligt. så minst om 4-5 år om det nu ska bli en iller ^^
jo jag får träffa lite illrar. Får ta me mig en massa plåster och bandage :P
Ja, det är ju jättebra att du tar den tiden att bestämma dig för om iller är djuret för just dig, de är ju lite speciella :) Jag har dock aldrig ångrat mitt val och kan inte tänka mig ett liv utan mina terrorister.
ok =) Jo, och sen så vill jag vänta och låta några av mina djur ha sin gång. och allt eftersom minskas me antalen. Så att man kan sedan lägga ner all energi och tid på illern. Som känns att det kommer att behövas :P