Päls...päls...päls!

det var inte nådigt med päls :-) Är det pälstappning på G pga parning elelr är hon tidig att kasta vinterpälsen och hoppas på sommar? *fast ni kanske har de varmare där nere i landet? Här har vi än slask och minus* Hon fick en snygg frilla iaf!

En kombination av båda. Hon är precis i slutet av skendräktigheten, men vi har ju några futtiga plusgrader här nere, så även Salami har börjat fälla. Maya är lite smalare så hon håller hårt i sin vinterpäls än så länge;)
Feta skåningar tycks vara de mest optimistiska i tanken om att våren är i antågande =))
Salsa tackar för komplimangen och funderar nu på att köpa sig en skinnpaj med säkerhetsnålar för att förstärka sin nya look ;)
Ojoj, det var inte dåligt! Här finns ingen tillstymmelse till att tappa päls än..
Paulina

hehe, jag tycker jag är smart med att rycka tussar av mina ute på balkongen =P
Men än så länge så är det inte så mycket. Dom kliar sig där emot väldigt mycket.

Oj, själv räknar jag nästan med att vinterpälsen är kvar på utställningen i mars.

Socker har börjat tappa vinterpälsen också, stråna är nästa uppe nu. Lakrits däremot har inga som helst tecken på nya päls i plsbotten :) Konstigt faktiskt…samma mat, samma temperatur, samma ljus…det enda som kan skilja dom åt är att Socker är ute mer- hon kanske har fånga upp några vårbaciller i luften??
Satt å noppade min lilltjej imorse, är snart ifatt dig Satmaran!! :)

Fusk med plusgrader. Här snöar det.
Så inte konstigt att de börjar fälla pälsen snabbare neråt landet :-) Men den där högen hade inte jag velat ha i min säng heller faktiskt. Det gör mindre om det är några trån åt gången.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Förra året glömde jag plocka dem och hade pälsfällar istället för lakan ;) Attans obehagligt! Dessa lakan, blev heller aldrig användbara igen. Hur mycket jag än tvättar och tumlar mina fina turkosa lakan, så sitter förra årets päls som klistrad.
Har nu gått över till bomullssatin, mycket lättare att skaka av håren.
Detta året ska de minsann plockas ordentligt!!!
Jag kan ta brunstskvättar på köksgolvet och en och annan vilsekommen bajs, men lurviga kläder och lakan betackar jag mig för ;)
#11 Hehe. Nu är du väl ändå lite kinkig. Dina älsklingar vill bara se till att matte inte förfryser när hon inte är med dem. Äkta omtanke ;)
Paulina
Oj oj, de var inte lite päls som salsa har släppt ifrån sig.
Har aldrig vågat plocka pälsen på mina illrar sådär. Tycker de det är skönt när man gör det?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#13 Jag kan ju inte svara för Satmaran och Salsa, men när Phoenix kastrerades i mitten av sommaren fullkommligt tappade han all päls han hade. Det lossnade stora sjok så jag plockade honom. Han tog det som hårdhänt massage ;) Men man märkte ju när han blev "öm i skinnet".
De andra har aldrig fällt på det sättet, utan det har bara vart lite eftersom och en dag inser man att de har sommarpäls.
Bilden är en tussig Phoenix i fällningen. Tror han ville ha bort ALL päls så som han fällde då, han blev nästan kal på tassarna tom.
Paulina

#13 Det som bara släpper verkar bara vara skönt för dem att bli av med. Tror att det kliar något infernaliskt ;) Man känner vilket som lätt går att dra av och vilket som behöver en dag till för att lossna. Är det inte behagligt, så börjar de åla runt ;) Då låter jag det vara så klart.
Plocka på du Madde :) På mina verkar det lossna först runt nacke, bröst, tassar, lår, rumpa och svansrot. Det sista som lossnar är över ryggen.
Hi hi, du lär väl kunna sticka en 2 meters halsduk av din skörd =))
#15: Jo tack jag är nog kunna göra det hehe.
Det lär nog bli rätt mycket på 6 st. =)
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
herregud hela lägenheten kommer bli ryamatta :S
#17 säger du som bara har 2 :P
här har ingen ens verkat tänka tanken på att det nån gång kan komma att bli vår… och det tackar vi för! vinterfluff tills den 29 mars, tack!

Ha ha, Fattar att ni håller hårt i pälsarna.. ni som ska på utställningar :)
Men vem tusan har planerat tidpunkten för utställningarna? Självklart borde en fullpälsad stilig i vinterskrud ha bättre chanser en en halvnaken punkiller från skåne!? =))
Hur ska dessa bedömningar någonsin bli rättvisa i vårt långa avlånga land? Tas det hänsyn till i vilken zon våra illrar bor? Njä!? Märk väl att jag aldrig skulle tänka tanken att ställa ut mina, så det går bort ;) Jag är inte avis =))
Utställningar bör hållas i Sverige.. i December och juni… då kanske det finns en chans att bedöma svenska illrar, när de är i bäst vigör ;) I december har de allra flesta en fin tjock vinterpäls och i juni, har de flesta den sommarpäls de ska ha. Mars verkar totalt fel, vissa har fällt för länge sedan och andra är fluffiga och stiliga…hrmpft! Dessutom är mars den månad när de damer som används i avel, är antingen gravida eller har fullt upp med sina valpar, vilket ytterligare försvårar för de som verkligen skulle vilja ställa ut sina älsklingar.
Något att tänka på till arrangörerna av alla dessa utställningar ;)
#19 Glad att jag inte ställde i juni förra året. Phoenix såg ju ut som en strävhårig tax! Jag skämtar inte, det finns vittnesuppgifter ;)
Paulina
#20 jag tror dig! jag ställde själv ut en sådan i höstas :P dommarna var INTE imponerade ;)

Jag plockade Oliver förra våren, allting skulle tydligen av honom samtidigt. Men det var först då det kommit till en punkt då han släppte päls bara man klappade på honom. Då fick de vara nog, och då rök pälsen. Oliver är inte den illern som uppskattar att sitta stilla, men han satt så så snällt med ögonen slutna medan pälsen försvann. Han såg ut som en grå säl efteråt.
Carpe Diem

Fick ju plocka Saffi för ett tag sen och jag tog så mycket som hon tillät och allt lossnade riktigt lätt.

#22 Precis =)) Jag har numera 2 illrar och en Pygméknubbsäl.
Sååå söt min lilla knubbis och len som sammet :)