banan
hej allihop!
Jag måste bara fråga er, min pojkvän glömde en banan frmme som min iller tryckte i sig halva av. skal och alltihopa. Är det farligt? jag vet ju att illrar inte ska äta alltför mycket grönt pga förstoppningar och sånt därför är jag orolig.
hjälp…
strumpan
Mvh Jenny
Tyvärr har jag ingen aning alls, hoppas någon annan har det - men skalet måste ju vara svårsmält och banan har ju lågt ph-värde har jag för mig, är alltså surt för magen i motsats till vad många tror. Ring annars en kunnig iller-veterinär och rådfråga.
Hoppas det går bra för den lille parveln!
jadu…har inte råkat ut för det här hemma….banan e ju "ok" i små mängder så att säga, men en halv banan e ju rätt mycket, å skalet e väl inte toppen att de får i sig. Vet inte hur de kan reagera på eventuella bekämpnings medel som finns där. Jag skulle tipsa om parrafin olja, så att hon kanske kan få ut skalet lite lättare, men som tessan säger, du borde nog ringa å kolla med en veterinär, just så illern inte riskerar att bli förgiftad…. Hur är hon annars? äter, dricker å bajsar hon normalt?

Är du säker på att hon/han ätit upp allt och inte sprungit och gömt det någonstans?
#3 va smart du e angelica! haha, du tänker ju som en iller! Det är ju väldigt sannolikt att det e just vad hon gjort! hihi

Hoppas att hon har gömmt den :D
Jag har ett par av mina som älskar banan, fast dom äter inte skalet. Men själva bananen kan dom äta hur mycket som helst av om dom hade fått. Men dom brukar bara få ca 1/4 av en banan som mest, vet inte hur dom skulle reagera på skalet tyvärr. Men om det finns någon som vet, så skulle det vara bra att få veta det.
Hej igen!
Jo, när jag kommer hem brukar jag alltid kolla vart han håller hus och då låg han och sov brevid bananen bakom soffan. men han äter nu och dricker just nu när jag skriver detta. och jag ringde till Roslagstulls veterinärpraktik och de sa att jag ska kolla honom noga tills i morgon så får vi se… han gick på toa tidigare, men jag vet inte om bananen var med i avföringen… men han verkar pigg o glad, han leker nu.
tack för era råd
/strumpan, med lilla Athlaz
Mvh Jenny
men va bra! Hoppas han fortsätter på samma sätt! Men håll koll på honom tills du vet att allt kommit ut…. kanske testa parrafin olja för att vara säker?
Vad skönt Strumpan! =)
SJälv såg jag nyss min tillfrisknande Juliusklutt kila iväg med en klase vindruvor. Dessa lär jag väl hitta som skrumpna russin någonstans i sovrummet snart.. får ta en kik innan jag lägger mig utifall att han skulle få för sig att äta dessa små "gröna bollar" =)

Vindruvor brukar vara en delikatess för illrar. Så jag blir inte förvånad om han äter av dem ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Turbo är en vindruvstjuv. Jag hade glömt en skål på bordet och några timmar senare höll jag på att bli hysterisk. I bajset hittade jag massa konstiga saker. Efter en stund så kom jag på att det var vindruvsskal som inte smälter ner i deras tarmar. Dumma djur att skrämmas ;-)
Hej allihop!
jag ville bara säga tack för era råd igår ang Athlaz. allt är som vanligt idag, han leker, stojar och bits som vanligt igen =)
Athlaz är min första iller och jag har bara haft honom i ca 1 vecka, och även om man har läst allt man kan hitta om illrar och tycker att man kan någolunda mycket om dem så har man MYCKET lära sig.
jag måste säga att jag är verkligen jätteglad att denna sida finns och att om man undrar något så kan man ofta kolla frågor här, eller så har man er kunniga personer här
Jag vill bara säga tack.
kram på er alla
/Strumpan
Mvh Jenny
ja…man blir nog aldrig fulllärd som illerägare! man lär sig något nytt varje dag! hihi