Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 3686 ggr
UlrikaG
0

Tyr har en extra klo

När jag fick hem Tyr upptäckte jag att han på ena framtassens dyna, hade en liten (i brist på bättre ord) skorpa. Tänkte att det skulle försvinna med tiden, men istället har den växt.

Det visade sig vara en klo, som växer åt fel håll, dvs böjd upp mot den riktiga klon.

Någon annan som har haft, eller har, en iller med något liknande?

Han har inte ont av den, och det stör honom inte att man är där och petar mer än vanligt sas. Funderar dock på att låta veterinären ta bort den, vill ju inte att han skall få problem längre fram, den växer ju och det går inte att komma åt den med en nagelsax.

Än så länge har han dock inte ont av den, eller påverkar honom på annat sätt.

Skall försöka få en bild på den också, men det är lättare sagt än gjort………..;)

Hans föräldrar är för övrigt inte släkt med varanda, mig veterligen, men det kan nog ferretgirl svara bättre på.

Qviq
0

Konstigt, men alla djur kan ju få lite extra kroppsdelar, även männsikor, så varför skulle det inte kunna hända illrar… Hade en klasskompis när jag var liten med fyra bröstvårtor.

Så länge han inte lider av det så kanske det är bättre att låta den var kvar, kanske blir större komplicationer av att ta bort den.

"Chaos is a friend of mine."

Faxlin
0

Om du redan nu ser att det kan komma ge problem när klon växer så skulle jag opererat bort den innan.
Men som Qviq säger, även människor föds ibland med extra kroppsdelar så varför inte djur. Har inte varit med om detta på iller, men har sett en hund som föddes med en extra klo.
Bland katter är det skeppskatt de kallas de katter som föds med fem tår. Inte normalt egentligen det heller, men det hände så ofta att de fått en egen benämning.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UlrikaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1, jag som har fullt upp med två :)

Ja, det är lite det jag funderar över, om han får ont efteråt istället på nåt sätt

Fick en lite taskig bild på den nyss….

Faxlin
0

Eftersom den växer uppåt mot den andra klon ser det ut som på bilden att den riskerar att växa in i själva tassen. Och då får han stora problem istället för att ta den nu.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

JossanH
0

Extra kroppsdelar så som tår kan vara ett tecken på inavel. Gællande klor har jag ingen aning om. Detta borde æven kunna uppkomma om genpolen ær før dålig. (egna spekulationer)
Sjælvklart kan det komma genom slumpen också

Sajtvärd på Iller.ifokus

Aviendha
0

#5 Du kan ha en poäng. Vet valpar (hund) som fötts med extra tår, och mig veterligen finns ingen "inavel" i dessa hundar, även om rasen är väldigt liten genetiskt sett.

HannaM
0

Tja det borde kunna tillkomma genom slumpen, hade en klasskompis som föddes med sex fingrar på ena handen, dock utan ben i sista så det opererades bort.

FerretCrow
0

#7 japp samma här. lillasyster föddes med 11tår. den elfte tån hade inte ben i sig men hade nagel. och där är det då ingen inavel =P

Blueshift
0

Det är inte en extra klo utan en deformitet som utgår ifrån hudvävnaden i tassen, ungefär som en förhårdnad som växer. Förekommer hos vissa illrar och även mera vanligt hos katter och man vet inte exakt vad som orsakar det.

Man kan avlägsna dem men de kommer ofta tillbaka igen.

"horned paws"

fler foton

ferretgirl
0

Vare sig Agnez eller Mascot har någon släkt vare sig på nära eller långt håll. Vad jag vet så ska Mascots förfäder vara födda vid Malmö/Lund hållet, medan Agnez förfäder alla är födda vid Eslöv och i dom krokarna. Jag vill inte ha släkt på någon sida av dom jag ska para, detta för att jag vet att det för eller senare kan dyka upp olika grejer. Det också därför som jag i år parar Agnez med Miller, och han är hellre inte släkt med någon på Agnez sida, vare sig nära eller längre ner i leden. Agnez som sagt med sina rötter från Eslöv medan Miller är född vid Kristianstad och har sina rötter på den sidan av Skåne. Och jag kollad just nu både Nanooq, Agnez, Tiffanie och Tilly. Ingen av dom har några extra klor eller förhårdnader på sina tassar vad jag kan se och känna. Inte hellre Miller har något på sina tassar, dom är lika mjuka och fina som dom andras är.

Och jag tror inte att Silke har någon "extra klo/r" på sin/a tass/ar, och dom är helbröder (även om dom är från två olika kullar med ca 1 år emellan) och då tycker jag att det borde ha visat sig på honom också om det var något som är äftligt.

Sara
0

# 9 Så då borde det gå att klippa bort den, för det finns väl inga nerver i förhårdningar?

Sara

UlrikaG
0

#10, Nej, Silke har inget sådant, inte heller Lady och the Lake mig veterligen. Enda anledningen till varför jag påpekade det i första inlägget är att många här inne har en tendens att ropa inavel så fort något går utanför normen ;)

#9, tack för infon, valde att kalla det en klo i brist på annat :)

Har iaf ordnat tid hos veterinären nu på torsdag för att diskutera detta, och eventuellt ta bort förhårdnaden. Är dock fortfarande i valet och kvalet eftersom han ändå inte lider av det för tillfället. Jag är väl mest orolig över att han skall fastna med den någonstans och slita upp hela trampdynan eller nåt….;)

UlrikaG
0

#11, jag hoppas det skall räcka, vill inte söva honom i onödan, och särskilt inte om det kan återkomma

Sara
0

Jag har haft illrar med liknande saker, de har jag bara tagit bort med klosaxen. Fast de har iof aldrig varit lika stora.

Sara

Blueshift
0

#11,13: Ja, de jag känner som har sådant här på sina illrar klipper helt enkelt bara av det med jämna mellanrum, som om det vore en klo. Samma på katt. Jag har hört om dem med katt som gjort en mer grundlig, kirurgisk, avlägsning hos veterinär. Det hjälpte dock inte, det kom tillbaka igen. Så det enklaste tycks vara att bara trimma ner det och kanske prova att smörja med mjukgörande salva vid behov.

UlrikaG
0

Skall testa att klippa ikväll när jag kommer hem, och se om jag kan komma åt med en vanlig nagelsax, fungerar det så avbokar jag besöket hos veterinären och avvaktar helt enkelt

UlrikaG
0

Har nu klippt ned utväxten, och det gick fint

Han reagerade inte alls på det hela (förutom när jag råkade komma lite för nära trampdynan då;) )

Jag avvaktar med veterinären och klipper ned det allteftersom istället

skönt att det löste sig :)

Sara
0

Onödiga pengar att sponsra veterinären med. Flört

Sara

AlbaStiffler
0

Stiffler hade en tå för lite, dvs själva den köttiga tramdynan saknades och han hade heller ingen klo. Syntes inte om man inte tänkte på det och förra ägaren hos vilken han bodde hos i flera år hade aldrig tänkt/märkt det lustigt nog när hon klippt klorna. Tyckte det var ganska charmigt på honom… sötnosen.

ninaeliz
0

jeg har hatt en ilder med ekstra klo.. eller han hadde en ekstra tå! så der måtte man klippe 21klør! han hadde ingen plager med det!

men han så ganske så søt ot med en litt stor labb! =)