hjälp mig !!
hej
jag har hittat en iller på blocket som e grymt sööt
men jag ringde ägaren och jag pruta ner priset till 900 kr
han e ej kastrerad elr vacc!
och dom bor i ett ute hus som e isolerat
och han ger dom foder så han har dom ju nt till jakt låter det som..
ska jag ta han elr ska jag nt jag tycker ju att det e ett högt pris för en iller som e okastreras och ovcc
Frågan är ju hur illervan du är, och hur människovan den är. Du kan väl åka och träffa den för att se om kemin stämmer er emellan?
En kastrering går på 500-800 för en hane, lite mer för en hona. Vaccination på strax över 300, men det varierar från plats till plats. Det är inte så mycket pengar ändå.
Att han ger dem foder betyder inte att han har dem till jakt, man ger alla illrar (och djur) foder. Eller missuppfattade jag dig? Det är ju inte omöjligt att det är en jaktiller heller, men de finns ju de som har sina ute utan att jaga med dem.
Paulina
jag ringe och fråg ahan sa att han hade någratill jaktmen dom va som sälskap oc han hade några som nt va till det dom va bara som sällskap jag kanske ska åka och träffa på dom idag jag får se han sa jätte mkt annat och allt lät parfekt dom har aldrig haft sjukdommar ler ngt och han har väldigt många illrar och dom har dött vid 13-16 åprs åldern e det normalt ??
han sa att det va många som är tsm och vissa går på lådan vissa nt
Sade han verkligen att de blivit upp till 16 år gamla och att de brukade dö vid 13-16?
De allra flesta illrar blir inte ens hälften så gamla. Det finns ju några undantag där illrar blivit riktigt gamla, som 13, men de är absolut inget vanligt.
Att de är rumsrena hos honom betyder inte att de kommer vara det hos dig ;) Man får med de allra flesta ställa in sig på att lådträna sin nya iller, men har de gått på låda innan så vet de iaf vad den är till för och det kan ju hjälpa. Det är bra att veta om inte annat. Många illrar blir aldrig het rumsrena.
Jag vill inte nedvärdera dig eller säljaren på något vis, jag försöker bara ge min syn på det hela.
Paulina
ok men som sakt jag e ny börjare men min mamma har haftillrar innan och ja jag vet nt om vi ksa hälsa på dom ida om mamma sajer ja så får vi se :)
Ja, det är ingen fara alls, frågar du inte så får du ju inte veta något heller =)
Paulina
jag har en iller för första gången :)
Du köpte den alltså?
Grattis då! Du finner massor med info här, bla. bland artiklar och även via gamla inlägg, och det är bara att fråga om det är något.
Paulina

Grattis! Hoppas det ska gå bra=) Inga bilder?
jo bilder kommer snart han e skit sööt…han bitts inte :)
haha men liv fins det i han ska försöka att få han stilla :)
så jag kan ta en bild elr två :)
Är det en uppfödare som sålde honom? Vart köpte du honom?
Skulle vara kul att veta det:D Tänkte köpa en iller av ******* eller *** på blocket är det någon av dom du köpte honom av?

jag fick hem en iller från ******* i hörby. den kullen blev endast 1 år gamla pga av någon sjukdom som alla valpar hade. tjejen jag köpte min Ganya av tog kontakt med ******* och talade om detta, och sa åt honom att kolla upp de andra ungarna m.m. och klagade över att han sålde sjuka illrar utan att kolla dem innan. han hade svarat med att han skulle kolla upp allt och sen höra av sej igen för att "betala tillbaka" som ursäkt för att han sålde en sjuk iller till min kompis. efter det samtalet gick det inte att få tag på honom. och sen har vi inte försökt igen. för oavsett vad så får vi inte tillbaka Ganya. 
men jag vet inte hur han verkligen är. detta är bara den uppfattningen jag har fått, att han är en oseriös uppfödare.
kompisen som köpte Ganya där köpte även en annan kille på samma gång från en annan kull. båda illrar var väldigt bitiga och inte alls låd-tränade. så jag tror det är en ganska allmänn uppfödare som inte lägger ner så mycket energi på illrarna, utan bara säljer dem när dom är tillräckligt gamla. (om jag inte minns fel så var nog Ganya och Dealen ca 7-8 veckor när de fick flytta ifrån sina familjer till och med)
men som sagt, detta är min uppfattning. berätta gärna om någon har en positiv bild av denna uppfödare.
köp nt av ******* köp av *** där fick jag min iller kille ifrån jag tog den bästa :)han va riktigt serry han skrev upp vilka som hade köpt från han adres o så han har gågra som används till jakt och vissa som nt jag har köpt en som nt va det så klart men där e skit många
men han andre e jätte serriös jag lovar och han va trevlig :)
#13 oj vad tråkigt att höra:( beklagar,
# 15 okej då vet jag, han *** var även villig att lämna öven valpen hos oss men att vi måste åka dit första gången om dom är för små, Annars kunde vi ta med valpen direkt om den var i rätt ålder:D
Tack då vet jag:D
gattis till första illern :)
tack :)
heej jag undrar om han som har illern heter *** ******* och bor i skåne isf har jag köpt av honom och dom e väldigt mkt hanterade och han bryr sig om sina djur mycket och tänker inte bara på pengarna mvh evotme

nu har jag kollat upp med kompisen som var i skåne och köpte illrar av *******. han har tydligen alla sina illrar blandade, jakt- och tam iller påstår han. det bor i en "bur", exakt som en iller farm. de tre illrarna hon köpte där ifrån var inte alls vana med människor och långt ifrån låd tränade. så de var inte roliga att ha i början. Ganya var ju däremot helt underbar till hon lämnade oss, men då hade det gått ett år för att få henne i stort sett bitfri. men lådan tyckte hon fortfarande inte om. hennes syster Mary vet jag inte så mycket om, men har fått uppfattningen av att de två var väldigt lika i sättet. men tyvärr så lämnade Mary oss ca en månad efter Ganya försvann.hanen som kom från en annan kull var vältigt bitsk och tyckte inte helle rom lådan. han är i dagsläget bitfri, och ca 50% lådtränad.
när Ganya dog så försökte vi få tag på *******, och pratade med honom vid ett tillfälle och talade om vad som hade hänt, och tyckte att han skulle kolla upp det med de andra illrarna, och det ev. var någon med liknande symptom.
efter detta samtal svarade han inte längre när vi ringde.
oseriös uppfödare, eller en typisk iller farm. tolka det hur du vill. men jag vet att jag kommer aldrig köpa iller från honom. och det kommer inte kompisen heller i fortsättningen.

Japp kan säga att *** är en kanon uppfödare. fattade tycke för honom och åkte 44 timmar i bil och 250 mil för att köpa en iller av honom=) han har kanon koll på stam med mera=P

Nu får jag be er att inte namnge de som inte finns här inne. De har ingen chans att försvara sig. Jag kommer rensa bort alla namnen. Ni som undrar över något namn som är borttaget kan ta kontakt med den som skrivit den kommentaren över pm så får ni säkert veta namnet den vägen.
Alla namn kommer ersättas med * oavsett om det är positivt skrivet eller negativt.
Mvh Åsa Faxlin sajtvärd
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Haha tyckte väll att det var kosntigt att alla förstod vem folk pratade om trots att det bara vara en massa *
Men det är rätt det åsa säger, namnge inte personer som inte kan förklara sig här…
//
Johan

Kan också rekomendera *** *******. Även jag åkte så långt som ferretcrow då hon åkte med mig=) Det va en låång resa men så värt det!
#21 det jag tycker är märkligt är att han för några år sedan inte hade någon stamtavla alls på sina illrar enligt folk som köpt av honom. Är det inte underligt att han helt plötsligt har en sådan nu?

Retroaktiv stamtavla?? Kan jag få det på mina omplaceringa med. Jag vet ju var några kommer ifrån. Så praktiskt.

*** har alltid fört bok över sin illrar och vem som parats och när.
Stamtavlor har inte varit så intressanta tidigare och för vissa inte alls. Om man inte ska avla på sin iller är den ju ganska oväsentlig!?
De som frågar efter uppgifter på sina valpar brukar få dessa utan problem.
Kände mig bara manad att svara för ***. ;)
jag vet dem som frågat om stamtavla, just för eventuell avel, för ett gäng år sedan och fått som svar att det inte fanns nån info alls, mer än vilka som parats det året. har själv sett stamtavlor på besläktade individer därifrån, som inte alls har stämt.olika födelsedatum, och släktingar som stod i olika ordning, även olika namn, och detta på individer som borde haft i stort sett identiska stamtavlor. Och dessa har då fått infon direkt från uppfödaren. Men vad vet jag, har aldrig pratat med uppfödaren själv.

#7 jag hoppas iallfall att du illern får ett underbart liv hos dig, lycka till!
Skriver folk ut stjärnor istället för namnet eller är det så att de fortsätter skriva ut namnet så att Åsa får gå in och redigera?
_No way! Yes way!

Man får ju hoppas att det är folks själv som gör det:P Illa annars om man inte lyssnar på sajtvärdens tillsägning:)

#30: De är duktiga och skriver stjärnorna själva nu.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#25 frågar man om stamtavla får man det men vissa vill inte ens ha det. vissa frågar honom inte ens efter att få se valpens föräldrar. själv ska jag återse miilo´s pappa igen nästa vecka. pågrund av att jag tycker att när jag får chansen att träffa honom vill jag så klart göra det för att se hur han är nu i temprament med mera.
#33 de som fått nej till svar har ju faktiskt frågat honom… och bara för att något finns nedskrivet på ett papper så blir det tyvärr inte automatiskt autentiskt. men men

#34 jo men om man forskar man vidare så får man ju bekräftat från uppfödarna han fått sina avelsdjur ifrån.