Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 650 ggr
JossanH
0

hälsoundersökning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är det dags för hälsokontroll på dexter och även eventuellt på pegasus. vad vill man egentligen att dom ska kolla? Jag vill inte bara få ett "besiktningspapper" där det står att min iller är i fin konditon, jag vill veta så att han inte är sjuk eller nåt så att man kan börja behandla innan det gått för långt. Binjurar och sånt alltså!

Vilka tester ska man göra tycker ni?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Johannah
0

Om du vill göra en mer ingående undersökning kan du ju be veterinären att göra ett allmänt blodprov där de kollar vita blodkroppar och sådant, samt be dem kolla blodsockret för ev. insulinom. Vill du kolla binjurarna så är ett blodprov det bästa sättet. Det provet skickas till USA. Men det rekommenderar jag att göra till våren/sommaren isf. Är själv lite tvivlande på hurvida proverna visar något under hösten och vintern. Annars kan du ju göra ett ultraljud och be dem kolla binjurarna, men det kan vara väldigt svårt att diagnostisera via ultraljud.

Men allmänt blodprov, blodsocker och hormonpanel till USA är det jag skulle göra (och har gjort) vid en ingående undersökning.

emoflickan
0

instämmer med det Johannah skrev. jag skulle ju oxo ta blodprov o kolla binjurarna, och kolla glukosvärdet. det är ngt mina älsklingar kommer få kolla varje år sen med tanke på albin o bilbo. det skadar ju aldrig att vara extra försiktig, och om man lyckas hitta problem tidigt så är det ju oerhört bra.

men dexter tycker nog inte att det är lika kul :)

LinLin
0

I vilken ålder borde man börja göra såna där hälsoundersökningar?

Sinja
0

Jag ska ringa ida o få mina vaccinerade, ska ja be om en hälsoundersökning då samtidgt. Dom är 1 1/2 år gamla nu. hur ofta ska en sån undersökning göras?

Sinja
0

Ska ringa snart tänkte ja

Nea
0

Jag tycker du kan be dem kolla dem ytligt. Dvs kolal tänder, ögon öron, analkörtlar, lyssna på hjärta och lungor samt palpera buken för att se om något organ är förstorat. Detta kan gott göras arje gång de vaccineras.

När de blir äldre kan man ju lägga till blodprov och hormonpanel.

Sinja
0

oki tack så mycket :)

JossanH
0

Tack för svaren! Ska ta hälsoundersökning efter Viking Ildern!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Johannah
0

#3 & 4 De flesta gör bara såna ingående undersökningar om illern visar symptom på någonting. Men om man känner att man vill göra detta "regelbundet" för att hitta eventuella problem i tid så skulle jag rekommendera att göra det från ca 4 års ålder. Då helst på våren/sommaren med tanke på hormonpanelen.

Kira testade vi första gången i januari 2005, när hon var 3,5 år gammal. Vi tog allmänna blodprov och kollade blodsockret. Visade ingenting konstigt. Hormonpanel togs för ca ett år sedan. Visade inte på binjuresjukdom. (Tror det berodde på årstiden) Kollade blodsockret igen i våras. Det var lågt men inte solklar insulinom. Öppnade henne trots det i juni och hon hade binjuresjukdom, insulinom (och en hudtumör). Binjuren och hudtumören var godartade och tumören på bukspottskörteln var elakartad (vilken den ofta är).

Så själv litar jag inte helt på blodroverna.  

Blossa som är strax över fyra opererades för binjuresjukdom i augusti. Henne ultraljudade vi och ultraljudet visade att höger binjure var något förstorad. Inte mycket, men något. Jag ville öppna och det sa Marianne på Roslagstull att hon också gärna ville göra. Hon öppnades och binjuren var förstorad. Analysen visade inte att den var elakartad men det fanns någon slags förändring i cellerna.

Tyvärr har Blossa inte blivit helt "normal" i beteendet ännu (symptomen var bara humöret och glesare päls på svansen), men jag håller tummarna för att binjurarna har hållt sig normala och får hålla sig normala en stund till. Det lär ju visa sig till våren om inte annat.

Nästa år blir Maggan fem och är hon inte i toppskick då så gör vi nog en grundlig undersökning på henne. Eller öppnar henne direkt om det är så pass "illa". Maggan var ju okastrerad fram tills hon var 3,5 år, så jag hoppas att det har hjälpt lite.

JossanH
0

Det är så tragiskt att läsa om sånt här!! att alla illrar måste bli suka förr eller senare.. väldigt sällan man hör om illrar som dör av gammal vanlig hederlig ålderdom… Nä, först ska det vara en massa annan j*vla skit som måste behandlas och opereras! önskar att mina illrar kommer slå rekord i lång livslängd… och utan mediciner!!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Guteillern
0

#10: Jag kanske kan sprida lite glädje till dig…Min Pyret, hennes pappa dog 2005, av ålder. Han blev 10 år och gick med honan innan parning och hela tiden fram till han dog. Jag brukar säga att "papparollen blev för slitsam", eftersom killen somnade in med honan och valparna hos sig.

/Ammi

JossanH
0

#11 fler såna historier!! Jag blir så deppad annars! Tänk att dexter ska bli 12 år.. Minst! =)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Guteillern
0

#12 Är Dexter SÅ till åren kommen! hmm…minst??? Vilken kille, vi bockar för honom. :-)

Roxanne
0

ååg vad gullit… (kan man säga så?)

JossanH
0

#13 Dexter är bara 3,5 än… men matte har bestämt att han ska bli minst 12 sååå… Eller ja, hoppas kan man ju… =) han är ju min "förstfödda" älskling!!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Roxanne
0

#1 bra där johannah :) blodprovs tanken va på semester :P

Guteillern
0

#15 Då håller vi tummarna för att matte är synsk och Dexter har ett långt illerliv framför sig! :-) Ammi