Iller iFokus

Iller

Etiketterskötselbeteendeuppfostran
Läst 494 ggr
tortoise
0

flytt och nya kompisar

tänkte bara fråga..Jag ska snart flytta ut till en lägenhet på en bondgård med Love och Alice. Både min ena granne och min hyresvärd har hundar och katter. Hur gör jag bäst när hundarna och katterna och Love och Alice ska träffas? Någon med erfarenhet? Love är hysteriskt rädd för katter- något som kommit på senare tid. Varken han eller Alice bryr sig om hundar när vi är ute och går fast vi brukar ju inte gå fram och nosa på dem..

klarsferrets
0

att dom får i början träffas med galler emalan sig eller att du tar en o en för att bara hälsa lite försiktigt.

Allt är så indviduellt från djur till djur så man kan inte säga vilket som är bäst utan man får helt enkelt testa sig fram.

Själv hadde jag nog gjort som så att jag tagit en o en lättare att hålla koll vad som händer om man blir tvungen att gripa in eller att man har illarana i en hage ute och står i gemte medan hundrana o katterna är uteanför .

Och sedan får man helt enkelt hålla tumen att att det går bra.

Men det hoppas jag att det gör för din del.

Ett stort grattis till det nya boende då kan vi se fram emot en iller träff snart då Hihih

Där vi kan vara ute och mysa med de små

Faxlin
0

Grattis till nya boendet. Jag hade gjort som klarsferrets tipsar om. Haft galler emellan. Suttit i hagen ihop med illern och sedan låtit dem hälsa genom gallret liksom.
Det gör det lite säkrare i alla fall.
sedan är det ett måste att de träffas om de inte fungerar? Hade också tagit en och en till att börja med. Och tagit det jättelungt. Kanske haft illern i hagen medans hund och katt ären bit bort. Så får alla djur lära sig att se varandra på håll först. Sedan ta lite filtar från respektive djur och lägg in till de andra så de vänjer sig med lukten. Alltså låt katten och hunden få en illerfilt var och illrarna få en katt och en hundfilt. Så lär de sig känna igen doften på ett sätt som inte är hotande.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tortoise
0

Tack för tipsen! Vi får pröva oss fram! Det är inte nödvändigt att de måste träffas, men vi kommer ju att bo på samma gård, och när jag kollade på lägenheten så smög det med en liten Oscar in (katt), så det blir nog lite jobb att lyfta ut diverse katter i början..! Det ska bli jätteroligt att flytta och få bo hos en hyresvärd som tycker om illrar! Givetvis kommer det att bli en illerträff i vår/sommar då vi måste inviga altanen och kaffemaskinen som finns i köket. Lägenheten är på 65 kvm så det finns gott om plats för alla illerkompisar att komma och hälsa på! Jag är så glad att jag hittade den så snabbt, för jag skulle vägra omplacera Love och alice, jag hade flyttat med dem till närmsta skjul om det hade varit vår enda chans! Nu får jag hjälp att flyttpacka…en sak i flyttkartongen, en iller i, en iller ur igen och så nästa i…Ska nog kolla alla flyttkartonger en extra gång så att ingen innehåller levande innehåll..!

klarsferrets
0

Det ser vi fram emot att få komma till en iller träff hos dig ,

Att packa med illrar vet vi att det inte är lätt hihi dom små hjälper gärna till och oftast bliur det fel heheh vi plokar i o dom plokar ur eller så går dom o sover i en kartong .

HannaM
0

#3 hojta i tid så ska jag försöka befinna mig i rätt ände av sverige=)

tortoise
0

#5 Självklart! och om du behöver sova över så är det bara att säga till!

HannaM
0

#6 tackar för erbjudandet… jag ska i alla fall komma utan illrar till alla träffar i framtiden=p elliott avskyr illrar, alinda är livrädd för dom, meja är rädd för folk och belsebub och valle spöar allt som rör sig alternativt får spö själva=)