Iller tillbehör.
Jag tycker att det är jätte roligt att det finns såna som syr själva och säljer illertillbehör. Det blir så personligt Är jätte roligt att gå omkring på utställningar och kika på allas olika inredning.
Jag tycker också att det är jätte roligt att AMHS har så mycket saker i sitt sortiment och framför allt vilken service! Man får det mesta man vill ha och inte blir dom sura fast man ändrar sig 20 gånger. Anders och Nettan är alltid lika glada! Och så finns det ju också andra illersaks återförsäljare i Sverige som t.ex. Illercafé och Hagsätra Zoo. Alla med bra service!
Något som jag reagerade på IT var att det var flera som sålde samma saker som AMHS. Jag tycker att det skulle vara roligt om det fanns olika sortiment med illersaker. Finns det inte flera än samma som AMHS har? Skulle ju vara jätte bra om det fanns olika sortiment med helt olika grejer som man kan handla av. Är det ingan annan än jag som funderat över det här?
Skulle ju t.ex. Vara jätte roligt om det fanns en återförsäljare med Ferre couture grejer :)

instämmer helt, jag avgudar amhs men det vore roligt med andra nya saker med. lite mer personligare. iofs så har jag ju världens bästa mamma som både stickar o syr grejjer o eftersom hon andvänder roxxy som model så får hon alltid ett plagg eller en hängmatta eller liknande som tack men endå =P

Framförallt tror jag att man skulle handla mer av flera olika då. Som det är idag så handlar man det man ska av samma person liksom. Som jag, jag håller mig till Amhs när det gäller iller produkter. Ja, sedan handlar man av de som tillverkar saker själv också så klart.
Fast på IT, var det ändå lite skojigt med de selar som en av de norska hade gjort. Någon som såg dem? Ja mer än Crystals husse och matte då som visade upp en fin Crystal som fått cristaller. ;-)
Kanske skulle de kunna visa ett foto på henne med sitt nya svarta sele.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jo jag såg dom, dom var jätte fina. Men det är ju också hantverk och sånt är alltid roligt att köpa. Tex. Norgebornas hänmattor och vad dom nu sålde och så ska vi inte glömma Johannah och Paulas otroligt populära sovkorgar i fleece.
Men annars så håller jag mig också till AMHS.

Ja och så de här nya sackosäckarna. De som var med små kulor i. ;-) Lite häftigt. ;-)
Audiatur et altera pars

Dom har jag missat.

Ohh, Charlotte vann en sådan på lotteriet. Så jag bytte till mig den mot en glasskål. ;-)
Annars stod de vid dörren ut mot framsidan och sålde sådana. Kommer inte ihåg vem det var som sålde dom. Jag har ju guldfisk minne vet du ;-)
Audiatur et altera pars
Jag känner mig lite träffad av det ditt första inlägg, Em……
Flera av mina grejer är likadana som AMHS och är från början inköpte från samma ställen som hennes men jag har gått via en grossist här i Sverige. Anette påpekade detta för mig på utställningen men jag handlar inte från denna grossist längre men har några av produkterna kvar.
Jag har hittat andra ställen och tar in det mina kunder vill ha ……och försöker hålla ett bra pris. Är det fel?
Mvh
Liselott
zoobutiq
Men, är ni alldeles, alldeles säkra på att det var AHMS som var den allra, allra första som köpte in från den leverantören? Eller kan det ha varit nån annan? Och hur många leverantörer av illerprylar finns det i Sverige? Kan inte AHMS ändra sitt sortiment då, om det är besvärligt att samma saker finns annanstans också?
Sen är det det här med priserna, många av prylarna finns ju att köpa billigare annanstans än på AHMS o jag har i alla fall inte så mycket pengar att jag kan slänga omkring med dom hur som helst, så jag tittar alltid på priserna också och vägrar att kompisköpa. Många av sakerna som AHMS har finns ju faktiskt att köpa billigare på t ex Hagsätra Zoo

#7: Personligen var det i alla fall inte riktat till dig som kritik. Ledsen om du tog det så. Utan om man kollar på IT var det ju fler än du som hade bord förutom AMhs. vi hade ju de i hörnet bredvid dig också. Kommer som sagt var inte ihåg mycket därifrån deras bord.
Sedan väljer jag att köpa av Amhs för att jag är nöjd med den service jag får. Då jag började handla där redan när hon startade och aldrig blivit besviken har jag liksom aldrig behövt byta ställe utan stannar självklart kvar där jag får ett personligt och trevligt bemötande. jag har aldrig handlat av dig och kan således inte säga något om hur du behandlar dina kunder eller om dina produkter. I denna tråd så hängde jag bara på -eM-s spånadne i utbud av saker. Inte då riktat gentemot dig som personlig kritik.
Ber om ursäkt om du tog det så.
Audiatur et altera pars

Men Liselott du har ju mycket som inte AMHS har också det är jätte bra! Tex dina hänmattor i flera våningar dom har jag inte sett på AMHS och sen finns det mycket mer som du inte har lika så ta inte åt dig allt för mycket!

Jag är så besviken på mig själv! Jag hade så många planer på att titta på allt som såldes. Men sen kom John Blund och kastade en säck sand i mina ögon och jag somnade. Sedan var det lotteridragning och prisutdelning. Sedan packades det ihop.
Jag kom hem med en säck vitalin och en hängmatta som Malin sytt åt mig. Sedan alla lotterivinster och prisutdelningsgrejer. Men jag glömde totalt bort alla försäljningsbord. Jag var nog ganska så trött trots allt. Ja, jag, tur att det är VI snart.
#8 Kan inte AHMS ändra sitt sortiment då, om det är besvärligt att samma saker finns annanstans också? tror nog du har missförstått det här lite… Det är ingen här som säger "byt för AMHS är ensammen om rättigheterna att beställa från den grossisten" utan vi tipsar mer dom andra butikerna så att utbudet ökar och då även försäljningen. och AMHS är väl största illerbutiken i sverige va? Köp dina grejer vart du vill, jag köper dom grejer jag vill HA och finns samma saker hos AMHS eller en anna butik så väljer jag AMHS då jag vet att jag kan lite på dom och dom är alltid noggranna med att ringa kunden för att bekräfta att beställningen är rätt!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Tack Jossan, kunde inte svarat bättre själv!
Faktiskt så står det ju i det första inlägget att inte alla köper in av samma som AMHS. Och det låter ju som att AHMS ska ha ensamrätt och alla andra byta leverantör. Kan ingen tipsa AHMS då om att byta leverantör, då har inte alla samma sortiment.
Men jag tittar mest på priset och hur snabbt jag kan få mina varor. AHMS är ändå dyra och jag har inte pengar nog att alltid köpa allt jag vill HA även om jag skulle vilja. De pengar jag sparar in på att köpa från andra kan jag spara till min illers lilla sparkonto som är till för oförutsedda utgifter och det tycker jag är viktigare än att köpa från en viss butik.
Leveranstiden måste ju också bli längre än vanligt om försäljaren först måste ringa upp alla som beställt nånting. Själv uppskattar jag att få leveransen istället för att vänta på ett samtal från en försäljare och sen vänta på leveransen
Och jag har alltid kunnat lita på dom jag köpt av, speciellt när jag köpt i butik utan att behöva betala överpriser.
Men har man pengar till allt man vill HA, så har man ju också råd att köpa där man vill, nu har inte jag det, tyvärr.

Fast såå mycket dyrare är det inte på AMHS. Och jag måste säga att jag som bor i samma stad som Anette har det kanske lite lättare. För innan jag fick hem prada så ville jag köpa mig ett startpaket med de allra viktigaste sakerna, så som mat och liknande. Fick nummret av Sara och det var bara och ringa. Anette var hur trevlig som helst och jag fick komma hem till henne och handla. Fast det blir ju mer än att bara handla, man kan fråga henne saker om man undrar över något och bara allmänt prata illrar. Så jag kan nog tänka mig att många köper av AMHS just för det där lilla extra personliga som man kanske inte får från andra (det vet jag dock inget om, bara tror)…Sen att hon ringer upp för att dubbelchecka ser jag bara som positivt. Det finns ju dom som råkat ut för otrevligheter när de kanske beställt nått från en annan sida (behöver inte vara illerrelaterat) så för att öka säkerheten så är det ju jättesnällt av AMHS. Men samtidigt är det bra att utbudet ökar, för det behövs ett ökat utbud i HELA sverige och det ska man stödja så pass gott man kan!

Nollan: Tar det länge för dom att ringa? När jag skickade in min beställning så ringde dom samma dag. Så jag vet inte vad du pratar om.
Och jag har aldrig sagt att ingen får ha samma saker som AMHS. Jag sa att jag personligen skulle tycka det var roligare om andra kunde ha olika sortiment. Hur roligt är det om alla har samma? Dessutom så tror jag att AMHS har det största sortimentet från den återförsäljaren så varför skulle dom byta. Och varför ska någon byta över huvudtaget?!? Ett tips var att någon skulle ta in av ett annat sortiment. Och precis som Holtz säger så är det inte så mycket dyrare på AMHS och att man kanske väljer ett dyrare pris och får en väldigt bra service. Och nu säger jag inte att det inte är bra service på dom andra ställerna, för jag har både beställt från t.ex. Hagsätra och Illercafé (som det var på den tiden) och jag har alltid fått bra service.
Tänk att en liten fråga och ett undrande kan tolkas så negativt.
Även det här är ju ett känsligt ämne som det visst har varit en del "tjafs" om tidigare. Har bl.a. hört att vissa inte tycker att man ska ha mer än en illerbutik, pga konkurransen.
Jag tror att de flesta som säljer illertillbehör gör sitt bästa för att få in "originella" saker som inte andra har. Men bara för att AMHS var "först" som illerbutik betyder väl inte det att de har ensamrätt på alla saker i sin butik och att alla ska rätta sig efter dem? Det är nog inte det alla menar här, men ibland hör man en del undertoner av det. Och faktiskt så har jag hört ett par personer säga det rätt ut. Jag menar, vad jobbigt det vore om alla djuraffärer i Sverige bara skulle ha saker som andra inte har. Vad jobbigt det skulle bli om man skulle behöva åka flera mil för att få tag på en sak för att det bara är ett ställe som får ha den!
Jag för min del köper de saker jag vill ha av de som har sakerna och har bäst pris. :) Drar mig en del för att beställa då frakten ofta brukar bli ganska dyr, så jag köper oftast på utställningar och vid andra tillfällen där de går.
Och ja Viking Ilder produkter har verkligen suveräna grejer! Kommer alltid därifrån med massa härliga saker. :) Där kan man snacka originella grejer!

startades inte denna tråden för att få reda på vart man kan hitta iller tillbehör? Trodde det var därför, och inte om AMHS ska byta leverantör eller inte eller något annat. Ahms illertorg är ett ställe att handla grejjer för, sen finns det illercaféts show (kommer inte ihåg vad den heter om den heter något annat) och sedan finns det andra ställen, varför inte bara tipsa om dom som säljer illersaker istället för att börja tjafsa om vem som ska/ska inte byta grosist och liknande, det var ju faktiskt det som tråden handlade om ifrån början. eller har jag fel?

zoobutiq? där handlade iallafall jag. jättebra och snabbt fick man sina saker =)
golf.ifokus.se

Jag tror du har delvis rätt. det var nog menat från början att bara prata om det utbud av saker som finns för våra pälsar, sedan urartade det i någon hysterisk reklamkampanj eller något i den stilen. ;-)
Jaja, jag ser i alla fall fram emot ett större utbud av grejer, oavsett vart de behagar dyka upp :-)
Audiatur et altera pars

Ja jag tycker oxå att de borde finnas mera iller butiqer. De är ju bättre om det bli flera. På så vis kan de ju bli lägre pricesr oxå. Men de kanske tar nått år till och sedan är det igång?? Djuraffärerna kanske skulle börja sälja iller saker??

Haha, ja det gick och plev helt patetiskt det här. Så vi kan ju börja om tycker jag. Åsa kan inte du ta bort dom onödiga inläggen så omformulerar jag mig lite..

Känns lite fel att plocka bort en massa inlägg. I det längsta avstår jag från det. Men vi kan väl starta om i alla fall ;-)
Audiatur et altera pars

Okej, jag ändrade ivf på första inlägget..

#6 det är Susan i uppsala som säljer dom dom är jätte fina hon finns här på forumet oxå .
#1 tack lilla gumman det värmer.

Aha, har ingen någon bild att visa på dom?

Ja, om ingen annan har bild så kan jag fota min i morgon. Orkar inte nu. Måste snart gå och bädda ner mig igen. Febern mådde inte bra av att hänga på ungarnas skola i dag.
Audiatur et altera pars
Tack Johannah! Jag började känna mig lite ensam, det är väl ingen annan som vågar kritisera, utan alla sjunger med i hyllningskören.
Och att ta bort "onödiga" inlägg är ju ett bra sätt att tysta eventuell kritik, i alla fall så syns den inte. Jag trodde verkligen att man på ett offentligt forum fick ha egna tankar och åsikter och att man inte förväntades bara jama med den sången som "vissa" bestämt. Men jag tackar för mig nu på detta forum och drar vidare nånstans där det finns vuxet folk så blir ingen besvärad.

#28: Nu får du gärna förklara dig. Jag tyckte jag var tydlig med att jag inte ville plocka bort något. Har heller inte gjort det. Så vad är det som gör att du känner att du inte får ha dina egna tankar och åsikter.
Men visst, du gör som du vill. Ingen tvingar någon att vara medlem här inne, det är helt och hållet frivilligt.
Har annars sett många ställen där vi inte följer varken samma åsikter eller värderingar. Utan diskuterar på ett vuxet sätt om sakerna. Men som sagt var alla följer sina egna önskningar. Och självklart ska alla göra som de själva vill.
Audiatur et altera pars
Nollan: Ja visst är vi med andra åsikter besvärande. ;) Men näää, stick inte härifrån. Stanna kvar och stå på dig själv! Att vara av en annan åsikt än någon annan är helt naturligt, och vad vore väl en diskussion utan olika åsikter och uppfattningar? Inte mycket värd. Och så vill man ju inte ha det! Hur ska man då kunna utvecklas och lära sig?
Fast ja, ibland känns det som att man ska vara en riktig "ja-sägare" för att bli omtyckt (eller inte illa omtyckt) på forum. Men det är bara av såna där puckon som inte kan respektera andras åsikter. Strunta i dem! Jag själv struntar i folk som inte kan ha respekt för andras åsikter, folk som blir sura och griniga när man inte bara håller med. Jag säger vad jag tycker i alla fall. Hurra för givande diskussioner med många olika åsikter!
Hej
För att göra debatten ännu hetare så vill jag lägga mig i. Det är ändå mitt företag ni diskuterar.
Jag vill poängtera att jag inte på något sätt har ensamrätt till "illermarknaden". Det står var och en fritt att starta företag.
Jag ser det som så att varje gång en kund handlar så är han/hon tvungen att göra ett aktivt val. Varje kund är unik och gör val som passar denne bäst. Vissa kunder ser till priset, för andra är det viktigt med service, för någon är det viktigt med närhet. Jag försöker att se till att det finns något för alla.
#7 Nej, Liselott, det är inte fel gjort av dig att hålla andra priser. Vi vet båda att vi tar produkterna från olika håll. 
#14. Jag ringer upp mina kunder första gången dom beställer bara för att vara säker på att dom har beställt rätt och ifall det är något dom undrar över. Jag har även regeln att alltid ringa upp samma dag som beställningen läggs. Det är inte alltid jag lyckas, men senast dagen efter. Sedan har vi den regel att alla fakturor betalas iförväg då jag har förlorat en massa varor som jag inte har fått betalt för. Så fort jag ser att betalningen kommit in på företagskontot så skickas beställningen. Så är du som kund snabb med betalning så är jag snabb att skicka beställningen. Sedan har vi Posten att ta hänsyn till också. Dom har ju vissa bestämmelser som jag inte kan råda över.
#28 Åsa som är moderator tar inte bort onödiga inlägg i första taget. Den känsla jag alltid haft är att här är det högt i tak när vi alla diskuterar något. Jag tycker det bra att alla får en chans att säga sin mening och håller alla med så förs ju inte dialogen framåt, vilket jag tror att alla vill. Så jag hoppas du stannar kvar och ger det hela en chans till.
#30 Jag håller med dig i din sista mening. "Hurra för givande diskussioner med många olika åsikter". Och hurra för er alla som står för vad ni säger/skriver.
#17 Vad vissa personer säger om min butik får dom själva stå till svars för. Det är något jag inte kan ta ansvar för, eller hur?
Nu hoppas jag att jag har klargjort en gång för alla att jag inte på något sätt har ensamrätt
Med vänliga hälsningar Anette, AMHS Illertorg
Ps Jag tror också att "illermarknaden" klarar av både mig och Liselott, eller hur, Liselott
? Ds.
Ps Det är ju fortafarande fri konkurens, så upp till bevis nu om det fler som är inne på att starta eget
Ds
Hillbiörns illrar finns på Facebook.
"#17 Vad vissa personer säger om min butik får dom själva stå till svars för. Det är något jag inte kan ta ansvar för, eller hur?"
Är det följande jag skrev som du syftar på?
"Men bara för att AMHS var "först" som illerbutik betyder väl inte det att de har ensamrätt på alla saker i sin butik och att alla ska rätta sig efter dem? Det är nog inte det alla menar här, men ibland hör man en del undertoner av det. Och faktiskt så har jag hört ett par personer säga det rätt ut."
Jag skrev väl inte att du ska ta ansvar för det?
De meningarna handlar ju om vad andra sagt och menar, inte ett ord om vad du som har AMHS ska göra åt det. Eller hur?
#32 Då var det jag som missuppfattade det hela. Förlåt, det var inte meningen. Anette
Hillbiörns illrar finns på Facebook.

Nummer 1: Förlåt för att jag bad Åsa redera inläggen. Förlåt för att jag överhuvudtaget ville höra andras åsikt och för den delen så var det över huvudtaget inte det här jag ville uppnå med mitt inlägg.
Nummer 2: Det var ingen annan än självaste Nollan som började diskussionen om att AMHS inte har ensam rätt och varför dom inte kan byta sortiment osv. Har någon ens bett någon byta sortiment? Och det är väl självklart att AMHS inte har ensamrätt på sina saker! Det fattar väl vem som helst!
Den här tråden var inte riktad mot någon, den var helt enkelt ett konstaterande och jag ville bolla ideer med folk, men tydligen finns det personer som bara ser allt negativt i allting och tar åt sig direkt. Man kan undra vad dett kan bero på?
Tycker att det är fegt att börja tjaffsa och sen dra sig ur och dessutom inte kunna svara på min fråga jag ställde.
Tycker det här har gått till överdrift helt och hållet. Var verkligen inte det här jag ville uppnå med tråden. Förlåt för att jag uttryckte mig fel, var inte meningen att klanka ner på någon.

Det är det här jag hatar med illervärlden, man kan inte säga någonting utan att någon tar åt sig och det blir ett himla liv. Snart orkar man inte mer.
Tack ivf Nettan för bra service, tycker man alltid blir så välbemött av er och därför väljer jag att handla. Bra marknadsföring av ett litet företag och ni är alltid lika tålmodiga!

Och domiino #18 Du verkar ha förstått precis det jag ville. Tack.
-eM- Jag kan faktiskt hålla med Nollan lite här. I ditt första inlägg, innan du redigerade det, hade du skrivit något i stil med att "Kan inte andra ta in andra saker än det AMHS har?" Jag håller faktiskt med om att det lät lite som att alla andra som säljer illerprylar skulle rätta sig efter AMHS och vad de har i sitt sortiment. Det var som att du riktade ditt inlägg till alla andra som säljer illerprylar, men inte till AMHS. Nu har du ju skrivit att det inte var så du menade, men jag vill ändå berätta hur det kan ha tolkats. Missförstånd uppstår så lätt.
Som sagt så är mycket inom djurvärldarna känsliga ämnen, så det är väldigt lätt att råka trampa någon på tårna.

#36 ingen fara, jag försökte bara förklara så gott jag kunde =P (ibland har jag mina ljusa stunder)
#37 Precis vad jag reagerade på
#34 Du anklagar mig för att vara feg. Vad är då att skriva "Det var ingen annan än självaste Nollan som började diskussionen om att AMHS inte har ensam rätt och varför dom inte kan byta sortiment osv. Har någon ens bett någon byta sortiment? " efter att man själv varit och redigerat sitt eget ursprungliga inlägg så att det inte längre syns att man själv faktiskt varit den som tog upp frågan först.
Och till sajtvärden, hur går det ihop med era skrivregler att kalla folk för fega och att anklaga folk för något som man själv gjort? Nog för att jag ganska tidigt kom på att medelåldern var väldigt låg på det här forumet, men det här är ju löjligt.
#31 Ta inte min kritik som kritik mot din butik, det är anhängarnas tvivelaktiga PR-metoder som jag vänder mig mot. Det enda de tyvärr lyckats med den här gången är att det inte finns en enda chans att jag någonsin kommer att köpa något från ahms eller rekommendera den butiken

Men Nollan, nu dömer du ju ut AMHS-illertorg pga vad andra säger. Är det verkligen rätt tänkande? Om jag klagar på att ICA har pasta precis som COOP har..slutar du handla på ICA då?
Jag tycker det är superkul att privatpersoner syr/fixar saker att sälja och att det finns fler illerbutiker att välja mellan. Konkurrens är främjande för handeln och främst för oss shoppare!
Man handlar väl där man vill och som har det som man är ute efter just då? Som det låter på några av er (inte riktat till någon speciell) så "väljer man sida" när man handlar av just ett ställe. Kom igen!!! Riktigt omoget och fjantigt.
Exempel på skapande människor som finns här på forumet: Tessa syr sovpåsar m.m. med personligt brodyr på. Tottsigirl säljer tuffa illertält. Åsa F graverar på saker i glas.
Det finns säkert fler som knåpar med hantverk men det var dessa jag kom att tänka på nu som inte redan finns med i tråden.
På Skaraborgsillerns träffar så finns det också saker (knappar, illerkläder, hantverk m.m.) att köpa, vinsten går till föreningens aktiviteter.
Sara

Som jag sagt tidigare försökte vi redan tidigt i denna tråden att förklara att det misstolkats vad som menades med första inlägget. Att saker kan misstolkas på ett forum är inget konstigt. Alla uppfattar inte det skrivna ordet på samma sätt. Alltså lätt hänt att det blir misstolkningar.
Nu tycker jag att det har förklarats och stötts och blötts i det oändliga i denna fråga. Men det står ännu en massa saker som inte alls handlar om det som det var menat att handla om.
Nämligen att vi kulle vilja se ett bredare utbud hos de olika affärerna oavsett vad affären heter och vart man själv väljer att handla.
Med det inte sagt att man inte får ha samma varor. som Nettan själv skrev, finns kunder så fler företag kan ha iller saker. Och det är det vi alla vill. Ha fler illersaker att handla.
Är det fel att vilja ha större utbud? Fler affärer ger större utbud oftas. Inget om vilken affär som är bäst. Utan fler saker. en vanlig enkel önskning som man kan ha. Själv skulle jag vilja ha Sveriges motsvarighet till coutour. Så man slipper den frakten därifrån. Jaja, en dröm, men vem kan hindra en från att drömma.
Nu vill jag att alla städar sig här inne och beter sig som folk emot varandra. Vilka ni är borde ni veta om inte annat. Läs era inlägg igen, och med lite självkritik denna gång.
Mvh ÅsaF sajtvärd
Audiatur et altera pars