Iller iFokus

Iller

Etiketterfodergodis
Läst 1613 ggr
Munken
2009-01-20 18:45
0

Iller foder

Hej Hopp!

Är det någon som bor i Västerås eller som har koll på den staden och vart man kan få tag på illerfoder?

Har innan handlat på Hundman som har tagit in illerfoder från USA(kommer inte ihåg namnet) men som har fungerat jätte bra för mina illrar) det finns nu inte längre och så var jag tvungen att akut köpa något annat och det enda som jag då kunde hitta var ferrret complete, den grå påsen, som jag nu har förstått inte ska vara bra, men är det någon som vet vart man kan köpa mat som är bra?

Aviendha
2009-01-20 18:53
0

Vitalin finns på www.hungryferrets.se och www.amhs-illertorg.se. Ferret Complete, James wellbeloved (grön påse) finns på hagsätra zoo, minns inte adressen nu, men det går enkelt att hitta antar jag.

mandariiin
2009-01-20 18:54
0

kik apå djur magasinet på hälla. annars så finns djur affären på erikslund, tror den heter hundman.

det är nog lättast att hitta Orijen (kattfodret) i västerås än riktig iller mat. jag har själv kikat efter det när jag bodde där, men började sen med Orijen.

Madde
2009-01-20 19:03
0

Jag är ett av Hungryferrets lager och jag finns i Örebro. Det ligger 10 mil från västerås.

www.hungryferrets.se

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Faxlin
2009-01-20 19:26
0

Sedan har du foderbilen. De levererar foder hem. Har inte varit in på deras sida på ett tag. Men de har sålt ANF illermat där. Så du kan alltid höra med dem om de har fodret eller kan ta in det åt dig. Tycker de har bra service av vad jag läst.

http://www.foderbilen.se/

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Munken
2009-01-20 20:24
0

#2 vart kan ja hitta Orijen då?

Norrskenets
2009-01-20 21:54
0

#5 Jag köper mitt Orijen på djurmagazinet=) hör med olika djuraffärer i närheten så kanske dom har eller kan ta hem åt dig=)

Munken
2009-01-20 23:14
0

vilket Orijen är det man ska köpa finns ju en massa olika sorter tycker att alla innehåller frukt och grönsaker, vilken tog du?

mandariiin
2009-01-21 00:04
0

jag köper en påse som är svart och gul/orange. tror det endast finns en sort för katter….

kika på orijen.se där står det att denna mat säljs på hundman, vid erikslund. (hallsta gårdsgata 12)

Norrskenets
2009-01-21 10:17
0

#7 som mandariiin skrev. det är Orijen kattfoder som gäller, det innehåller även taurin om ja inte minns fel nu och det är väldigt bra.

Munken
2009-01-21 16:08
0

men när jag läser på deras sida så står det att det även innehåller frukt och grönsaker och det är väl inget som är bra för illrarna?

det vill vi väl inte ha i deras mat?

Norrskenets
2009-01-21 21:34
0

#10 Då kan det inte va samma.=s

mandariiin
2009-01-21 22:32
0

hämtat från orijen.se

Orijen Cat - biologisk anpassat för alla åldrar och raser

I naturen är alla katter köttätare, de har ett biologiskt behov av en kost med mycket protein och rik variation av köttråvaror, utan kolhydrater från spannmål.

Tillverkat med mest möjliga mängd färsk, spannmålsuppfödd kyckling och kalkon, färska hela ägg och viltfångad fisk. ORIJEN Cat är fyllt av proteinrikt kött (min 75%) som ger en biologisk anpassad diet, inget av det spannmål och kolhydrater som är olämpligt för din katt.

ORIJEN innehåller en stor variation av frukt och grönsaker såsom sötpotatis och potatis (russet), svarta vinbär och solros från gårdar, äpplen och tranbär från fruktträdgårdar och alger skördade på Stilla Havets tidvattensstränder.

Vildfångad kanadasik och lax (Chinook) ger en rik källa av färsk oprocessad Omega-3 essentiell fettsyra (såsom DHA och EPA) för att ge smidig hud och glänsande päls, din katts yttre symbol för hälsa och vitalitet.

Katter har en instinktiv förmåga att plocka ut och äta de grässorter och örter som ger dem livskraft. För att öka upptag och ge maximal hälsa innehåller ORIJEN örter såsom psyllium, cikoria, maskros, myntablad; samtliga efterliknar den naturliga dieten, ger näring och stöttar matsmältningssystemet, stärker levern och kontrollerar insulinnivån.

Munken
2009-01-21 22:34
0

Så här står det på deras hemsida, har jag valt rätt sort, det fanns bara en för katter

Orijen Cat - biologisk anpassat för alla åldrar och raser

I naturen är alla katter köttätare, de har ett biologiskt behov av en kost med mycket protein och rik variation av köttråvaror, utan kolhydrater från spannmål.

Tillverkat med mest möjliga mängd färsk, spannmålsuppfödd kyckling och kalkon, färska hela ägg och viltfångad fisk. ORIJEN Cat är fyllt av proteinrikt kött (min 75%) som ger en biologisk anpassad diet, inget av det spannmål och kolhydrater som är olämpligt för din katt.

ORIJEN innehåller en stor variation av frukt och grönsaker såsom sötpotatis och potatis (russet), svarta vinbär och solros från gårdar, äpplen och tranbär från fruktträdgårdar och alger skördade på Stilla Havets tidvattensstränder.

Vildfångad kanadasik och lax (Chinook) ger en rik källa av färsk oprocessad Omega-3 essentiell fettsyra (såsom DHA och EPA) för att ge smidig hud och glänsande päls, din katts yttre symbol för hälsa och vitalitet.

Katter har en instinktiv förmåga att plocka ut och äta de grässorter och örter som ger dem livskraft. För att öka upptag och ge maximal hälsa innehåller ORIJEN örter såsom psyllium, cikoria, maskros, myntablad; samtliga efterliknar den naturliga dieten, ger näring och stöttar matsmältningssystemet, stärker levern och kontrollerar insulinnivån.

Läs vår innehållsförteckning och vi tror du kommer att hålla med oss om att ORIJEN är en naturlig och smaklig väg att försäkra sig om hälsa och vitalitet hos din katt eller kattunge, oavsett ålder och

Munken
2009-01-21 22:35
0

#12 ja det innehåller ju både frukt och grönsaker så är det vekrligen bra?

Munken
2009-01-21 22:36
0

ja hittar heller inget som heter taurin

Aviendha
2009-01-21 22:37
0

#11 På min påse Orijen (som blivit kvar av någon anledning utan att ätas av) står det stort på framsidan att 25% är frukter, vetetabilier osv. 75% ska vara proteiner. Kan läsa noggrannare om du vill, ögnade bara nu =)

Munken
2009-01-21 23:02
0

ja och hur kan det nu vara bra som alla säger?

mandariiin
2009-01-21 23:34
0

jag läste innehållsförteckningen för bara några dagar sen, och då stod det taurin. så om du inte hittar det så vet jag inte vart du läser….Tungan ute

Aviendha
2009-01-22 00:00
0

#18 Jo, taurin finns, men det är inte en del man stoppar in flera procent ;) det är en aminosyra som är viktig för att reglera hjärtats slag. Men det finns ju illerfoder som innehåller just taurin. Det som frågas är ju om just Orijen är ett bra foder med tanke på frukter och vegetabilierna i det.

mandariiin
2009-01-22 00:30
0

jo, jag vet att det finns i, det var #15 jag syftade på Tungan ute varav munken undrar om det verkligen är ett bra foder pga frukt och grönsaker, och att munken inte ens såg att det var taurin i maten.

jag har aldrig hört något negativs om Orijen till illrar. och jag har gett det till mina ett bra tag. de har alltid mått bra och varit pigga och friska. Lyssa hade även väldiga problem med pälsen innan jag bytte till orijen, och hon har väldigt fin och bra päls nu.

Munken
2009-01-22 16:18
0

jag kanske är helt seg i roten, men jag hittar inget taurin och så här står det på innehållsförteckningen på deras hemsida, kan någon visa mig taurinet?

Orijen Cat - ingredienser

Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis (russet), färsk urbenad kanadasik, kycklingfett (bevarat med blandade tocoferoler en naturlig källa till E-vitamin), sötpotatis, färska hela ägg, färsk urbenad kalkon, laxmjöl, lax och ansjovisolja, färsk urbenad lax, naturlig kycklingsmak-sättning, solrosolja, soltorkad alfalfa, torkad brun tång, morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplen, psyllium, rödalg, cikoriarot, lakritsrot, gurkmeja, bockhornsklöver, glukosmin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkål, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitamintillskott (vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar) tarmbakterier (torkad Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium jästprodukt)

**Vitaminer
**Blandade tokoferoler 450 IE (E-vitaminkälla), vitamin A 34K IE, vitamin D3 2.3K IE, niacin 235 mg, riboflavin 46 mg, tiamin 55 mg, vitamin K 2.3 mg, vitamin B12 0.400 mg, folsyra 3.4 mg, biotin 0.7 mg, pyrodoxine 32 mg (vitamin B6), choline 37 mg, askorbinsyra 70 mg.

**Spårämnen
**Järn 290 mg, zink 210 mg, selen 0.4 mg, magnesium 24 mg, koppar 29 mg.

Konserveringsmedel
Askorbinsyra och vitamin E.

mandariiin
2009-01-22 19:22
0

om du kikar på påsen (okay, köp den och testa, så kan du kika på påsen. förstår att det är svårt innan man köper en.) längst upp till höger på baksidan står det en ruta

GUARANTIEED ANALYSIS

Crude protein 45.0%

Crude fat 20.0%

och bla bla bla… massa saker….

sen står det

Taurin (min.) 0,25%

Denna kommentar har tagits bort.
Munken
2009-01-22 21:04
0

nu såg jag, tack så hemskt mycket för alla svar, har nu köpt det och hoppas att det ska vara bra