stor bur
hur bygger man en stor bur till min iller
jag vågar nt ha han löss nu i början medan jag e i skolan…..jag ska skaffa mig den snart..jag har nt varit iller ägare innan så jag undrar om ni har speciela tips
// pettepisan 

Istället för att bygga en bur till din iller så tycker jag att du ska illersäkra ett rum ordentligt istället. Då kan den vara i det rummet medans du är i skolan. En iller mår inte bra i bur och enligt lagen ska buren vara 5m2 stor. Och det är ungefär samma storlek som ett rum. Och du får en gladare iller på köpet!
tack så mkt men hur iller säkrar jag rumet med viket matreal
Behövs inga material. Se till att h*n inte kan klämma sig in i olämpliga utrymmen, få i sig olämpliga saker (småsaker och giftigt), inte kan fastna, osv.
_No way! Yes way!
Förutom att vara 5kvm ska den ena sidan minst vara 5 meter, och höjden ska vara minst en meter. Det är inte litet. Som UlrikaD sade; säkra rummet och ha den lös. Säkra gör du genom att täppa till alla hål den kan ta sig in i (ex under garderober brukar finnas hål, kylskåp, diskbänkar, soffor mm) och ta undan skaer den kan klättra på för att komma upp på bord och blombrädor. Inga blomkrukor på golvet om du inte gillar jordbad ;)
Inga småsaker den kan tugga i sig. Inget sudd, gummihandskar, kondompaket mm som de även kan gilla att tugga på. Listan kan göras lång, men när man kommer in i det så säkrar man utan att tänka på det.
Paulina
Kryp f.ö. gärna runt på golvet för en extra koll. Jag gjorde det när jag var hemma hos en vän som försäkrat mig om att hon hade "säkrat" allt. Låg med huvudet på golvet och hittade ett hål under ett skåp som var dolt för stående människor.
_No way! Yes way!
okej
jag har typ en tjog springa mellan sängen och väggen vad ska jag göra för den leder under min säng :S
ooo jag glömde jag äskar levande ljus och ha dom tända då går det ju nt om illern kommer äta dom
ooo jag glömde jag äskar levande ljus och ha dom tända då går det ju nt om illern kommer äta dom
oj
Levande ljus kan ju tända eld på illern, så dessa bör ju stå på en hylla eller liknande inte illern når när de är tända. Mina har inte intresserat sig för stearin, men det är väl inte omöjligt att de skulle kunna göra det. Illrar kan ha de mest underliga cravings ibland ;)
Paulina
Ha bara framme ljusen när de är tända eller ha de placerade så att illern inte kommer åt dem.
Angående springan så fattade jag inte helt, men om det är något du inte vill ha en iller i så får du väl täcka för den på något lämpligt sätt. Snickra för en plywoodskiva eller något?
Var även beredd på att de små liven kan få upp lådor och luckor också. Min lilla dam brukar öppna garderobsdörren och understa byrålådan (hon går bakom den och puttar ut). Så antingen får man dedikera dessa platser åt illern (min har tagit över strumpbyxelådan och sko/vinterkläderhyllan) eller illersäkra genom att sätta spärrar.
_No way! Yes way!
Slå upp plankor och allt möjligt där dom kan klämma sig in, vi hade en stor springa vid spisen, där sitter den en fet planka fast skruvad under skåpena.. inge vackert men illrarna håller sig på rätt sida iallafall.
#4 Ursäkta jag rättar dig Aviendha, men jag tror faktisk det är så att kortaste sidan på utrymmet ska vara minst 1m.
Skulle en sida vara minst 5m på en 5kvm bur så skulle man kunna göra buren 20m lång och 2,5dm bred vilket skulle kännas ganska smalt.
#13 Tack Bogey, det var precis så jag menade, men det blev tydligen väldigt fel med sifforna :S Tur att du såg det =)
Paulina