Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 578 ggr
skrollan
2009-01-19 21:03
0

Recept för ormbett

Vi ska till vetrinären imorgon med kastrering för en katt. Så då tänkte jag be om recept för om illern eller katten skulle bli ormbiten i sommar. Vad är det receptet heter? För visst är det receptbelagt, tror jag läst det någonstans.

Aviendha
2009-01-19 21:29
0

Inte en aning, men på svenskatamillerföreningens hemsida står ju att man bör ha penecillin hemma ifall man får ett huggormsbett. Var det det du tänkte på kanske?

Faxlin
2009-01-19 22:48
0

Måste be om ursäkt till alla här. Har pratat med veterinären. Och förr i tiden fick man penicilin till djuren. Idag ber man om att få kortison tabletter. Har självklart uppdaterat svenskatamillerföreningens sida med samma information.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Aviendha
2009-01-19 23:07
0

Ok, hur mycket ska man ge isf? Jag vet inte om jag behöver, men det har dykt upp rät mycket huggorm hemmaikring på senare år, mer än vad vi är vana vid, vad det nu säger om ormtäthet ;) Funkar det även på andra djur?

Faxlin
2009-01-20 01:54
0

Ja detta fungerar även på andra djur. Veterinären säger hur mycket du ska ge respektive djur beroende på art och vikt och sådant. Så man får säga vad man ska ha det till för djurarter.

Audiatur et altera pars

skrollan
2009-01-20 12:53
0

tack då ska jag be om kortison tablaetter :)

werner
2009-01-20 14:23
0

Men usch ska man oroa sig över det också.. det är inte nog med oros moment med illrarna ^^ kommer ju knappt våga sätta ned dom på backen nu..

Faxlin
2009-01-20 19:06
0

#6: Det är inget att vara orolig för egentligen. Bara man har kortison med sig. Och ja vi vet ju alla hur illrar är. De är experter på att dra in i höggräs, under stubbar och stenar. Så varför chansa och ge sig ut utan. Känns bara dumt. En billig livförsäkring. Och självklart hoppas man att man aldrig behöver använda dessa tabletter, men om de behövs, då klarar sig djuren bättre om man har tabletten med sig. Sedan är det bara att bära bebisaen till bilen och åka till närmaste veterinär.

Audiatur et altera pars

werner
2009-01-21 11:00
0

Bara en fråga ni säger att den är i tablettform, hur ska man få illern att svälja den när olyckan är framme, kanske är illern i chock, vill absolut inte sammarbeta på att svälja.. här behöver vi inte ens tvinga i dom paraffin olja men vet med mig att i tvingning är ju betydligt lättare i flytande form.

Aviendha
2009-01-21 11:22
0

#8 Ja, det lär inte vara enkelt. Bända upp käkar och trycka ner i halsen antar jag?

Faxlin
2009-01-21 14:19
0

#8: Kortisonet är i tablettform. Är man dock illerägare så kan det vara smart att krossa den mängd tablett man ska ha i illern innan och ha så man kan blanda det akut med lite vatten i en medicinspruta när man står i skogen. Därav anledningen till att jag tycker att man ska ha en liten akutväska med sig när man är ute. Jag har en magväska med akuta saker i. Det är suveränt. Inte så snyggt, men suveränt :-)

Audiatur et altera pars

werner
2009-01-21 18:52
0

#10 ärsch man behöver inte vara modern i skogen :) Smart ska leta på något att ha med mig, liten väska eller necessär som man kan ha i ryggsäcken.. Jo tänkte väll, lättare att tvinga i flytande saker ^^

Aviendha
2009-01-21 21:17
0

#11 Haha jo! När jag och killen gick de två kilometrarna till Helvetesfallet (väldigt kuperad terräng) så kom vi ikapp ett par där tjejen hade högklackat(!).

werner
2009-01-22 08:38
0

#12 va fan går man i högklackat ute i buschen för? vilka knäppisar.. iofs går jag aldrig i högklackat föredrar att ha baggyga kläder och skor som ser ut som hej kom och hjälp mig ^^ men ändå man kunde ju valt lite bättre..

Låter ju ungefär som att man skulle sätta på sig uringat minilinne och kortkort med tangan synlig ovanför med svarta silettklacks boots för att plocka svamp :S