Iller iFokus

Iller

Etikettkunskaps-trådar
Läst 840 ggr
Animalen
0

Lite Iller tankar...

Hejsan, har inte precis något för mig så jag kikade in här på iller! Jag har lite Illerfrågor som jag gärna vill ställa. Jag funderar inte precis på Att skaffa iller, men jag vill gärna veta lite om illrar :)

1. Hur gamla kan Illrar bli?

2. Hur stora/långa blir illrar?

3. Hur många valpar föds vanligtvis i en kull?

4. Hur stor ska buren vara?

5 Ska man ha dom i bur så som hamster/råtta/ mus mm, fast aktivera dom mycket ?

6. Vad kan en Iller äta?

7. Vad kostar vanligtvis en bra och frisk iller från uppfödare?

8. Vilka färger är vanligast och hur många färger finns över huvud taget?

9. Hur ofta löper honan?

10. Är illrar solitära djur?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

- Vad skulle du ha gjort om himlen lämnat dig

Animalen
0

Ojj, glömde en fråga

11. Hur mycket väger/ kan en Iller väga?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

JossanH
0

1. Hur gamla kan Illrar bli?

Vet om en iller som ägdes av en kille här inne som faktiskt blev 13 år.. Annars blir de flesta sjuka och "gamla" runt 5-8 år… Nästan alla illrar drabbas någon gång av cancer. oftast får de det när de är runt 3-4 år.

2. Hur stora/långa blir illrar?

Hur långa dom blir vet jag inte exakt- är väldigt olika. Många honor ligger mellan 500-1400g och hanarna ligger ofta mellan 1000-2200g. Skillnad på okastrerade o kastrerade och honor är i regel lite mer snipiga i ansiktet än hanarna.

3. Hur många valpar föds vanligtvis i en kull?

Hmmm… I snitt kanske 6 valpar… Vet om en kull där det föddes 14 valpar och alla överlevde. Ibland blir det få- kanske bara 2 stycken.

4. Hur stor ska buren vara?

De ska inte leva i någon bur. Ska man ha en bur bara för att hänga upp hängmattor eller göra myshörna av kan det vara vilken bur som helst- den ska alltid stå öppen. Ska man ha illern levandes i bur ska den enligt lag vara 5 kvm stor. Där får man ha upp till 5 illrar sen måste man plussa på 1 kvm per iller.

5 Ska man ha dom i bur så som hamster/råtta/ mus mm, fast aktivera dom mycket ?

Som sagt innan- Nej! En iller är som en katt eller hund. De är väldigt sociala och vill vara med så mycket de bara kan. Endel gör om ett rum i sitt hem till sin/sina illrar så att de har ett eget "krypin" där, där de har alla sina illergrejer.

6. Vad kan en Iller äta?

En iller kan i regel äta allt men bör inte göra det… ;) Du kan ge den torrfoder (det vanligaste) av bra kvalitet eller föda den på BARF.

7. Vad kostar vanligtvis en bra och frisk iller från uppfödare?

Frisk iller finns väl knappt något som heter nu för tiden.. Men en iller från en hemmauppfödare brukar ligga på runt 2500:-. Vilken uppfödare som är bra får man göra sig en egen uppfattning om..Det beror på vad man har för viktiga kriterier på sin valp. Ska den ha bästa förutsättningar för ett friskt liv kanske det är vildiller i valpen och då kanske man får prioritera bort lite av den sociala biten…

8. Vilka färger är vanligast och hur många färger finns över huvud taget?

Det finns: Viltfärgad/brun (Den vanligaste färgen. Kan variera från svart till brun/grå) Albino Silver (vit med vita o svarta täckhår som ger ett lite silvrigt intryck) DEW (vit iller med mörka ögon) Pastell (ljusbrun/kolafärgad) Sen finns ett antal olika teckningar också. Den som är den enda teckningen som illrarna döms efter på utställning i sverige är tomtetecknad. Då har illern vit haklapp och vita tassar.

Vanligast är viltfärgad.

9. Hur ofta löper honan?

Honan löper första gången innan hon fyllt 1 år. Oftast på våren. Sen löper hon tills det att hon tas ur löp. Gör man inte det kan hon drabbas av anemi och dö.. En hona som tas ur löp löper vanligen 2 ggr om året tror jag…

10. Är illrar solitära djur?

I det vilda lever de ensamma. Som tamdjur trivs de vanligen bäst tillsammans med fler illrar. har de dock bildat en tajt flock kan det vara svårt att introducera nya djur. De är mycket sociala och det kan vara svårt att ge den uppmärksamhet de kräver om dom inte har en kompis..

Hoppas du är nöjd med svaren :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Animalen
0

Jadå :) Visst är jag nöjd och jag lärde mej jättemycket av de här 11 frågorna!. Nu kom jag på en fråga 12:P

12. Man ska ju ha iller som en hund/katt, Kan man då ha Illern tsm med hundar? Alltså att Illern går lös i huset och man har en hund, kan man ha det så eller måste hunden & Illern vara för sej?

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

HannaM
0

#3 det kan funka, det kan sluta med en död iller

JossanH
0

#3 Det kan även sluta med en livrädd hund… ;)
Det är som med katt o hund- det beror ofta på individer :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Animalen
0

Okeeej, Värst vad man blev sugen på en Iller nu :P, Får nog bli när rådisarna dött "/ Har ju liksom en Illerbur till dom. Under den tiden kan jag ju lära mej en massa saker :) Jag har 2 vovvar, Gimmli Rottweiler/gråhund/Schäfer ett år gammal & Marley Dobermann/Labrador/Rottweiler 10 veckor :P

Månen frågade mig

- Varför gråter du

Jag svarade:

MissNilsson
0

Jag lät faktiskt min iller Vera o vår ena hund Sillen (tax) träffa varandra idag. Först höll jag Vera i famnen så att dom kunde nosa på varandra o jag ändå kunde resa mej upp snabbt ifall de inte skulle gå bra. Sillen tyckte att Vera var en intressant varelse men Vera däremot tappade intresset för Sillen ganska snabbt  då rummet var MKT intressantare, haha.

sen släppte jag ner henne på golvet o Sillen fortsatte nosa på henne o viftade på svansen ^^ Vera nosade lite han på benen sen sprang hon mest runder på golvet o nosade runder. så visst kan de gå bra me hund o iller! men de kan även gå illa.

HannaM
0

Att det alltid funkat mellan hund och iller är heller ingen garanti för att inget händer tyvär.

MissNilsson
0

#8 nej de e klart, man vet aldrig! de e ett ögonblicks verk

Faxlin
0

Våran Bella är ett avlidet exempel på hur det kan gå mellan hund och iller. Även om båda är otroligt van med den andra sorten och alltid fungerat ihop med den. Så kan det elt plötsligt hända något. Och så står man där och fortfarande gråter av saknad 9 månader efter en liten iller med stor personlighets hastiga död.

Jag kommer aldrig, aldrig mer att lämna två olika djurarter ensam utan att jag är i samma rum.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Levelinamin
0

Men hur tar man en hona ur löp? Det låter lite konstigt får jag säga :P

sarae
0

#11 antingen kastrerar, parar med en vasektomerad hane, parar henne med en viril hane, avbruten parning, p-spruta, p-piller- Fler än ett av nämnda sett är inte särskilt bra, men de ä iaf de alternativ som finns

Sweelin
0

#2 Jag funderade lite på ditt svar om

7. "**Frisk iller finns väl knappt något som heter nu för tiden.. "

**Finns det inte många friska illrar? :o
Och hur kommer det sej att illrar får så lätt canser? :o

Jag är okunnig och det närmaste jag har kommit en iller var när jag såg en i en väska inne på djuraffärenFlört Och en vild också! :D
Innan jag såg Iller iFokus så isste jag inte ens att man hade illrar som husdjur :S

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Aviendha
0

#13 Det som menades med det är att de allra flesta till slut får någon sjukdom (cancer). Varför? Knasig avel som inte sett till hälsan, utan för att "de är så söta"/ hade en speciell färg/form som man vill ha och då bara valde avelsdjur efter det. Väldigt enkelt förklarat.

Sweelin
0

#14 Okej, Det är synd att vissa folk bara avlar på "snyggheten"

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

Bogey
0

#15 Värt att tillägga är att de flesta uppfödare nuförtiden försöker avla på individer med längre livslängd för att försöka stärka den svenska tamillerstammen och öka illrarnas hälsa och livslängd. Det är dock inte gjort i en handvändning.

Det en sak som man kan kolla efter när man letar "seriös" uppfödare, deras långsiktiga mål med sin avel.
Sen ska ju personkemin stämma också för när du väl skaffat iller kommer du förmodligen att ha en långsiktig relation till uppfödaren och har möjlighet att ställa både möjliga och omöjliga frågor till denne, nästan alla tider på dygnet.