Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 201 ggr
fridajag
0

Vaccinering?

Hej hopp.har en fråga angående vaccinering.

Ska man vaccinera sin iller varje år eller varannat år?

Har hört att det kan bli för mycket med varje år ?

En fråga till. Har en ny liten iller, som jag har fått ta över av en sjuttonårig tjej som hade honom i tre veckor och sen inte klarade av honom. hrrm. busig men ändå charmtroll. iallafall.

de har kastrerat honom och vaccinerat honom. dock har de bara vaccineratn honom en gång, hur länge kan det gå mellan den första gången och andra sprutan när det gäller första gången (valp)?

Känns surt att vaccinera om helt….

Faxlin
0

Nu blev jag extremt förvirrad. Är han redan kastrerad? Hur gammal är han?
Vad har de vacinerat honom med första gången?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Smeagol
0

Åsa en liten fråga angående detta med vaccin. Hur vet man vad de har vaccinerat illern med??? Jag kollade igenom kvitton och vaccinations intyget men kunde inte hitta svaret någon stans?? De sa då ialf att de var illervaccin. så man får ju tro på det då??!!

Faxlin
0

Det ska stå på vacinationsintyget. På kvittot brukar det bara stå vacination men på vacinationskortet ska det stå vilket vacin som använts. Kolla igen vad som står på ditt vacinationskort. Och så kan du skvallra till mig sedan ;-)

Audiatur et altera pars

fridajag
0

hej igen.

ja han är kastrerad.'

hans historia är lite sorglig. jag vet inte hur gammal han är. jag träffade en man som hade en 17 årig dotter som hade köpt honom av en gubbe som födde upp massa illrar i burar. Hon hade honom i tre veckor sen ville hon inte ha honom mer, så hennes pappa frågade mig om jag kunde ta över honom. Jag vet inte exakt hur gammal han är: men jag tror han är född någon gång i maj. 

Han är kastrerad med fervac-d 18/9

fridajag
0

vaccinerad menar jag ju , det som står underst haha (inte kastrerad)

fridajag
0

och sen skulle jag gärna vilja ha svar på min första fråga, är det onödigt att veccinera sin iller varje år?

jag har nämligen en till liten iller-kille som är född april-05 och det är dags för vaccinering igen, men ska man göra det varje år? hört av flera att det är bättre att göra det varannat år..?

DG
0

Pga av att det har kommit ny vaccin finns inga rekommendationer ännu.

Smeagol
0

Nä du Åsa, det står verkligen inte där faktiskt! De står bara vilka veterinärer som har gett han sprutorna. hm får nog fråga de veterinärerna om man ska ha svaret på det. tror att vi är de enda som har iller här omkring så det borde ju gå att kolla upp!!??

JossanH
0

#6 som sagt, vi är mitt i en övergång från Fervac D till Febrivac Dist så vad jag vet så har det nya vaccinet precis börjat rulla igång. Gamla rekomendationer, på fervac d, är 2 grundsprutor, en spruta efter ett år och sedan vart annat år.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Faxlin
0

Som sagt var. Grundvacineringen på Fervac var två sprutor år1, och sedan en tredje spruta ett år efter spruta nummer två. Sedan kan man ta varannat år. Nu är det rätt onödigt vetande då vi står med ett nytt vacin som vi inte fått vacinations rekomendationerna på ännu.

Hör med de veterinärer som vacinerat så får du reda på vad som använts. De ska fylla i detta nämligen och om inte annat får de uppge det i efterhand. Det finns i deras journaler på det ställe du varit på.

Audiatur et altera pars

fridajag
0

hej.

tack för svaret. har redan fått reda på svaret men tack ändå.

men nu har ett nytt problem uppstått; enligt vetrinären har de slutat med fervac-d, eller det har varit något problem. gick nämligen till vetrinären idag, och de hade slut. hela malmö har slut. hela skåne tydligen.lite smått panik då jag måste grundvaccinera den nya åtminstonde (och min andra också för den delen) Vad gör man….hmmm.

Guteillern
0

#11: Här hittar du information ang. Nytt vaccin . /Ammi

Sinja
0

Jag har skrivit t dig Frida

JossanH
0

#11 läs mitt inlägg #9!! Vi är i en övergång då fervac inte tillverkas längre!

Sajtvärd på Iller.ifokus