HEM AKUT SÖKES
En kill komis till mig vars tjej har en iller som hon tänker avliva ( vet att de är fel att skriva att hon ska avliva den men jag tycker de är så fruktansvärt fel att avliva ett helt friskt djur, jag skulle gjärna ta den men min kille tvär vägrar). Jag vet inget om den men vid inträse kan jag ta reda på fackta..
Den fins utanför växjö i alvesta ca 2 mil utanför mot halmstad

Låter hemskt. Tror du att du kan ta reda på om det är en hona eller hane? Ålder? Lite sånt, det är många som kan tänkas ta hand om iller i akuthem men inte alla som har möjlighet att spärra av hemma osv. Och allas illrar går ju inte ihop med vem som helst. Förhoppningsvis finns det någon i närheten som kan hjälpa som har plats över. Du kan ju också höra med tjejen ifall hon har möjlighet att köra den någonstans? All information kan ju underlätta. Vet inte på rak arm vem som bor i närheten av Växjö men hoppas någon här inne gör det och kan hämta upp.

Sen undrar jag naturligtvis varför hon vill avliva också? Är illern bitig, jobbig eller vet hon bara inte var hon ska göra av den?
Ju mer information vi kan få, ju lättare är det att hjälpa!
#2 Ja de skulle jag kuna göra.. Ska försöka fixa de tills i morgon
#3 Tror inte hon orkar med den och orkar inte omplasera den..
Jag tar gärna hand om illern ifall det är en tjej. då jag ej kan ha en till iller hanne.. Så mejla mig på illerliv@live.se

Kan vara bra att ta reda på ifall hon/han är kastrerad också ifall den hamnar i akuthem hos någon med andra illrar.
Jag kan ta emot både killar och tjejer även o kastererade eller kastrerade jag har två lungnaste illrar. dom bråkar aldrig med andra illrar dom blir bara så kära i dom. Dom gosar och myser med dom
Så jag hoppas på att jag gärna få ta hand om den lille illern!
Akuthem brukar ju alltid gå att lösa på något sätt.. Hur akut är det? Gör gärna som UlrikaD skiver och ta reda på lite mer fakta om illern.. helt säker på att de går att ordna något.. Jag finns i Uddevalla och kan kanske ställa upp om det behövs..
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
De är en 5månades hane
#9 de vrkar som att hon vill bli av med den snart för hennes kille sa att dom ska avliva den o då blir de nog snart. Men nu väntar dom ksnake med de för jag har sakt att de kanske fans någon som var intre serad.. Jag tror inte hon är beräd att köra den någon stans men inte säker.
Min kille har sagt att vi nog iallefall kan vara akuthem åt illern. Vi kommer vara i småland nästa vecka och tåget hem stannar i alvesta så om dom kan åka in till stationen så kan vi kanske mötas där? Har du något nummer så man kan prata med ägarna lite mer direkt?
Nu har jag fåt veta hur hon fick illren.. Henns dotter skulle passa illren åt en kille som skulle åka utomlans och sen kom han alldrig o hämta de den i gen.. Och nu får hon inte tag på han.. Nåt sånt pratade hon om. hon sa att hon är järae med som dombrukade ha iller när dom jagade hare så hon såg inte iller som ett huvsdjur..
Nåt sånt sa hon och hon haar haft illren ett tag o nu står hon inte ut med den mer
Den är inte kastrerad o hon vet inget om någon vaccinachon
När skulle den där killen ha kommit tillbaka då? Är ju inte så kul om han skulle dyka upp och vill ha tillbaka illern om man gjort den till en del av sin familj.
Men som sagt, kan man få nummer till dom som har illern så man kan få prata med dom direkt istället?
En ligt henne skulle han vart hema förlänge sen..
Ska höra med henne om jag kan lägga ut hennes numer här..
Ska åka dit och ta bilder på den med så ni får se hur den sr ut
Annars kan du skicka ett PM till mig med nummret
Låter ju perfekt om dom bara kunde köra den till stationen (det blir väl som o köra till veterinären men minus kostnader för avlivning) nästa vecka om någon som kan ta illern ändå åker förbi!!
Hoppas verkligen att dom har så mycket hjärta att de kan tänka sig göra illern den lilla tjänsten istället för att ta livet av den… :(
Sajtvärd på Iller.ifokus
åhhh synd att det var så långt bort annars hade vi gärna tagit honom, vi söker en illerhane till sällskap åt våran illertös alltså inte för parning det är mer för sambon vill hällre ha en hane haha

Det bästa är ju att Pm:a Tzatu henne nummer så får de prata per telefon. Och hoppas att hon kan komma och möta vid stationen. Måste ju vara en jättelätt lösning även för de med illern tycker man.
vi ska kanske också ner till småland nästa helg, men vimmerby, en bra bit ifrån. Men om vi på något sätt kan hjälpa till med sjukts och dyl så hjälper vi gärna.

putt, hoppas nån har en plats iaf så stackarn slipper avlivas =´(

Illern är 5 månader och ägaren skulle varit tillbaka för länge sedan?
Carpe Diem
Är det i småland den befinner sig?
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
#24 Ja, alvesta tydligen.
#1 Jag tycker det är jättebra av dig att du anstränger sig för att hitta någon som kan ta hand om den och rädda livet på den lilla rackare :) Vore bra om jag kunde få kontakt med de illern bor hos nu innan onsdag då det är då jag åker till småland så jag vet om jag ska dra med en transportbur eller ej.

Är det möjligtvis den här illern?
#26 Ja de är de.. Han är hos mig tillsvidare för att han ska bli omhändetagen redigt.. Så de är inte så akut längre..
Jag är mycke mån om att dena kommer till ett bra hem och sesielt ett seriöst hem
Okidoki, då antar jag att det inte finns nåt behov att jag agerar akuthem till den då :)
min kille har gåt med på att ha den hema tills ett annat hem hittas.. För att han skulle få ha de bra undet tiden.. Hon dom han var förut så hade dom inte städat buren på 2 veckor :'( o klorna är mycke långa hon sa själv att de var länge sen hon klippte dom.. Ska jag va ärlig så hoppas jag att jag inte hittar något hem till han för jag tycker mycke om han.. Han är mycke lugn och fin.. Min kille har läst så mycke dåligt om detta djuret så jag försöker få han att tänka på annat o kanske ändra sig..
Har dom haft honom instängd i bur hela tiden?
#30 Ojdå vad bra att han är hos dig då stackars liten som har fått sitta i bur! Vad har han fått att äta innan? Då får vi hålla tummarna att lillkillen klarar att charma brallorna av din kille :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Låter som om det var bra att han kom därifrån. Ifall han har ätit dålig mat innan så måste du få över honom på ett bra foder nu. Och absolut inte stänga in honom i någon bur. Klorna är viktigt att de är såpass korta att trampdynorna kommer ner helt på golvet när han står. Men inte för korta. Ta gärna kort på pojken och visa.
hon har vart ute o gåt med han någon gång och han har fåt springa i dera lägenhet lite då och då varkar de som..
#30 katt mat har han får och lite råt köt någon gång.
Ska jag fortsäta ge kattmat torfoder.. håller på att läsa så att jag kan ta hand om han på bästa sät.. var ute o gick med han förut o han rulade runt o spran o såg ut att trivas.. Han varkar gansa tröt han var o sparng i vadasrumet nu med oss en stund låg och nästan somnade i mitt knä :D..

Vad är det för kattmat han äter? Det är stoooor skillnad på sorterna. Orijjen är väl det kattfodret som funkar bäst isåfall. Det bästa är om du får över honom på iller-torrfoder typ Vitalin eller Totally Ferret. De två är de bästa. Vad för kött får han? Råa kycklingvingar är jättebra tex då får han benen också och slipper få tandsten. Kycklinghjärta brukar de flesta tycka vara mums också.
Hård kat mat vet inte vilken sårt.. Köper man illertorrfoder i djurafärena? om dom inte har illerfoder i där jag bor går de bar med katt mat torfoder då? vilken sort är bäst då? rå köttfärs har han fåt sa hon..
Buren jag fick med han är förliten tror jag med.. mindre än en kaninbur är den.. men har en iller/chinchillabur hos min mamma som jag ska försöka hemta på torst/fredag… med en hylla o häng matta i ^^. Så han har störe utryme att va på när jag är i skolan.. Jag här hema helatiden i stortsät när jag kommer hem från skolan.. han var mycke rast lös när jag tog hem han i dag krafsade o bet i galdret han fick koma ut en stund men så småning om så gick han o la sig i buren.. har lakt i tidnings papper i toarular som han tycker är jätte kul ^^

Vilken sötnos! Illerfoder får man beställa. Vitalin genom http://www.hungryferrets.se/ Det är möjligt att hungryferrets har en återförsäljare nära dig. Kolla på hemsidan. Totally ferret köper man genom http://www.teba.se/ Ska du fortsätta på kattmat under tiden så är Orijjen helt klart bäst annars köp typ Royal Canin kitten eller liknande. Absolut inget sånt där billigt kattfoder, det är rent skräp. Köttfärs är ju alltid gott men vill du ge lite mer nyttigt så försöker du ge saker med ben i istället. Det ser till att han får jobba lite och slipper besök till veterinären för att ta bort tandsten.

Det är en liten tomte-kille du har fått hem dessutom. Tycker tyvärr inte att du ska ha honom i bur när du är i skolan. Det är tom olagligt att ha en iller i bur om den inte är 5m2 stor. Om du är orolig att han ska ställa till med någonting så tar du tex köket och illersäkrar det ordentligt och har honom där när du inte är hemma. Eller sovrummet, eller något annat rum. Men inte bur.
# 39 Är allt det bruna på burgolvet bajs? Illrar är renliga (jo, faktiskt
) av sig.
Buren är alldeles för liten. 5 kvm är minimum enligt lagen.
Så skönt att du tog hand om honom så han får det bra nu.
Sara
Bild 2 ser man ju koln med på.. har jag fel eller är dom förlånga?

Kan tillägga om du illersäkrar ett rum så kan du ändå ha kvar buren men att den alltid står öppen också kan du ta bort sågspånet eller va det är och lägg dit mysiga filtar och hängmattor istället. Sen är det nog bäst att klippa dom där långa klorna så fort du får tillfälle till det och då kan du använda vetegroddsolja eller furutone olja och droppa på hans mage så brukar de gå att klippa lätt som en plätt=)
Skönt att det ser ljust ut för grabben=)
#40 ska anstränga mig till de ytersta för att försöka ficka detta
#41 aaa de är bajs.. såg förjävlig ut i buren när jag såg han första gången.. och nur räknar man ut kvm matte är inte min strka sida ;)..
dom som hade han tidigare sa att han var snäll att bada men att han brukar jaga dom när dom tagit upp han o släpt ner han på golvet
dom brukade stänga in han på toaleten tills han lugnat sig..
#43 tänkte försöka ta mig ann klorna i morgon när han käner sig mer hemastad ^^

5m2 är ungefär lika stort som ett rum. Klorna är aningens långa, ja, men vänta du hellre någon dag med att klippa dem så han får bo in sig först. Att han "jagade" dem när han badat är illerns typiska busryck de får när de har blivit blöta och inget annat. Men som sagt, ut med buren, eller använd den som Norrskenet skrev här ovan. Men absolut inte stänga in honom!!
#48 hur ska man hantera dom när dom får dom busrycken?

Du ska inte hantera dem, luta dig tillbaka och njut av showen!
#50 ok ^^.. ska man bada dom 1 gång i veckan eller oftare..

Du ska i stort sett ALDRIG bada en iller. Kanske 1-2 gånger om året max. Du förstår deras naturliga kroppsfetter annars.
# 49 Lek med honom. Jaga honom. Putt på honom. Lägg han på rygg och kittla honom på magen. 
Ett bra tips vid kloklipp är att ha dem på rygg i knät och lägga någon god olja på magen ex vetegroddsolja, fiskolja.
Sara
Dom som hade han tidigare tror jag badade han 1 gång i veckan ca.. kan man ge nåt för att han ska få tillbaka kroppsfettet?
#54 rå kyckling, gärna med mycket fett på är suveränt, helst med ben i ( tex. vingar, gump etc)
#54 Nej, det behöver du nog inte göra. Låte det bara vara och ge honom bra foder och lek så mår killen som en prins. Kvadratmeter räknar du ut genom att mäta den ena sidan och ta det gånger den andra sidan.
Ex en sida är 120 cm och en annan är 140 cm. Enklast är att skriva om det i meter, vilket blir 1,2meter gånger 1,4 meter = 1,68 kvm. Enkelt är att ta 5 meter gånger 1 meter. Men på så små utrymmen mår de ofta inte bra. Ha honom i ex köket eller så och säkra det så går det nog bra =)
Paulina
Ska ficksa sladar o sånt nu efter maten så han får springa lös.. Killen har gåt med på att ha han lös om jag håler de rent o så på golvrt så han sliper kliva i någon kiss/bajs hög..
Någon här skrev att man kunde ha en filt i buren? går de bar med handuk? Hur ofta ska man tvätta den då?
Han är ju inte helt rums ren hehe

Handduk funkar jättebra, mina föredrar faktiskt frottehandduk framför filtar. Mina väljer frottehandduk direkt på golvet före mysiga fleecefiltar och kuddar. Tvätta lagom=p Lukten minskar ju oftare du tvättar.
Sladdar är i regel inget problem därimot små hål och så man tex säkrar ordentligt under kyl och frys så illern inte kan ta sig in på sådana ställen.. likaså att dom inte kan klättra på stolar och bord och komma åt alla roliga blommor m.m..
Annars tycker mina som HannaM säger att handduukar funkar kanon att mysa i hehe mina myser i de mesta, illrar är ofta rätt tacksamma djur att äga dom kräver inte så mycket är ofta jättenöjda åt enkla lösningar :)

#57 Det är klart, man kan använda olika tyger, använder själv lakan och fleese filtar till mina, vågar dock inte använda handukar som dom kan fastna med klorna i. Bra med fleese för då kan man sy egna hängmattor och andra mysiga grejjer som myspuff, sovsäck m.m.
Om du ska illersäkra i köket, se till så han inte kan ta loss gallret under frys/kyl. också sen att han inte får upp luckorna, då kan man isåfall köpa magnetlås.=)

jag tog lite kort hur det ser hemma hos mig.
Första bilden så ser man hur jag har skärmat av vardagsrummet med resten av lägenheten. Jag har deras transport öppen jämt och har en kattlåda i ett hörn där dom brukar gå på. Matbacken har jag lagt i en stor plastlåda som jag har gjort hål i så att jag slipper en massa torrfoder smulor överallt.

Den andra bilden så är det andra halvan av lägenheten. där har jag lagt in en lite gamla badlakan i hyllan för jag vet om att dom skulle riva ut allt där så det är lika bra att göra en sovhörna av det hela.
Under hyllan ser man en säng, det är bara för att dom inte skall bajsa där. Har ett stort kattrör längst med väggen som är väldigt roligt att gömma saker i och så en kattlåda till med tidningar bredvid för att jag har en herre hemma som tycker han är för tjock att gå över kanten.
Ledsen om bilderna är lite suddiga. Lite mobil bilder.

Den sista bilden så tog jag i transportburen där jag hittade två av tre. Som du ser så har jag lagt en massa handdukar i den så dom kan krypa ner och gosa in sig så man itne kan tro att man har en iller där. Just nu så låg dom uppe på allt men du förstår nog.
Jag tror att det finns fler som har det ännu mer illervänligt än vad jag har, men det funkar.
vart finns du i landet? Om det finns någon som kan erbjuda sig att komma och hjälpa dig med att illersäkra, klippa klorna m.m.? :)
Smart med matbacken Smex! =) Jag har inte tänkt så långt, men jag har en bricka, som en man bär frukost på osv, de lägger ofta maten utanför och äter den, det är tydligen godare, och alla smulor hamnar i den (i princip)
Paulina
ASG min kille blev o hans kompis blev skit rädda när illren började göra glädje hopp o ville busa på golvet ^^..
Jag funderar på att fixa egen lägenhet till årsskiftet så jag kan behålla honom.. Tycker värkligen om han =)
#67 lätt skrämd pojkvän du har :)
#68 han var rädd för att bli biten ;)

#67 han vill bara busa juh, plus överlyclig att slippa den trånga buren
#70 de sa jag med men han sa att nu när du ska sova så får han va i köket..
i januari när jag fyller 20 så kan jag ansöka om att få mer pengar i studiebidrag så då kanske jag kan ha egen lägenhet om min kille inte låter mig ha kvar han..
# 71 Snacka om pojkvännen blir svartis om han får reda på att du väljer illern istället för honom. 
Sara

#71 Gör inget att han är i köket under natten.
Han kan ta på sig skor och även hanskar och testa leka med honom så han inte behöver känna sig rädd, sen kanske han tar av sig tillslut och kan leka med händerna eller med en leksak som illern få jaga=)
Blir han ordentligt biten en gång så går rädslan över, det är ungefär som att man är rädd för en spruta när man aldrig tagigt någon.
#74 eller tvärt om… :)
Gud vilken hemsk bur!! Så skönt för honom att få slippa den äntligen!
illrar brukar älska att ligga och mysa i ett eget krypin. Vill du ha kvar buren så gör som föreslagits här över- lägg in en filt, ett lakan eller ett badlakan i botten och häng en mysig hängmatta i taket- illrar brukar älska det!! :)
Vill du göra honom bättre på att vara rumsren så införskaffa många toalådor till en början. På ikea finns en låda som heter trofast. Den kostar 19:-/st och finns på barnavdelningen. Den funkar perfekt som toalåda och eftersom den är så billig kan man köpa fler så att illern lär sig. När han är bättre på lådan så tar du bort de han inte använder.
Glöm inte att berömma honom varje gång han går på lådan och ge gärna en liten godis också! Du kan köpa katt eller hundgodis, men kolla så det inte innehåller socker och att första ingrediensen är kött. Ge små, små bitar av godiset.
Vetegroddsolja och torrfoder finner du på djuraffärer. Det är som sagt väldigt lätt att klippa klorna om man har hjälp av groddolja.
När du ska vänja illern vid ett nytt foder så kan du blanda med det gamla i några dagar för att inte magen ska få en chock.
Illrar älskar rör! Vill du ge honom en present så köp ett prassligt rör på en djuraffär eller så har vanliga byggvaruhus papprör som man använder när man gjuter i marken. Dessa rör brukar kosta typ 40-50:-.
När illern får busryck så ska man busa!! Man kan jaga varandra eller leka med en halsduk eller busa med händerna!
Grattis till bebisen! Han är jättesöt!!
Sajtvärd på Iller.ifokus
#72 då kanske han låter illren stanna för han vill att jag ska stana ;)
#74 Eller precis tvärtom min pojkvän dåvarande sambo va bundis med illrarna ända tills han blev biten en gång sedan dess vägrar han ta i dom och vågar inte vara i samma rum ensam med dom. Så det kan lika gärna bli ännu värre av ett bett..
#76 Har varit i precis din situation vi bestämde oss för att skaffa illern min pojkvän blev biten blev rädd och sedan dess var det en daglig kamp om illrarna. Tillslut flyttade vi isär för jag vägrade göra mig av med illrarna. Detär inget jag önskar någon så försök prata om det och väg för och nackdelar fram och tillbaka. Det är INTE kul att bo ihop med någon som hatar ditt husdjur inte för någon.
Vadå problem med att klippa klorna… han låg nästan helt stilla utan någon olja eller nåt på magen.. Han röde sig lite när han blev otålig men annars snäll som en ängel ^^.. vad jag är stålt =)
#78 Nämen vad kul att höra =) Det där kommer gå bra. Bara att hojta om du får problem, och som du redan säkert vet så finns det massor med info här på forumet =)
Paulina
Han är såld för 300kr :'(
Du skulle ha bjudigt över :S Nej men se detta som en bra erfarenhet det kanske blir en iller i framtiden :)

Nu blev jag förvirrad. Skulle du inte behålla honom själv?
#82 jag funderade på de men har komit fram till att de är bätre att vänta tills jag har huvs så dem/dom får ha ett helt eget rum så min kille sliper va vaksam så fort den är ute..
#81 han har inte hämtat han än så jag kan ju fortfarande säja nej till han för jag har inte fåt några pengar än
#83 Fast illrar vill ju väldigt gärna vara med i hemmets alla vrår så fort man är hemma.. :)
Sajtvärd på Iller.ifokus
De skulle dom/den få va men min kille gillar inte att han är lös i köet på naten.. för när han ska drika på natten så har han blivit påhoppad av en busig iller ;)
vart finns du i landet? Om det finns någon som kan erbjuda sig att komma och hjälpa dig med att illersäkra, klippa klorna m.m.? :)
Hoppas verkligen du inte säljer honom till personen som ska ha honom till jakt, han skrev ju till dig att den skulle få sitta i bur med dem andra valparna som hans bror hade, förutom på jakt!
Hittaa ett annat hem till honom, eller sök efter akuthem!
jag kan ställa upp som akut hem, även med att ordna ett permanent hem om det skulle behövas! Men jag tycker inte att stackaren ska få gå från en bur till en annan…som sagt, vad händer om han är dålig på att jaga? :(
Håller med ovanstående! Gå från en bur bara för att hamna i en annan…känns inte så kul…
Erbjudandet kvarstår om akuthem, kanske till och med ett permanent hem hemma hos mig. Jag har dock ingen transportbur med mig uppe i småland nu.
#89 men en transportbur måste ju vi kunna hjälpa dig att köpa. om det är det enda problemet :)
Hade ju varit super om du hade kunnat ta honom, om än ara tillfälligt när du redan är i närheten
jag har 3 timmar dit, men jag kan även köra dit, bara jag hitar en dag jag e ledig.
Skulle någon kuna hjälpa mig att ta hand om han i ca 1år tills jag slutat skolan o fåt jobb så jag kan köpa huvs.. han är värkligen mitt hjärta o jag är så lesen att jag inte kan ha kvar han..
#90 Nej, transportbur är inget problem, bara att leta upp närmaste djuraffär och köpa en. Det känns lite dumt när man redan har flera stycken hemma bara :P
#91 Det känne inte helt bra för iallefall mig att göra så. Akuthem funkar, permanent hem funkar med om vi trivs tillsammans, men det känns inte okej att ta honom ett år för att sedan tvingas ge tillbaka honom. Man investerar mycket kärlek i ett djur och att sedan tvingas ge bort någon som man kommit att älska är något som jag aldrig skulle kunna göra. Det känns inte heller helt snällt mot illern som då blir tvungen att lämna sina lekkamrater och sitt hem för att hamna i ännu ett. Bättre för illern att få ett bra fast hem så snart som möjligt där han får stanna resten av livet.
ÖB har billiga transportburar. 175:- för en Gulliver 3 tror jag det var och Gulliver 2 var ännu billigare.
______
Bogey
#91 Om du ska se till illerns bästa så får du nog ge upp den tanken tyvärr.. Det är som sagt väldigt synd om illern om den har fått illerkompisar och ett hem den trivs i, att behöva byta igen.. Lovar att det finns fler underbara illrar så då kanske du kan skaffa dig en ny istället.. Vet att ett djur inte kan ersätta ett annat, men du måste sätta dina egna känslor åt sidan och se till illerns bästa!
Sajtvärd på Iller.ifokus

Ur illerns synpunkt är det tyvärr inte alls bra för honom att flytta igen om ett år. På väldigt kort tid blir de flesta illrar hemmastadda i sitt nya hem och med eventuella illerkompisar. Han skulle bli jätteledsen att behöva flytta igen. Det är ju därför man inte heller vill ha dem i akuthem för länge heller, de rotar sig så snabbt. Två utav de illrar som jag har haft i akuthem har fått stanna hos mig pga att de blev så snabbt kompisar med resten av mitt gäng att det hade varit rent elakt att låta dem flytta igen. Sen är det ju tyvärr så att även om ett år kommer det att finnas massa stackars illrar som behöver "räddas" från dåliga förhållanden så du kommer att få din chans om du fortfarande vill då. Utveckligen pekar inte åt något annat håll tyvärr. Och ska ni nu inte behålla honom så är det bäst om han flyttar så snart som möjligt för ju längre han stannar, ju mer rotar han ju sig hos er. Och sen flytta till akuthem och sen ev. igen kan vara väldigt jobbigt för en del. En del illrar klarar det jättebra medans andra kan vara mer känsliga.
#94 De är så hämst att man kan fästa sig så fort vid ett djur o sen tvingas göra sig av med de..
Jag ska till sosialen o be om bidrag till lägenhet någon gång nästa vecka.. Blandannat för att min kille tycker att jag ska lära mig värdet av pengar och annsvar o de tror jag man lär sig bäst av att ha eget huvshål.. Får jag då bidrag så kan jag ju ha kvar han. Så om jag inte får nåt bidrag så behöver han ett nyt hem hämst inte för långt i från för jag vill kuna komma o hälsa på men de är inget måste.. kommer han till någon här så har jag fultförtroende att du tar bar hand om han
Ett inflikande.. Bidrag till eget får man inte så enkelt, och det är inte bästa sättet att lära sig värdet av pengar heller. Känner många faktiskt med eget boende och fast jobb som ändå får låta mamman dela upp deras pengar för får de allt på en gång så bränner de pengarna på några dagar, så de har inte lärt sig.
Att föra kassabok och räkna ut en budget (finns bra ramar och ex på internet om man googlar) så kan man lära sig mycket.
Paulina
#97 jag var när att få de en gång.. Min mamma skulle inte hjälpa mig med de för hon tycker att jag ska lära mig själv.
Tänk på att det inte är direkt gratis att ha iller heller. Mat, försäkring osv…och råkar dom ut för något så kostar veterinärerna många tusen kronor.
#96 För att du ska lära dig pengarnas värde så ska du jobba ihop dom själv. Du måste förstå processen bakom att tjäna EGNA pengar. Att skaffa egna kontakter, få ett jobb, slita hårt och sen kunna njuta av pengarna. Att leva på bidrag av en sån orsak som du anger får mig att rysa. Jag vill INTE att mina skattepengar ska gå till någon som vill lära sig att hantera pengar genom att få bidrag. Helt fel, jätte fel och nästan skamligt, enligt mig.

Inte för att vara sån men….om socialen inte hjälper dessa människor som bor utomhus i kylan och rotar i soptunnor efter mat. Varför skulle de ge pengar åt någon som vill skaffa egen lägenhet? Tror det krävs lite mer än så. Eller jag hoppas det iallafall.

#101 Jo det krävs mer än så. Jag har haft ett helvete hemma, och jag fick flytta runt på både kvinnohus och sen övernattslägenhet innan de kunde hitta en lägenhet som jag kunde stanna lite längre i och inte förän 1,5 år sen hittade soc en lägenhet som senare om några år kan bli min. Så visst krävs det mer än så. Ibland krävs det lite väl mycket för att få en, tyvärr, inte för att det ska vara enkelt att få hjälp av dom, men att som i mitt fall så tycker jag att det tog lite väl lång tid innan jag fick någon. Jag var till och med på väg att få lov att flytta hem till helvetet igen eftersom de inte kunde hitta någon lägenhet till mej.
Jag instämmer med #102, det krävs en del.
Jag fick lägenhetspengar och hjälp att hitta en egen lägenhet av soc, men det först efter att en psykolog och en läkare i princip krävt det av dem då min situation hemma ansågs så allvarlig att jag inte kunde bo kvar. Så det var i princip hot om utpressning från psykologen som grejade min tills jag gick ut ur skolan.
Paulina
Men kan du inte låta denna stackars iller få komma till ett eget hem. Tänk dig tanken, denna stackare som bott i bur, och nu blir du bobaderad av alla jägare som vill ha illern till jakt, och istället kan illern komma till ett hem, men kanske andra illerkompisar och ett hem tills han dör.
Och när du sedan kan skaffa dig en egen lägenhet så kanske du kan hitta den egna lilla valp som du kan uppforsta eller en omplacering :)
Sarae kunde ju till och med erbjuda akut hem så länge, för att den ska komma till det perfekta hemmet :)
#101/102/103 och trådskaparen och alla nyfikna du är NU nekad av socialen till bidrag om du är under 23 utan att kunna bevisa att du absolut inte kan bo hos dina föräldrar annars sitter du utan bidrag och blir hänvisad till dina förmyndare. Sambon fick kämpa i ett halvår med att få soc bidrag trots att han viftade med ett dokument framför näsan att han var hotad till personskada ev till livet i och med att bo i orten han kom ifrån (pga en rättegång vi vittnade i för att klargöra att det inte är hans egna fel ^^) Fatta då hur jävla svårt det kommer vara ifall man bara vill ha en lägenhet för en illers skull, det går inte på en handvändning skulle aldrig klara av processen av nederlag så de över som lyckades har fått kämpa med både klor, tårar och blodsvite.. starkt jobbat mitt i allt skit tycker jag.

vad har hänt med lill-killen?

Oj, denna hade jag missat. Ville bara säga att lilla sanots, eller nibbenabbe som jag döpt han till, bor hos mig nu. Var igentligen meningen att min mamma skulle haft han men blev tvungen att flytta när hon blev uppsagd så nu finns han hos mig. Han vägde 600 gram när han kom hit, men ack vilken livlig sak. Finns ingen iller som är så busig som han, halt galen är han.
Nu har han gått upp till 1200gram och börjar sakta men säkert passa in här hemma. Så nu har han fått ett livslångt hem äntligen.
"Chaos is a friend of mine."

#107 Va skönt att höra, har varit så fundersam vart han hamnade men då kan jag andas ut. Nu får han det bra och slipper den äckliga buren=D Grattis till sötnosen!
Aha, där var han =) Vad kul att höra att han har det bra!
Paulina
vad kul :) Vad sägs om illerträffnästa gång vi kommer ned , Linn?;)
#107 =D åå vad glad jag blir att min ögonsten fåt ett bra hem.. han fasnade varkligen i mitt hjärta.. Vart bor du? om de inte är för långt får man komma och hälsa på han någon gång då? Jag saknar honom varkligen tänker på han nästan varje dag =)..

#110 Ja självklart ska vi ha illerträffa när du kommer ner, hoppas bara att mina illrar inte är anti andra illrar då, dem var det först när nibbe kom men har aldrig varit det innan…
#111 Självklart är du välkommen att hälsa på, vi bor i hultsfred och du är välkommen när du vill…
"Chaos is a friend of mine."
#112 jag kan ju skriva här någon gång och se om vi kan hitta en tid som går så jag får träfa min lilla gulle gris :D