Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 1009 ggr
Soot
2009-01-14 12:40
0

öronskabb

hej. Undrar om nån vet i vilken förstoring man kan se öronskabben och hur dom ser ut (är dom vita, svarta, rör dom på sig etc).

Jag brukar bli nojjig några gånger om året att att Sot (min iller) ska ha det men varje gång jag ringer och hör med vetrenären om symtom etc så tror dom inte att det är nått utan att det e jag som har fått kallafötter. Och eftersom jag inte har råd att åka till vetrenären varje gång  så vore det practiskt om man själv kunde kolla. Just nu har jag ett x15 förstoringsglas räcker det för att se dom?
(det är svårt att se öronskabb om man alldrig har sett det)

Faxlin
2009-01-14 12:42
0

Har aldrig tänkt på vilken grad av förstoring man ser dem i. Hoppas någon annan har det.
Men man ser dem lätt när man vet vad man kollar efter. Skabben är lite gråa och de rör sig. Dock kan man få sitta och kolla på topsen ett bra tag innan man ser dem ändå.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TottsiGirl
2009-01-14 12:43
0

Jag har köpt ett fickmicroskåp från www.sagitta.se där ser man dom små äcklena klart och tydligt.

Jag har en gång sett hur det krupit i örat på illern men i vissa fall har det inte märkts något alls överhuvuda taget illern har varit helt som vanligt. Andra gånger kan man märka att det snabbt blir massa svart klet i öronen samt att illern kliar sig mer både runt örat men även på nacken tex.

Skabbdjuren är vita eller nästan genomskinliga och rör sig en hel del när dom klättrar runt på topsen hurr hurr.

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Soot
2009-01-14 12:55
0

ah ok i sånna fall har hon nog alldrig haft skabb.. hon kliar sig inte nämnvärt. Hon brukar dock bli ganska geggig i öronen men jag tror det e mest jag som inte tvättar dom tillreckligt ofta. :P

det svåra är också definitionen av färgen på örongegget. Vad jag förstår så är den orange vanligt vis (ungefär som vårt gegg fast mörkare) . Men om dom nu har mycke orange gegg då borde det tillsamans bli mera brunaktig, eller?

som text svart färg, som igentligen är avsaknaden av ljus, så har man tillräckligt med rött (rätt nyans) så blir det svart.

Soot
2009-01-14 12:56
0

#2 vad är det för förstoring på ditt microskåp?

TottsiGirl
2009-01-14 13:01
0

#4 Förstorningen på mitt mikroskåp är 30x.

Sen om dom har mycket gegga i öronen kan det ju även vara svamp om de vill sig illa. Vet om ett bar illrar här inne som drabbats av detta..

Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."

Sara
2009-01-14 13:20
0

Det brukar räcka med 10x för att se dem.

Sara

AlbaStiffler
2009-01-14 15:39
0

Jag har aldrig lyckats se dem i mitt microskåp som jag tror är x30. Ändå har det hos veterinären påvisats skabb. Så man ska kanske även ha lite tur att just lyckas pricka in dem i microskåpet.

Tänk på att öronkli och överpruduktion av vax i örat även kan vara svamp och detta ser DU inte själv i microskåpet utan det måste veterinären kolla. Även detta behandlas med en salva.

Mitt råd är att kolla sina illrars öron hos veterinär om de uppvisar misstänkta symptom, OCH om de tex träffat andra illrar/djur nyligen. Skabben brukar ha brett ut sig tillräckligt och bli uppenbar kanaske 1-2 månader efter smittotillfället. Dessutom bör man kolla öronen på rutin även om man inte nyligen träffat andra illrar, tex en gång om året när man ädnå ger dem sin årliga spruta/hälsokoll.

Alltför många ggr har mina illrar haft skabb utan att man direkt misstänkt det. Och tyvärr har iaf mina illrar smittats VARJE gång de träffat andras illrar och det har varit ungefär en gång per år… så jag är lite skabbhysterisk… hahaha…

Bogey
2009-01-14 17:06
0

Hur mycket vax ska det vara för att räknas som överproduktion?

Brukar ta kloklippning och öronputs varje söndag och det finns alltid lite rödbrunt vax att putsa bort.

Skaffade ett fickmikroskåp från ClasOhlson (60-100x förstoring) och kan då inte se annat än de minsta beståndsdelarna av vaxet. Inget som rör sig eller ser ut som nått kryp.

Precis som Musiken skrev i en annan tråd om sin Nisse, så luktar det nästan lite Falukorv om Bogey's öron. Om man sniffar riktigt nära. I den mån det går att se ner/in i örat så ser det inte irriterat ut utan bara ljust rosa hud.

_____
Uffe

Soot
2009-01-17 20:21
0

vad brukar det kosta att kolla öronen?
(jag håller precis på att förlora jobbet så ekonomiskt så sitter jag i klistret)

Aviendha
2009-01-17 20:46
0

Hos min distriktsvet (enda stället jag kollat öronskabb på) tog de ca 500. Klinikavgift, reseersättning från stationen och undersökning var i det priset. Kanske inte hjälper mycket men men.

Soot
2009-01-17 22:11
0

hmm om jag åker till kliniken så lär jag ju inte behöva betala reseersättning kan man hoppas.. :P

Aviendha
2009-01-17 22:28
0

#11 Haha, nej det borde du inte behöva ;) Hemma så har vetten station 7 mil bort, men är på min ort en dag i veckan och då vill de ha reseersättning av alla kunder där.

Ceciliaolucifer
2009-01-17 23:17
0

#8 Varje söndag är allt för ofta att göra rent öronen på dom. Jag förstår att produktionen sätter igång då. Jag gör rent mina illrars öron max 3gånger om året. Lite vax är naturligt och även ett skydd i vissa fall.

När du gör rent öronen på Bogey vad använder du dig av då?
Ngt öronrens? vatten? tops? Om du nödvändigtvis vill göra rent så ofta så är det mkt bättre att bara använda bomullsrondellen som inte kan bli vast på ngt sätt. En tops kan irritera huden och orsaka små sprickor som kliar, vilket leder till att illern kliar, produktionen ökar osv, ett ekorrhjul! :)

Det finns ju ofta orsaker bakom dom producerar mkt vax, för mkt pill, skabb, svamp, smuts!

Jag fick ett suuuper mikroskåp av sambon i julklapp, förstoring X1000 :)

Aviendha
2009-01-17 23:39
0

#13 Räknas att Avi slickar lååångt in i öronen på Phoenix? Oskyldig

Ceciliaolucifer
2009-01-18 00:39
0

En slick är ju helt oskyldigt ;)

Aviendha
2009-01-18 00:51
0

#15 Haha, hon rengör dem nooga min lilla gumma. Hon tycker väl att han är lite äcklig ibland eller nå. Idag måste hon ha vart framme, för han var jättefin i öronen ;)

werner
2009-01-18 05:20
0

Måste tacka för alla utförliga svar som jag fått i och med Soot's tråd, fick reda på saker jag absolut inte visste som att dom var vita och vilken färg vaxet brukade vara osv. Aldrig heller sätt skabb på något djur och är i och för sig glad för det men man blir skitnojjig så fort dom kliar sig. Tror jag startade en skabb tråd förut också men glömde att ställa frågor om färg osv utan fick bara en förstorings bild på dom små äcklena.

Soot
2009-01-18 14:17
0

man slutar alldrig att lära sig :D

Lillith
2009-01-18 14:29
0

När katterna hemma får öronskabb är det, vad jag vet, smidigast att bara ta oliv eller rapsolja och försiktigt pensla i örat med tops och sen bara ta bort allt det svarta joxet.

Om man upprepar detta två tre  gånger så är skabben borta!

Är detta något som funkar på iller också kanske?

Ceciliaolucifer
2009-01-18 16:15
0

#19 Man kan givetvis dränka skabben, men det behövs mer än 2-3gånger för att man säkerligen ska veta att dom är helt borta. Det brukar vara mkt olja i många dagar, vilket i sin tur kan ge svamp.

Men jag tycker om iden,bättre än massa kemikalier :) Fucidin comp kan man använda om man får det utskrivet av veterinär.