Iller iFokus

Iller

Etikettallmänt-om-iller
Läst 340 ggr
werner
0

Otäck djurbehandling (video)

http://www.youtube.com/watch?v=IZDBnuvx2BE&feature=related

Altså denna video hittade jag när jag sökte på iller videor på youtube.. lyckades finna att många illerägare i USA är väldigt missnöjda eftersom att illrar säljs i djuraffärer (många stater gör ej det och det är olagligt att ha iller på en del ställen även)

Denna film trodde jag inte innerhöll illrar alls (kommer strax till det) dom visade fåglar som föds upp i boxar med papper och spån, hamstrar, marsvin osv osv som dog och kastades, nedklippning av fåglars klor för långt ned osv och jag är väldigt mycket imot hela konceptet eftersom jag hälst inte skulle vilja att djuraffärer innerhöll mer än djurtillbehör.

Men det jag tyckte nästan var värst är att en man gräver i en kanin (kirurgi) på ett skrivbord, inga gummi handskar, inget defmedel.. våtservetter för att torka bort blod.. tagna ur en sån här bordsbehållare.. måste vara en stor infektions risk men sen kommer det som kändes värst (eftersom jag inte är gillar gnagare och fåglar så överdrivet mycket eftersom jag tycker det är svårt att få ett band med dom, har fortfarande inte sätt någon iller) men iallafall..

De rullar ut stora backar/lådor med djur i antagligen för att transporteras till djuraffärer, då ser man första illrarna, dom såg nyfikna ut, en låg bara om den sov eller var död är svårt att veta (har inte kommigt till det värsta.

Tjejen som talar i videon säger att deras vatten system till alla burar är lurig och ibland fylls hela boxen med vatten och alla djur där i drunknar och då öppnar dom boxen som hälften fyllts med vatten och i vattnet står det några illrar och en viltfärgad dyblöt krake kastar sig upp med framtassarna på kanten för att komma ur vattnet det tyckte jag såg hemskast ut trots all annan hantering just för att de stod i sitt lilla skrymsle till hem och allt fylldes med vatten, och tänk om ingen är där och märker det.. usch vad hemskt.

Vet faktiskt ej vad som är hemskast men jag tror jag tog mer illa vid mig med illrarna för illern som kastar sig upp på kanten skrek det MissTake om :/

Videon ska vara Petsmars (en av dom största djuraffärerna i USA) smutsiga hemlighet om vart deras djur kommer ifrån, om det stämmer vet jag ej men fortfarande lika hemsk.

Qviq
0

Kan inte äns titta på sådana video. Mår så illa av det, vet att det finns där ute men väljer att inte titta på det. Känns lite dumt att göra det igentligen, för det blir som om jag blundar för verkligheten.

"Chaos is a friend of mine."

Faxlin
0

Sant eller inte sant om vart dessa djur far. Det är vidrigt, men händer oftare än vad man tror. Det är därför jag också är så otroligt emot att det säljs djur på djuraffärer. De ska sälja tillbehör tycker jag, och överlåta djuren på uppfödare.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

werner
0

#2 håller helt med där.