Iller iFokus

Iller

Etikettersjukdomarhälsa
Läst 947 ggr
Qviq
2009-01-13 21:16
0

Tumör

Nu har snowflake gjort ett ultaljud och de hittade inga främmande föremål. Blev mycket information att ta in i stället, så jag kan ha blandat ihop lite och missuppfatat, så om något låter helt otroligt, skriv och rätta mig för just nu vet jag inte vad jag ska göra.

När de gjorde ultaljudet så var det något med förstorade lymfköttlar, eller om de ska lymfkötelknutar, eller när jag tänker efter kanske de inte sa lymfkötlar utan något annat, rätta mig om det finns något jag kan ha förväxlat det med. Antingen berodde det på en infekton eller någon slags tumör. De hade försökt att ta stickprov på dem men det gick inte och sa att enda sättet att ta reda på ifall det var tumörer var att lägga han på oprationsbordet. De har tagit blodprovet och får reda på svaret i morgon. Vet ingeting om den här tumören som jag inte minns namnet på och har lite panik, men det skulle tydligen gå att överleva med det ett par år…

För övrigt så mår snowflake tydligen bra där nere och har inte kräkts sen han kom dit. Men jag känner mig väldigt oförmögen när jag inte vet så mycket om illrars sjukdomar och har så dåligt minne att jag inte kan söka på det veterinären snackade om… Så om någon har den minsta aning om vad jag just nu snackar om så skriv lite fakta till mig och lite tips om vad jag ska göra. Ursäkta att det blir väldigt rörigt men är lite upp i varv just nu…

"Chaos is a friend of mine."

LiindaLarsson
2009-01-13 21:21
0

Hatar tumörer,, hoppas sötisen klarar sej, håller mina tummar för dej

sarae
2009-01-13 21:25
0

Du uppfattade nog lymkörtlar helt rätt. Lymfkörtlarna svullnar vid te.x en infektion i kroppen, men även vid cancer, vanligtvis lymfom. Man kan även se detta vid ett blodprov, då lymfocytvärdena är förhöjda (vilket även det talar om att det antingen finns en infektion eller cancer i kroppen). Säkraste sättet att ta reda på vad det rör sig om, är precis som veterinärerna säger, att öppna upp honom och titta, då får man snabbt reda på vad som är fel, och kan sätta illern på behandling därefter. Annars kan man sätta illern på antibiotika, och hoppas att det är en infektion, och sedan se om värdena normaliserats efter en tid. Men skulle det röra sig om cancer, är det troligtvis lymfom, lymfom är dessvärre en mycket aggressiv form utav cancer, och allt handlar om tid. Ju snabbare man upptäcker det, desstå större chans har man att behandla och möjligtvis förläga illerns livstid. man kan operera de tumörer man hittar, och sätta illern på uderstödjade behandling (celllgifter, kortison m.m). viktigt är självklart att man skickar eventuell tumör på biopsi, så att man får reda på om det verkligen är malignt. Dessvärr är lymfom så pass aggressiv, så man får vara beredd på att tumörerna kommer tillbaka,och då får man ta ställning tifall man vill operera igen, lelr höja medicineringen.

förhoppningsvis rör det sig bara om en infektion hos grabben, men det skadar inte att vara förberedd.

Håller tassar och tummar för killen

HannaM
2009-01-13 21:33
0

Elliott hade förhöjda lymfocytvärden en gång hos veterinären, vi valde att avvakta och ta ett nytt bekräftande prov två veckor senare. Lyckligtvis var detta prov helt ok och det visade sig att han endast haft en infektion. 

I övrigt håller jag med föregående talare om allt.

Sara
2009-01-13 22:28
0

Jag lät veterinären öppna Funny men det visade sig vara en infektion i en lymfkörtel. Jobbigt för Funny och jobbigt för min plånbok helt i onödan. Jag skulle rekomendera att vänta ett par veckor och ta nya prov.

Är det lymfom så anser jag att chansen till en frisk iller är näst intill obefintlig genom operation(er). Frågan är om inte operationerna drar ner livskvaliten så pass mkt att det är bättre att ge honom en bra sista tid istället.

Sara

Ceciliaolucifer
2009-01-14 00:34
0

Jag beklagar verkligen beskedet och hoppas att det bara handlar om en infektion i kroppen och att den kan botas fort.  Om det rör sig om Lymfom så ge inte upp. Jag fick 1½ år med Lucifer efter att han diagnostiserats med Lymfom och det är lång tid, och jag kan lova att han levde ett lyckligt liv ända till slutet. Sjukdomsförloppet är väldigt aggressivt men det finns bra behandling.

Sa veterinären något om mjälten? den är ofta förstorad vid infektioner och när det kommer till Lymfom.

Eftersom lymfomen angriper immunförsvaret så är det ofta på det här sättet djuret insjuknar. I något sekundärt som vid uppföljning leder till provtagning som tillslut leder till diagnosen lymfom. Det kan upplevas som en svår förskylning eller diffusa symtom.

Jag har skrivit en lättläst artikel om lymfom:
http://iller.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=0074998a-63fb-4bfe-9766-92f3270095af&GroupId=33fde1a1-610a-4cee-898c-b05f42758c7c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ArticleGroup

Jag vet precis vad du går igenom, och är det något så är det bara att pma. Jag kan tyvärr den här processen allt för väl. MEN man ska inte ta ut något i förskott. Nu vet inte jag hur gammal han är, men jag hoppas på att det "bara" är en infektion.

Kämpa, kämpa, kämpa!

kram/Ceciliaolucifer

Qviq
2009-01-14 18:34
0

Tack för all bra fakta! Känner att jag har lite mer koll nu.

MEN, jag håller på att få lite smått panik på de på läckeby djursjukhus. I morse ringde de och sa att det troligen inte rörde sig om tumör, för han hade bajsat ut något som såg ut att komma från en gummihanske. Började fundera på om jag hade några gummihanskar hemma, vilket jag inte har och kände mig lättad över att det inte var en tumör iallfall. Vi kom överens att snowflake skulle få komma hem idag och gå på lite antibiotika för säkerhet skull.

Skyndar mig hem från jobbet och sätter mig i bilen för att åka ner. Då ringer telefonen, och en mycket nervös djurvårdare säger att delen de hittade kom från deras hanskar som de råkat lämna kvar i buren efter ultraljudet. De hade precis hittat en helt sönderäten hanske i hans bur. Så nu ville de ha kvar han över natten, självklart gratis, för att se att allt kommer ut. Hm, vem glömmer en gummihanske hos en iller?! Så nu står vi på ruta ett igen, med en iller med magen full av gummihanskar och troligen tumörer……

Aviendha
2009-01-14 20:15
0

Fy tusan vad arg jag hade blivit! Det ska du då inte behöva betala för om det blir komplikationer efteråt av heller tycker jag. Håller i vilket fall tummarna för Snowflake och dig.

Sara
2009-01-14 22:58
0

O herregud! Vilket fatalt misstag!

När Norpan låg inne andra gången för att ha ätit gummi så satte de in en matskål med gummi under. Som tur var så hörde de när hon började tugga på den så hon hann inte få i sig nått.

Sara

Ceciliaolucifer
2009-01-14 23:02
0

Oj oj oj, riktigt illa av dom. Det är oersättligt det dom har råkat göra. Hoppas på att det går bra!

Norrskenets
2009-01-14 23:15
0

#6 Usch hade nog sprutat eld av ilska, det är vell ändå meningen att dom ska göra gott och inte tvärtom. Hoppas allt kommer ut som det ska.

Faxlin
2009-01-15 11:30
0

Helt gratis? Ja det tror fan det. Skulle bara fattas att de tog betalt för att ha honom under observation efter sitt eget misstag.
Men de måste göra en kontraströntgen efter detta. Något av handsken kan finnas kvar och ställa till problem sedan. Se också till att du får läsa så de har skrivit in denna fadäs i journalen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Daffy
2009-01-15 16:00
0

Nää… fy fan, snacka om pinsamt, jag hade gått i taket. Jag som tycker dom brukar vara så bra.Skäms 

Hoppas nu att allt går bra.

Qviq
2009-01-16 19:52
0

Hej igen! Nu är snowflake hemma, och mår faktiskt bra. De mesta utav hansken hade troligen kommit ut. Tyvärr hann jag inte gå in här och läsa vad du skrivit Åsa innan jag åkte ner, så jag frågade inte om att läsa journalen. Fick också ta en faktura, tror det var för att de ville fjäska lite, så jag vet inte hur mycket kalaset kostade efter att försäkringen dragits av. Men de lovade att jag skulle få sista dygnet gratis. Så nu är det bara att hoppas på att allt går bra, och att han blir bättre av antibiotikan.

Jag blir lite arg på mig själv för att jag igentligen är för snäll. Kan inte skälla på folk när sådant händer, och är rädd för att ställa frågor om hur saker och ting kunde hända. Bara att hoppas på att allt går bra så jag slipper ringa och klaga ifall det blir några komplikationer utav hansken, för då kommer jag vara så jädrans nervös…

HannaM
2009-01-16 19:55
0

Men nu mår han bra dom förstorade lymkörtlarna är tillbaks till normal storlek nu eller? För det var väl dom som var problemet från början eller har jag missuppfattat?

Qviq
2009-01-16 19:59
0

Nej det är dem inte, men han har slutat att kräkas och bajsar normalt, går ju på antibiotika just nu och vi ska ner om ett par veckor igen och göra ultraljud för att se ifall de går ner till normal storlek.

skrollan
2009-01-16 23:27
0

usch, ska vi komma ner och skälla på dem linn :) jag hade vart galen, hade inte betalat för något alls, tagit min bäbis och åkt till ett annat sjukhus!Skönt att han verkar må bättre i alla fall :)

Faxlin
2009-01-17 13:25
0

#13: Men ska du tillbaka för att göra en efterkontroll sedan? Be då att få läsa jornalen då.

Audiatur et altera pars

Qviq
2009-01-17 13:50
0

#16 Ja kom ner och skäll på dem, skulle behövas:P

#17 ja, jag ska ner om ett par veckor och göra en kontroll. Ska samla mod till mig och be om att få läsa dem.

Idag har jag fått plocka bajs med stora bitar av handskar i. Och till mig sa dem att allt troligen kommit ut, men tydligen var det inte så…

HannaM
2009-01-17 14:11
0

#18 har dom skickat hem honom utan att göra en kontraströntgen för att se om allt kommit ut. Dom bör stå för att göra en sådan när dom har gjort ett sånt misstag.

Qviq
2009-01-17 14:15
0

Fick bara prata med en djurvårdare för jag hämtade han på kvällen när det var stängt och hon hade ingen aning ifall de gjorts en sådan, men dem har inte gjort någon vad jag vet iaf…

Faxlin
2009-01-17 14:15
0

#18: Va? Röntgade de inte innan de skickade hem honom? Sådant här kan alltså visa sig vara bra (tror man) och om flera månader kan illern bli dödssjuk av just en bit som vandrat och satt sig fel.

Jag tycker att du ringer till dem och berättar om handskbitarna du hittat idag i bajset. Så de får föra in i journalen att det inte var så att allt var borta när de skickade hem honom.
Viktigt att allt läggs in i journalen. Det här har de verkligen skött riktigt dåligt måste jag säga.

Audiatur et altera pars

Aviendha
2009-01-17 17:23
0

Tycker du kan kräva kontraströntgen, just eftersom du hittat mer handskrester i bajset och av anledningen att det finns en chans att inte allt förljer med ut och senare täpper till. Deras fel, deras ansvar resonerar jag.

skrollan
2009-01-17 17:59
0

linn vi kommer ner nästa helg, jag kan fälja med dig så jävlar ska ni få alla pengar tillbaka!