snälla lite hjälp..!
Alvin mår inte bra. När vi kom hem idag, la han sig under en tidning och började kräkas upp massa matrester, hår och något klumpigt som liknade blod.. Jag ringde min veterinär men, han kan inte ta emot oss ikväll. Alvin kräktes i ca 3 min, sen dess har han legat i sitt hus.. när han har varit framme med mig så har han verkat lite seg.. men, han kräks inte längre..
Hjärtskärrad. Vad kan det vara med honom?
Snälla, hjälp mig få en lugn natt.
Har du så att du kan ge honom lite vätska i en spruta? Det är viktigt att han inte är/blir uttorkad.
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Hur har det gått med Alvin?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Alvin verkar må lite bättre.. ska ringa blåstjärnan i Göteborg idag.
han dricker ordentligt nu..
Äter och bajsar han som normalt? Hur är hans allmäntillstånd?
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Han har fått lite uppblöt foder och han kissar & bajsar som vanligt..
Han sov hela natten, på morgonen nu så har han varit ganska pigg. Han ser inte längre dåsig ut och verkar må bra. Är ändå lite orolig att han ätit upp något olämpligt då det liknade blod i spyorna… Har klämt honom över magen och halsen och han reagerar inte på det, så han verkar iaf inte ha ont där.
Någon som varit med om något liknande?
/Orolig matte
Har varit med om liknande ett par gånger när någon utav mina illrar ätit något de inte borde (tex öronpropp *suck*).
Du ser inget konstigt i något utav hans bajsar? Har han spytt något mera sedan igår?, om du nyper honom i nackskinnet, verkar han uttorkad?

Bra att du ska ringa en veterinär.
Annars så är mitt råd att hålla stenkoll på hans allmäntillstånd. Kolla så att han inte blir uttorkad för det är ett stort hot. Kontrollera bajsar ordentligt och pilla igenom dem så det inte är något konstigt i dem.
Kolla så han inte spyr mer.
Annars låter det positivt att han börjar må bättre. Kanske fick han upp det som störde när han kräktes. Men det kan också finnas något kvar.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Äter han ben av nått slag?
Sara
Om han har försökt att kräkas under en längre tid så är det möjligt att han har fått sår i halsen och därav att det ser ut som blod.
Sen är frågan hur mkt han har kräkts, kolla under sängen, soffan, alla möbler där han kommer under, skohylla, filtar osv. Han kan ha kräkts tidigare och det viktigt att lägga märke till. Hittar du en äldre spya så kan det betyda att han har haft det här problemet ett tag, dvs inte bara idag.
Håll koll på hans allmäntillstånd och att det kommer avföring och kiss. Gör nackskinnsgreppet. Håll honom på ett begränsat område så att du lättare kan kontrollera vad han gör ifrån sig och om han kräks.
Min Luspus gick ner i vikt och kräktes, det visade sig att han hade en hårboll på 200gram i tunntarmen. Så visst kan det vara hårbollar eller ngt annat han har ätit.
För att ha läget under full kontroll så ring runt och hör dig för vart du kan åka med honom om han blir akut sämre. Så att ni vet precis vad ni ska göra och vända er. En iller visar sällan att den är sjuk förens den är riktigt sjuk.
Åker ni in med honom så glöm inte försäkringsnummret, utan det så direktreglerar dom inte!
Behöver han vätskeersättning så kan du blanda den här:
**Vätskeersättning:
**½ liter vatten
½ msk dextropur
½ tsk salt
¼ tsk bikarbonat
Dextropur är druvsocker och kan köpas i vanliga matvarubutiker. Förpackningen är stor för en billig peng och förhoppningsvis behöver man aldrig använda hela paketet. Bikarbonat hittar du i kryddhyllan!
Lycka till!

illrar brukar sova en hel del efter det att dom kräks..kan ta en 2 dygn innan de blir sig lika igen..
ge vatten samt risavkok är oxå bra…
Tack så hemskt mycket för alla tips och råd! Alvin har varit hos doktorn och han har inget konstigt kvar i tarmar, magsäck osv-. Dom kan inte riktigt säga vad det var med honom men, han lyckasdes iaf få upp det. Men, nu verkar allt vara sig likt igen!
Tack alla ni!